F.P.Journe-tråden

Havvo

Støttemedlem
Medlem
22. sep. 2011
Innlegg
3.396
Sted
Bergen
Journe fortjener en egen tråd. Eller hva sier du @Edzilla ? Så kan vi diskutere her i stedet for å sende sms'er. (i tillegg).

Her er også eget forum for de som er interesserte:

http://www.fpjourne.com/club/forum/

Men en ting jeg har lagt merke til @Edzilla: Har du sett at det finnes gummirem til Chronometre Bleu? Har du prøvd den på armen hos noen AD?
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Jepp, jeg så den. Sendte han en forespørsel. Det skal mer til enn litt parfyme for å stoppe meg.

Liten update etter en halv uke med Bleu på armen: Helsike for en lekkerbisken. Er glad jeg har funnet roen og slipper å engasjere meg i Rolexpris diskusjonene lenger. Prisene på BLNR er tydeligvis det eneste som engasjerer folk for tiden..

Har du fått mye hairlines på din klokke @Edzilla ? Spiller ingen rolle for min del, denne skal brukes som beater hos meg. Men litt interessant å vite om egenskapene til tantalum.
 
Har ikke fått noen hairlines på min så vidt jeg kan se. Med AR-coatingen på glasset har fått noen merker. Ikke at det bryr meg stor. Tantal er sterkt. Å det skal mye til for å skramme opp metallet.
 
Bra at de aller aller fleste her på TS nå har gått over til FPJ og er helfrelst, og i mellomtiden kan de ytterst få tullingene som er igjen i "rolexmiljøet" diskutere prisene på BLNR, ref "prisene på BLNR er tydeligvis det eneste som engasjerer folk for tiden..".

For min egen del så er priser på Rolex interessant, men likevel klarer jeg å engasjere meg i annet også.

Men, glad du har funnet roen, og ser frem til flotte og saklige innlegg her i tråden, slik at man kanskje får lyst til å snuse litt på FPJ selv også?
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og Havvo
Watchtime sin Chronometre Souverain review hentet fra nettet:

SCORES:
Strap and clasp (max. 10 points): Slightly upholstered, very beautifully crafted crocodile strap with “F. P. Journe” name engraved in its 18k-gold buckle. 10
Operation (5): The crown is quite small, but nonetheless easy to grip between the fingertips, so the time can be easily set. 4
Case (10): Six screws affix the back to the perfectly crafted gold case; the back boasts beautiful engravings and a viewing window made of sapphire. 10
Design (15): Journe’s timeless, no-frills style is frequently copied by this brand’s competitors. 14
Legibility (5): The legibility is good in daylight thanks to the high contrast between the hands and the dial, but the watch is dark when the lights go out. 4
Wearing comfort (10): This elegant and lightweight 40-mm watch fits perfectly around the wrist. 10
Movement (20): Meticulous and elaborate embellishments on the surfaces and attractively designed bridges distinguish the hand-wound, double-barreled manufacture Caliber 1304. 17
Rate results (10): Good adjustment in the “plus” range in all positions and under all winding conditions; the rate results were better on the wrist than on the electronic timing machine. 8
Overall value (15): This Geneva-made alternative to the established upper-class manufacturers is expensive, but its exclusivity helps justify the cost. 12
TOTAL: 89 POINTS
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Man må bare vokte seg for at budskapet fra denne tråden ikke signaliserer at alt annet er bare 'dritt' hva gjelder valg av klokke og hvilken diskusjoner man skal implisere seg i.
Sier ikke at denne sannheten er etablert her p.t......
 
Watchtime sin Chronometre Souverain review hentet fra nettet:

Design (15): Journe’s timeless, no-frills style is frequently copied by this brand’s competitors. 14

Hvem er det som er direkte konkurrent til FPJ?
Kan heller ikke huske å ha sett noen "kopier" av designet heller.
 
Virkelig flotte ur som spesielt @Edzilla har vært innovatør for her på sonen. Nå bare håper jeg faktisk det ikke vil hausse på med "rævdiltere" som slenger seg på og skaper en ny "Nautilus" bølge.
FPJ skal være smalt, sært og eksklusivt, men dette regulerer seg vel kanskje selv - hvis det er så vanskelig å få tak i disse.
 
  • Liker
Reaksjoner: larskp86 og Edzilla
Man må bare vokte seg for at budskapet fra denne tråden ikke signaliserer at alt annet er bare 'dritt' hva gjelder valg av klokke og hvilken diskusjoner man skal implisere seg i.
Sier ikke at denne sannheten er etablert her p.t......


Enig i det. Blir bare så forundret over at Rolexprisene aldri slutter å engasjere ;) Det har ikke noe med om jeg synes Rolex er dritt eller ikke. Har hatt flere Rolex enn de fleste her inne jeg, og det er jo solide klokker.
 
Virkelig flotte ur som spesielt @Edzilla har vært innovatør for her på sonen. Nå bare håper jeg faktisk det ikke vil hausse på med "rævdiltere" som slenger seg på og skaper en ny "Nautilus" bølge.
FPJ skal være smalt, sært og eksklusivt, men dette regulerer seg vel kanskje selv - hvis det er så vanskelig å få tak i disse.


Jeg tror dette regulerer seg selv.

-Ingen AD i Norge
-Chronometre Bleu er den billigste modellen. Lagerstatus er den samme hos alle AD i Europa: "tomt"
-Det er 100 tusen kroner opp til neste FPJ modell. Chronometre Souverain (som egentlig er nesten samme klokke som Bleu, men den er i gull i stedet for tantalum)
 
FPJ er smalt og sært. Jeg kjøpte ikke Bleu fordi jeg tror denne kommer til å stige i verdi slik en Nautilus vil gjøre. Jeg kjøpte bare med hjertet denne gangen og driter en lang marsj i verdiutvikling. Bleu er bare til egen glede og jeg håper egentlig ikke at det kommer flere hit heller. Liker å ha noe spesielt som jeg selv kan sette pris på. INGEN på jobb vet hva dette er, og det passer meg utmerket. Og det kommer aldri til å bli en sånn teit diskusjon om hvor mye klokken min koster og slikt..
 
Det spesielle med F.P Journe er at den rimeligeste modellen (C. Bleu) er den mest ettertrakte og IMO peneste fra FPJ. Ta73 er jo sykt bra. Det er det indre som teller ... og der er det gull....så kult.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
En liten brannfakkel fra meg: Rolex og Patek er det "mange" som spekulerer i. Ref. bruktprisene på BLNR og 5711.
Det gjør man ikke med eks. Chronomètre Bleu eller Souverain. Merket er alt for lite, og med for lav produksjonsvolum, og begrenset antall AD.er til at man kan få slike hyper som man tidligere har sett med visse modeller fra Rolex og PP.
Husker godt Senior var på venteliste hos Urmaker Bjerke på tidlig 2000-talle for å få kjøpt seg en SS Daytona. Var snakk om minst 9-12 mnd.ers ventetid. På bruktmarkedet og på finn.no ble det solgt brukte Daytona for godt over nypris. Noen av de samme tendensene synes jeg vi ser i dag.
Uansett kan jeg godt tenke meg en Rolex. Men ikke til 76k for en ny Submariner.
 
Jeg kunne også hatt en Sub til badeklokke. Men ville ikke betalt mer enn 42k for en nesten ny 116610LN, så da stopper det seg selv.
 
Men sett bortsett fra pris: jeg har jo hatt både 5711 og Bleu. Og dette blir jo på et helt annet nivå i forhold til 5711 som faktisk er noe av det simpleste i Patek sin kolleksjon.