Jeg husker jeg så et bilde av en Blancpain Fifty Fathoms tilbake i 2008 eller noe, og ble helt bergtatt. Dykkerurene har jo en fantastisk historie, og jeg fikk veldig lyst på en vintage variant. Når man ser på prisene nå, så skulle jeg selvfølgelig kjøpt alle jeg kunne fått fingrene mine i, men allerede den gang så var det mye snusk med redials og franken-varianter, så det ble aldri noe av det.
Jeg forsøkte å bestille en Fifty Fathoms fra Franks Ur i Sverige som var AD, men fikk beskjed om at ventelistene var alt for lange. Var 6 på venteliste og de fikk toppen en i året. En historie som forklarer litt av grunnen til at det har gått så lang tid før det ble norsk AD. Blancpain har en veldig stor kolleksjon, men det har stort sett vært Fifty Fathoms som har hatt en stor following blant WIS'ene. Sikkert på grunn av historien, men også fordi (og her spiller min egne mening inn) - de har en god del kjedelige ur. Men en foretning som vil selge Blancpain, må (eller måtte i hvert fall) ta inn hele kolleksjonen. Så for hver Fifty Fathoms Franks Ur kunne selge, så måtte de selge 6-7 "anonyme" modeller. Og produksjonen av Fifty Fathoms er heller ikke stor. Tror ikke det er så mange tusen eksemplarer de har laget.
Men jeg importerte en fra USA. En fantastisk klokke som satt veldig godt på min arm. Et av de største urene jeg har hatt og et av de mest behagelige. Som "tool-watch" så blir den veldig pyntet med safir-bezelen, og glir jo heller ikke sømløst under mansjetten, så den faller litt mellom flere stoler der. Men for meg som er litt jålete når det kommer til klokker, men sjelden stivpyntet, så var den helt perfekt.
Ente like vel opp med å selge den. To grunner til det. Den første var bezelen som var veldig treg. Hadde klokken inne på service (og servicekostnaden var ikke høy siden det er et forholdsvis enkelt urverk å serve), men for å fikse bezelen så måtte den sendes til Sveits. (Viste seg til slutt at det bare er en fjær som røyk på de aller fleste av de tidlige eksemplarene). Grunnen til at jeg ikke ville sende den til Sveits var at jeg forsøkte å få en lenke til den, og den lå i bestilling i et år. Urmakeren jeg bestilte gjennom hadde aldri hatt større problemer med å bestille noe, og heller ikke hatt vanskeligere for å følge opp. Til slutt gav jeg opp hele lenka, og turte altså ikke å sende den til Sveits og risikere år med venting på å få den tilbake igjen.
Men bortsett fra det var opplevd kvalitet tipp topp. Og som andre sier. Bærer ikke stort.
Og de nye Bathyscape-variantene er også snasne.
Får slenge med et bilde jeg også. En del man ikke ser så ofte: 1315-uverket. Absolutt kvalitet.