F.P.Journe-tråden

image.jpeg
 
Min skinnrem ja. Herlig croc på begge sider. Har faktisk to par :)

Ser at du også har annen farge på stingene @Havvo
 
Redigert:
Technical nerds might have spotted something strange in this movement: the absence of mechanical link between the center wheel and the escapement wheel – in other words, there’s a lack of wheels in the gear train… In fact, the gear train that links the escapement to the barrels runs under the dial rather than taking the conventional path across the caseback. This Calibre 1304 features a double barrel in parallel, for a more stable delivery of the torque during the entire 56 hours of the power reserve. It also features a variable inertia balance wheel that runs at 3Hz (21,600vph). As indicated in the name (chronometre), this movement is COSC accurate.
FP-Journe-Chronometre-Bleu-review-price-2.jpg


Nå har jeg hatt klokken i bruk i nøyaktig en uke. 3 sekunder for raskt på 168 timer. Det må sies å være sykt sykt nøyaktig. Jeg har selv en viss innsikt i fysikk og mekanikk og dette imponerer voldsomt må jeg si..

Nøyaktighet er noe jeg henger meg voldsomt opp i. Mangel på nøyaktighet irriterer meg veldig. Jeg har hatt 3 stk Audemars Piguet's. Den mest nøyaktige av disse gikk 11 sekunder feil pr. døgn. Til sammenligning blir dette 11x7= 77 sekunder feil pr.uke.


Målet til klokker i øvre skikt, må vel være å "slå" ETA? Er ikke det litt av moroa?
 
Redigert:
In 2011, François-Paul Journe decided to introduce an entry-level watch to his collection. But he’s not a simple guy, with simple ideas. For instance, he has a watch with two balance wheels, working under the effect of resonance, his tourbillon is fitted with a remontoire d’égalité (a constant force device) and all his watches have cases, dials, hands and movements made of solid gold. So when the idea of entry-level came, it was not a simple idea. Thus, François-Paul Journe decided to use the Chronometre Souverain as a base but not in steel. That would have been way too expected. For the same reason, the dial is different and actually, the FP Journe Chronometre Bleu has the most complicated dial of the collection to manufacture. And fortunately, this watch doesn’t get rid of the solid gold movement.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Edzilla
On the scale of desire for watches, I have three categories: the new watches of the year that I’d like to own (after seeing them at the SIHH or Baselworld), the all-time classics that would look nice in every collection (e.g. a Submariner or a Speedmaster) and the proper dream-machines, the ones that I want above all. One of them (in fact, there are quite a lot… but this one sits on the very top of my wish-list) is a watch that could be regarded as very classical by non-aficionados but that however is filed with so many unique details: the now iconic FP Journe Chronometre Bleu and here is why I’m a sucker for this very special timepiece, illustrated

FP-Journe-Chronometre-Bleu-review-price-5.jpg
 
Nesten på nivå med Parmigiani Fleurier da? ;):p
hahaha! Eneste grunnen til at jeg åpnet denne tråden var for å komme med samme kommentaren, men tror jeg hadde droppet smilefjesene...

Artig at Tidssonen blir litt bredere, selv er jeg fornøyd med Rolex og veldig glad for det. Noe annet hadde blitt for dyrt :) Jeg klarer å begrense min begeistring for skivesiden av disse klokkene, men urverkene, i gull er helt unike. Veldig kult. Også liker jeg remmen @Edzilla har på denne blåklokka, veldig fint mønster.
 
@Edzilla : Slenger du ut noen flere bilder av remmen din? Ser ut som jeg har litt mørkere blåfarge i stingene på remmen min. (Men kan være lyset også)
 
@Edzilla : Slenger du ut noen flere bilder av remmen din? Ser ut som jeg har litt mørkere blåfarge i stingene på remmen min. (Men kan være lyset også)

Er nok to helt forskjellige remmer @Havvo
Min har croc på begge sider, med forskjellig mønster. Legg merke til forskjellen på mønsteret på innsiden og utsiden.
Den ekstra remmen min er i gummi. Så det først nå siden den har vært forseglet i plast.

Her er crocremmen som jeg bruker i dag.
5.JPG
6.JPG
7.JPG
8.JPG
9.JPG
10.JPG