@Hammerfjord
Disse tallene er hverken imponerende eller interessante i forhold til diskusjonen. Rolex er en av de aller største klokkeprodusentene og et av de mest etablerte brands i verden. Det er klart de bruker store ressurser på markedsføring. Det er en selvfølge i verden vi lever i. Realiteten er at Rolex har kommet dit fordi de har alt vi klokkeinteresserte leter etter i en dønn solid, utprøvd pakke som knapt trår feil - uansett kriterie. De er som Porsche. Å si at et merke gir lite for pengene fordi de bruker mye på reklame høres mer ut som en uttalelse fra Audun Lysebakken på landstreffet til foreningen "Drep de rike" (som faktisk finnes). Det er ingenting feil med å være veldig flink i noe, sånt bør hylles.
Når det er sagt er jeg ikke noen Rolex entusiast selv, for meg er det et problem at de sender feil signal (for meg). Rolex er et trygt valg uansett hvilken interesse man har for klokker og således sier det veldig lite om den som bærer klokken annet enn at man har kjøpt en "dyr" klokke.
Du forstår ikke.
Har du tenkt om : Hvorfor Rolex trenger å bruke den største budsjett evig i klokkeindustri historie, hvis de er så overlegne, så erkjent eller så bra etablert som varemerket? Patek gjør det ikke.
Jeg tror at du har kjørt din Porche i revers der.
Eller er Rolex sin så høy etablering egentlig et saftig kombinerte resultat av reklame hamring og god produkt?
Som sagt Rolex har brukt 52.14 Millioner$ for USA marketing i 2012
Omega har brukte under halv av det eller 23.2 Millioner$ (USA-2012)
Omega produserer bare 25% mindre klokker per år enn Rolex.
Patek-Philippe har brukt 5.83 Millioner$.
Er Patek-P sin omdømme og videre salg på brukt marked dårligere en Rolex? Nei.
Patek bruker cirka 10 ganger mindre enn Rolex på marketing, de selger seg dyrere enn Rolex og fortsatt holder seg veldig bra som Rolex.
Rolex hadde aldri stådd der de står uten sin reklamehamring: Ingen "kommunistiske" tenking der. Det er renn kapitalisme.
God produkt+reklamehamring= TOP omdømme.
Redigert av en moderator: