Verdien på en brukt Rolex

Medlem
23. juli 2016
Innlegg
108
Sted
Oslo
Et tema som interesserer mange, enten de skal kjøpe eller selge. De fleste er i stuss; hva er en brukt Rolex faktisk verdt? Hva er fasiten? Hva skal jeg betale? Eller selge for?

Jeg kaster meg ut på dypt vann med noen vurderinger. For ikke å ende (helt) på ville veier må jeg gjøre noen tydelige avgrensninger:

- Klokken/modellen må være i fortsatt produksjon og salg.
- Den må ikke være over 5 år gammel (fra kjøpstidspunkt).
- Alt av papirer og annet tilbehør må være intakt.
- Handelen gjøres mellom norske privatpersoner.

Og da kan vi gå i gang.

1. Alder siden kjøpt som ny
  • 0-6 måneder 12%
  • 6-12 måneder 15%
  • 1-3 år 18%
  • 3-5 år 20%
%-tallene representerer hvor mye som skal trekkes fra gjeldende salgspris for å estimere verdien.

2. Kjøpt som ny hos
  • AD nær meg 0%
  • AD i Norge 3%
  • AD utenlands 5%
  • Gråmarkedet 12%
Som forrige punkt, %-tallene representerer hvor mye som skal trekkes fra gjeldende nypris for å estimere verdien. Kommer som fratrekk i tillegg til punkt 1.

3. Grønn tag
  • Ja 0%
  • Nei 5%

4. Materiale
  • Stål 0%
  • Blandingsmateriale ex gull 3%
  • Blandingsmateriale med gull 7%
  • Gull 10%

5. Modell
  • SUB 0%
  • Datejust 1%
  • Daytona 2%
  • Day-Date 2%
  • GMT 3%
  • Yachtm. 3%
  • Sea-Dw. 4%
  • Explorer 5%
  • Oyster P. 5%
  • Resten 7%

6. Elementer som kan gi økt pris
  • GG-referanser 0-3%
  • Lang ventetid på tilsv. ny klokke 0-3%


Metoden er altså å summere opp %-poeng i punktene 1-5, og redusere nypris tilsvarende. Evt. justert litt opp etter tillegg fra pkt. 6.
Listen er ikke verken fasit eller anerkjent på noe vis. Den er kun uttrykk for en ting. Hvordan jeg, helt personlig, vil gå fram for å vurdere kjøp av en brukt Rolex.

Eksempel:
Sea-Dweller Deepsea 116660
Nypris 107 750
Ny for 4 måneder siden 12%
Solgt fra AD i Norge 3%
Modell 4%

Det gir verdi 107 750 – 19% = ca 87 000

Dette er maks jeg ville betalt for klokken. Men om en slik dukket opp, ville budet mitt vært makspris redusert med 10%, ca. 78 500.

Jeg sjekket gjennom 10-15 tilbud her på Sonen. Fasit ble at min makspris i snitt lå ca. 6% under den pris som ble forlangt i annonsen. Størst avstand ca. 18%, i et par tilfeller var utropsprisen under min makspris. Ut fra mine kriterier tipper jeg det hadde blitt handel på 5-6 klokker om jeg hadde prøvd. Selger har jo alltid noe å gå på.

OK folkens, dere får ta det som det det er, en høyst uautorisert samling av kriterier og regneøvelser. Men i mangel av annen form for systematikk vil nok jeg personlig anvende metoden ved eventuelt bruktkjøp.
 
Jeg liker ideen, men så er jeg da også glad i tall, beregninger og formler:)

Om det er mulig å lage en nøyaktig formel er jeg kanskje litt mer tvilende til. Litt mange variabler som er vanskelig å tallfeste kanskje:confused:
 
Vært fint om det var mulig å finne en formel for dette, som faktisk og fungerte. Er nok så enkelt som at markedet bestemmer, og det er såppas mange variabler her som er vanskelig å inkludere. Hva en klokke "er verdt" kan man nok synse seg frem til, men det behøver på ingen måte være det den til slutt blir solgt for.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Tror mange hiver rasjonelle regnestykker på sjøen om den rette dukker opp. Forøvrig er det som i alle andre markeder tilbud og etterspørsel som regjerer.

Har selv stusset over noen desperate salg (les:lavt priset) men da er det jo for å sikre seg noe som har dukket opp.

Ære være deg for å skride frem som en forhandler, du tjener nok godt på dette på sikt :cool:
 
Tja.
Hvis folk begynner (kanskje ubevisst) å følge dette systemet vil jo bruktprisene bli veldig forutsigbare.:)
Men, så går noen modeller ut, og andre blir vanskelige å få tak i.
Og...boom...så faller hele systemet sammen.;)
Tror det hele er så enkelt som mellom 10-20% for nyere brukt. Uansett.
Til tross for at noen innbiller seg at norskkjøpt liksom skal gi høyere verdi...
 
Redigert:
Til tross for at noen innbiller seg at norskkjøpt liksom skal gi høyere verdi...
Det är samma skeva syn på den svenska marknaden. Rolex mfl är Swizz made så det är riktigt komiskt att folk vill betala mer för sin skeva patriotism när produkten kommer ifrån Schweiz!?
 
  • Liker
Reaksjoner: Zenith og UJU
Alla använder chrono24 mens många glömmer sitt sunda förnuft vid en prissätning! Jag skulle inte vilja betala mer än jag måste för en klocka.
 
Takker for mye respons. Som selvsagt må kommenteres.

Datejust 1%?

Datejust var den vanskeligste modellen å plassere. Jeg la mest vekt på at dette er volummodellen til Rolex. Dermed er den førstevalget for mange. Som kan gi bra bruktverdi.
Men det kan også argumenteres at det er innstegsmodellen, som mange kvitter seg med for å klatre videre i Rolex-hiearkiet. Gir lavere bruktverdi.
Det siste er kanskje riktigst?

Mangel på systematikk? Det er bare å bla i tilsvarende annonser, så ser man hvor prisleiet ligger. Den enkle metoden har nok mindre usikkerhet enn alle stegene over.

Just my %0.02

Det er jo selvsagt en utmerket metode. Som jeg har brukt selv. Men etter hvert endret til det jeg beskriver i åpningsposten, fordi det rett og slett går kjappere. Siden man likevel må innom de fleste parameterne. Satt inn i et regneark tar sammenligning kort tid.

Og så er det jo ett forhold som fremdeles er en utfordring uansett metode: En ting er hvor prisleiet ligger. Men hva ble faktisk salgssum?

Jeg liker ideen, men så er jeg da også glad i tall, beregninger og formler:)

Om det er mulig å lage en nøyaktig formel er jeg kanskje litt mer tvilende til. Litt mange variabler som er vanskelig å tallfeste kanskje:confused:

At dette er en nøyaktig formel er jeg minst like tvilende til som deg.:(
Men som i alle andre sammenhenger der man baserer seg på statistske/matematiske vurderinger:
Spørsmålet er ikke om metoden er feilfri eller usikker. Spørsmålet er om den er bedre enn alternative metoder. Og det er den. For meg.:D

Finnes ingen fasit. Det finnes topp og bunn på samme klokke gjennom året også. Modell som ikke var så poppis i fjor sommer, kan selges for høyere pris nå.

Men artig forsøkt, da ;)

Markedsvariasjoner er en nøtt jeg ikke har klart å knekke.o_O

Tror mange hiver rasjonelle regnestykker på sjøen om den rette dukker opp. Forøvrig er det som i alle andre markeder tilbud og etterspørsel som regjerer.

Har selv stusset over noen desperate salg (les:lavt priset) men da er det jo for å sikre seg noe som har dukket opp.

Ære være deg for å skride frem som en forhandler, du tjener nok godt på dette på sikt :cool:

Følelser og "må bare ha"-faktorer er umulige å sette inn i et matematisk mønster.:confused: Har ikke tenkt å prøve. Så jeg er helt enig.
Mitt oppsett er forsøk på på objektiv rangering. Subjektiv verdi er noe hver enkelt legger inn i kjøpet, og vil nødvendigvis variere sterkt. Men i det store bildet og i sum vil det kanskje nærme seg et standardmønster?

Tja.
Hvis folk begynner (kanskje ubevisst) å følge dette systemet vil jo bruktprisene bli veldig forutsigbare.:)
...........
Tror det hele er så enkelt som mellom 10-20% for nyere brukt. Uansett.
Til tross for at noen innbiller seg at norskkjøpt liksom skal gi høyere verdi...

Bruktprisene for nyere Rolex er veldig forutsigbare. Jeg er enig når du sier "10-20% for nyere brukt. Uansett."
Markedet er kjempestort og kilder til vurdering utallige, så det er umulig å gjøre alvorlige bomkjøp.
Spørsmålet er om det lar seg gjøre å snevre inn 10%-marginen.

Jeg avslutter med å provosere deg med følgende påstand: Det er ikke innbilning at norskkjøpt har høyere verdi.:cool:

tl;dr men for å gi deg svar på spørsmålet du stiller i overskriften: ca. 50.000,-:cool::cool:

Det var ikke et spørsmål, det var et svar.:cool::cool::cool:
 
Bara ett mental värde inget annat...

Kall det hva du vil, og alle tilbud/kjøp er vel således en mental beslutning. Faktum er at norskkjøpte klokker GIR høyere pris på bruktmarkedet, uansett grunn. Men sånn er det og sånn kommer det trolig til å bli en lang stund.
 
Kall det hva du vil, og alle tilbud/kjøp er vel således en mental beslutning. Faktum er at norskkjøpte klokker GIR høyere pris på bruktmarkedet, uansett grunn. Men sånn er det og sånn kommer det trolig til å bli en lang stund.
Jag är helt klar över detta att folk betalar mer för en norsk såld klocka samma fenomen i Sverige. Men det är inte det som är poängen utan att folk envisas att säga/tänker att det är premium. Vad är premium? Det är samma klocka som är satt samman på samma fabrik av samma människor i samma land dvs Schweiz!
 
  • Liker
Reaksjoner: TomB
Jag är helt klar över detta att folk betalar mer för en norsk såld klocka samma fenomen i Sverige. Men det är inte det som är poängen utan att folk envisas att säga/tänker att det är premium. Vad är premium? Det är samma klocka som är satt samman på samma fabrik av samma människor i samma land dvs Schweiz!

Ja det er det.. Men folk betaler mer for å ha en norsk tilknytning til en AD, norsk forbrukerlov/reklamasjonsrett og for å slippe eventuelle problemer med forsikring osv.

Mye likt i bilbransjen. Norske biler (som er tyske) er verdt mer enn om de er hentet fra en tysk forhandler..
 
  • Liker
Reaksjoner: harper
Ja det er det.. Men folk betaler mer for å ha en norsk tilknytning til en AD, norsk forbrukerlov/reklamasjonsrett og for å slippe eventuelle problemer med forsikring osv.

Mye likt i bilbransjen. Norske biler (som er tyske) er verdt mer enn om de er hentet fra en tysk forhandler..
Det är ett bra argument med forbrukarloven men detta fenomen gäller även klockor som är äldre. Folk köper självklart vad dom vill, bara intressant ;)

Skicket på klockan är min utslagsfaktor för ett högt eller lågt pris
 
Jeg avslutter med å provosere deg med følgende påstand: Det er ikke innbilning at norskkjøpt har høyere verdi.

He he.
At det er en realitet bunner utelukkende i at noen har "hypet" dette til å bli slik.
At en klokke kjøpt i utlandet skal selges for lavere pris er fullstendig irrasjonelt.
Takk og pris for import av klokker.
Ellers hadde bruktmarkedet vært trist her hjemme...;)
Spesielt på vintage.
 
Spennende tanke, men jeg er også tvilende til om det fungerer bedre enn skjønn basert på erfaring. Det er for mange faktorer som er vanskelig si eller verifisere om er riktige eller gale. Selv om du hadde all salgsstatistikk, tviler jeg på om du ville kunne få verifisert eller justert inn alle faktorene til å bli noenlunde riktige. Da blir det litt som tipping, og en eller to faktorer hadde kanskje vært nok - f.eks. alder og modell. Men hvordan man skal kvantifisere faktorene er uansett vanskelig.

Du har ellers glemt et par viktige faktorer (som jeg synes er meget viktige når jeg kjøper/selger). Og mange faktorer går på tilfeldigheter og flaks - og således også vanskelig å kvantifisere.

Tid.
Dette er en ofte ikke nevnt faktor, men som jeg mener er meget viktig i all økonomi og ikke minst kjøp/salg. Rent konkret, har selger dårlig tid, kan han akseptere en lavere pris enn "markedspris"/snittpris. Tilfeldigheter spiller også en rolle, om timingen er god eller dårlig for kjøper, se under. Dog vanskelig å kvantifisere og sette i system, spesielt ikke om man ikke vet om selger har god eller dårlig tid.

Tilgjengelige objekter.
Hvor mange objekter er tilgjengelig akkurat nå? I hvilke salgskanaler? Hvor mange har vært solgt siste tiden? Kan muligens kvantifiseres, men er det en stabil nok faktor til å bli med et fast definert system?

Tilgjengelige kjøpere
Kan påvirke prisen selger oppnår, og dette inkluderer stedet som er annonsert. Har selger kun annonsert på TS, så får selger trolig mindre henvendelser/bud, enn om han annonserer i flere kanaler. Kan for så vidt kvantifiseres ved å se på hvilket sted den er annonser (men må defineres, og sjekkes i hvert tilfelle).

Og kanskje viktigst; Urets tilstand?
Dette anser jeg som meget viktig, både ytre utseende/stand, og "indre", i form av om det er behov for service eller ei. Henger også sammen med alder på uret. Men dette kan man jo sette en karakter som gir en viss %..
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Ideen til OP er nobel - og muligens inspirert av enkelte sider med javascript som for eksempel "Hva er boligen din verdt?" og "Hva er bilen din verdt?". Årsaken til at jeg tror det er flere forhold, og ett er f. eks. forslaget om at dersom ei klokke er kjøpt av en AD nær potensiell kjøper av klokken, så gir det ingen bidrag på den parameteren i så måte.

Når det gjelder det å forholde seg til prisantydning vs. hva klokken er solgt for, så er det nå én kjent størrelse, mens i modellen over er det mange ukjente. Dessuten, så legges det opp til at man skal by signifikant under hva modellen priser en brukt klokke til. Så enda en ukjent faktor der altså. :)