Tesla P100D

Hvordan stiller Tesla seg til bruken av 'insane'modus(eller hva det nå heter)?
BMW vet jeg gikk ut og frarådet å bruke launchcontrol-funksjonen mer enn en gang i blant, da dette sliter enormt på drivverk og bilen forøvrig.
Vil jo tro dette gjelder Tesla også, og jeg vet i hvert fall at jeg hadde vært særs kritisk(eller styrt glatt unna) til å kjøpe en brukt Tesla hvor eier fremmer dette som et pluss ved bilen. For da vet jeg jo at denne har vært flittig brukt, med den slitasjen dette har medført på drivlinjen og understell.

Nå er jeg ikke Tesla eier men begrenser ikke dette seg selv i og med at bilen overhopphetes og stopper ved inspirert kjøring? Den klarer ikke en runde engang på Ringen:

http://insideevs.com/expected-tesla-model-s-fails-lap-nurburgring-full-power-video/
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Preacher
Hvordan stiller Tesla seg til bruken av 'insane'modus(eller hva det nå heter)?
BMW vet jeg gikk ut og frarådet å bruke launchcontrol-funksjonen mer enn en gang i blant, da dette sliter enormt på drivverk og bilen forøvrig.
Vil jo tro dette gjelder Tesla også, og jeg vet i hvert fall at jeg hadde vært særs kritisk(eller styrt glatt unna) til å kjøpe en brukt Tesla hvor eier fremmer dette som et pluss ved bilen. For da vet jeg jo at denne har vært flittig brukt, med den slitasjen dette har medført på drivlinjen og understell.

Nå er jeg ikke Tesla eier men begrenser ikke dette seg selv i og med at bilen overhopphetes og stopper ved inspirert kjøring? Den klarer ikke en runde engang på Ringen:

http://insideevs.com/expected-tesla-model-s-fails-lap-nurburgring-full-power-video/

Her er det noen misforståelser som krever oppklaring :)

1. Det er direkte urettferdig å overføre BMWs mangel på kompetanse til Tesla.
2. Elbiler har ikke en clutch som slites i stykker når man kjører opp turtallet og så dumper clutchen for å lage "launch control". Elbiler har et (reduksjons)gir og de launcher fra 0 rpm.
3. Insane mode har ikke med launch å gjøre, men med hvor mye kraft og hvor fort den skal leveres. Som et motorprogram hos f.eks. BMW.
4. Tesla har 8 års UBEGRENSET KM garanti på motor og drivverk.

Har du Tesla: Launch i vei!
Har du ikke Tesla: Kjøp da treiga!
 
Først, takk for saklig oppklaring.

Dernest, hva med understellet? For det er jo flott at de garanterer motorer og drivlinje i 8 år, men om alt av foringer og stag er som soggy vassgraut, er det liten vits. Ingen bil er bedre enn understellet - det er en kjennsgjerning.
Og jeg innbiller meg at to tonn flyttet fra 0 til 100 på vel et par sekund, kastet over i enten harde svinger eller kraftig oppbremsing er noe som sliter sorten på bilen.
Skal man da ha Tesla, kjøp nytt. Ellers har @KimS launchet den i filler :p

Heiheihei! Urettferdig å henge ut meg her... dessuten er min bil treg. 0-100 på 4,4 og ikke 2,7 ;)

Spøk til alvor; du har jo 5 års garanti da.

Men synes hele problemstillingen høres litt søkt ut.. bilprodusentene har da lykkes i å lage raske biler (bare sjekk Porsche f.eks.) som fint tåler både akselerasjon og brems - gjentatte ganger. Bare tenk på banekjøringen disse bilene blir utsatt for - som ikke gjelder Teslaer.
 
Ja, at du ikke skammer deg over usle 4,4sek :p
Joda, garantien er vel og bra den. Men dette skal jo være en familiebil, med en superbils(kanskje også hyperbils?) ytelser. Den kombinasjonen må ha et kompromiss en eller annen plass, ift. prisen. Ellers kunne jo alle andre bare sluttet å produsere bil, om Tesla var den komplette bil.
Dette er ikke et forsøk på trolling, men jeg lurer oppriktig på dette av nysgjerrighet :)

Først en liten disclaimer; ja, jeg er blitt litt frelst. Mine tidligere biler er stort sett tysk premium, som BMW og VW, men også Porsche 911 4S, krydret med litt rarere valg som Mini Cooper S, så jeg har vært innom litt.

Porsche Panamera er forresten et veldig godt eksempel på at en familievennlig (delvis i hvert fall) bil kan være helt RÅ i ytelsene. Nye Turbo S gjør vel Ringen på 7:38 eller noe.

Grunnen til at Tesla/elbiler kan levere ytelsene til en super/hyberbil (i hvert fall på 0-100) er rett og slett fordi elmotoren er en jævlig mye bedre idé enn en fossilmotor. Motoren i min bil er på størrelse med en stor vannmelon og leverer 421hk, med svært få bevegelige deler/slanger/vifter/ventiler/kammer/belter/remmer/oljer/turboladere og alt det andre som skal til for å konvertere olje til fremdrift.

Den er også plassert mer eller mindre på bakakselen, så du får veldig stor bagasjeplass bak selv om motoren er der. Og et bagasjerom foran da (også på Teslaer med 2 motorer, men da er det litt mindre foran).

Av en eller annen grunn blir Teslaeiere i det store og hele svært, svært fornøyde med bilen sin, selv om disse også naturligvis opplever feil i ny og ne. Om du er kjent med NPS benchmarken for kundetilfredshet, så googlet jeg litt og fant at Tesla hadde 96,6 poeng.

Det er helt tullete høyt (nesten alle som eier Tesla svarer at enten 9 eller 10 på en skala fra 0-10 på hvor tilfredse de er): "Tesla NPS number has never been seen in any industry."

Kilde: http://insideevs.com/automakers-take-notice-data-points-love-affair-electric-cars/
 
  • Liker
Reaksjoner: Havvo
Teslaeiere har vel stort sett betalt for en veldig god bil med veldig gode egenskaper og performance, men samtidig er mitt inntrykk at de er så hellig overbeviste at det er lett å tilgi et relativt stort antall feil og mangler. Finnes det en Teslaeier som ikke har vært flere ganger inne på garantiutbedringer med sin? En bekjent har et tilfelle med sin Modell S som forteller at Tesla selv innrømmer at "dette må være den dårligste lakkjobben de har sett på noen bil" og bilen må hellakkeres. Samme eier er på sin andre modell S, og sier at hvert år siden 2013 er det 3-4 visitter for utbedringer av ting som rett og slett ikke fungerer, luker som ikke åpner seg/lukker seg, funksjoner som ikke gir respons, osv. Dette krydret med et relativt stort antall feil av både mekanisk og av programvare-art. Det er ingen tvil om at det er ekstreme mørketall som ikke Tesla selv går ut med.
At "nesten alle som eier Tesla svarer at enten 9 eller 10 på en skala fra 0-10 på hvor tilfredse de er" blir som å stå ved utgangen av kirka på søndagen og spørre hvor fornøyde deltakerne er med Jesus Kristus. Du får svar fra de som tar seg bryet med å svare, og du får svar fra de som tok seg bryet med å gå til kirken.
Blir spennende å se når garantien går ut på disse, om feilene ikke er utbedret, og om tilbakemeldingene er like gode på Tesla som på Lexus og Porsche som er representative i samme prisklasse.
 
For så vidt enig. Men det du skriver over her, gjelder også for de fleste andre bilmerker...
 
At "nesten alle som eier Tesla svarer at enten 9 eller 10 på en skala fra 0-10 på hvor tilfredse de er" blir som å stå ved utgangen av kirka på søndagen og spørre hvor fornøyde deltakerne er med Jesus Kristus. Du får svar fra de som tar seg bryet med å svare, og du får svar fra de som tok seg bryet med å gå til kirken.

Uansett hvor du steller deg for å gjøre en kundeundersøkelse kan du banne på at de som virkelig vil si meningen sin er de som er sure for noe.

96,6 på NPS er så hinsides bra (normalt er NPS-scoren negativ!). Det er f.eks bare en-to telecomselskaper i Norge som scorer positivt på NPS (beregningen er at alle som sier 0-6 er MINUS 1 poeng og de som svarer 7-8 er 0 poeng og de som svarer 9-10 er pluss 1 poeng.)

Selv med en metode som nesten er designet for å gi deg minusscore så får Tesla nesten full pott... så ja - Teslaeiere tilgir feil av typen dårlig lakkjobb (blir jo fikset), ulyd i den stanga som løfter bakluka eller at softwaren av og til bugger litt.

Så hvorfor? Man må jo ELSKE de andre aspektene av bilen :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Holtemann
Noen som har glemt Tesla sine problemer med DU??

Hvordan Tesla klarer å holde på "menigheten" fatter jeg ikke.

Sakset fra: Tesla Owner Club Norway

tesla.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Synes denne historien fra nettet oppsummerer det hele ganske bra ;)

“Saw a Tesla owner at a Coffee and Cars event where the owner had parked it smack dab between a Countach and a Pantera with the hood and trunk propped up as if there was something to see. He was sitting in a lawn chair behind it with the smuggest look on his face I had ever seen, and had one of those homemade plastic billboard signs (the ones you would normally find in front of a hot rod at a Goodguys show) propped up in front of the car with important “stats,” like 0-60 and torque figures, along with comparison figures from various Ferraris or Porsches.”
 
  • Liker
Reaksjoner: Trulle75
Eller hva med dører som ikke vil åpnes, eller låses? Pytt, pytt! Er det så nøye da?

Vis vedlegg 13952

Jeg ser ikke problemet?
Det finnes jo en app som han kunne sjekke bilen med!
Dette er som en iPhone; Er det noen problemer, så finnes det en app som løser det. Om dette ikke fikser situasjonen så er det IKKE noe problem! (Det at dørene ikke kan låses forhindrer ikke bilens misjon; å kunne frakte deg på elektrisk strøm!)

8
 
Hvordan Tesla klarer å holde på "menigheten" fatter jeg ikke.

Sakset fra: Tesla Owner Club Norway

Vis vedlegg 13951

Det høres jo ut som denne karen har vært max uheldig. Det er ikke mange som har så mange/mye/alvorlige feil - ellers ville det vært et mye større "outcry" om kvalitet. Og så tror jeg 2013-modeller (så ikke gyldig for dette eksempelet) har flere småfeil enn senere modeller. Nye X'er ville jeg vært litt mer skeptisk til enn en relativt utprøved S.

Eller hva med dører som ikke vil åpnes, eller låses? Pytt, pytt! Er det så nøye da?

Vis vedlegg 13952

Hatt den feilen, Fikk time hos Tesla for fiks ila. 3-4 dager. Fikk naturligvis Tesla lånebil den dagen. Skjønner ikke hvorfor jeg skal bli så jævlig sur for det.


Fin påminnelse om et velkjent og utrolig irriterende problem. Det var en av årsakene til at jeg var litt "redd" for å bruke 911'en min, selv om 3,6 literen skulle ha mindre problemer enn 3,4 literen. Dersom uhellet hadde vært ute ville Porsche vært NULL behjelpelige selv om alle vet at det er en designfeil i deres motor. Hvor rævva er ikke det? Allikevel kjøper folk Porsche altså... de må være gærne ;)