Vinterjakke

Medlem
14. okt. 2010
Innlegg
16
Sted
Asker
Hey gutta,

Funderer på å gå til innkjøp av en varm jakke som et alternativ til frakk for sesongen. Noen innspill på merke/butikk i Asker/Bærum/Oslo?

Registrerer en viss hype rundt Canada Goose.
canada-goose-arctic-parka-3.jpg

http://swipelife.com/2008/11/25/canada-goose-expedition-parka/
kanskje litt i overkant med hvit... kanskje noe slikt i svart?

Hvordan ligger Helly Hansen an på parkasfronten?

Setter pris på innspill. Er forøvrig midt i 20-årene.
 
Det store for sesongen er jo Parajumper, dyrt men fint. De vanligste modellene er nok utsolgt alt. Personlig er det litt for "in" for min del, så jeg gikk for en jakke ifra Tiger of Sweden. Heter vel Adem. Ok pris på 4000kr, men den er desverre ikke så varm. Så håper ikke det blir for mange dager med -20 grader i vinter.

Gunnar øye har mye fint inne om dagen, ellers så har du Tatler i Bogstadveien. Og så klart Ferner Jacobsen i stortingsgaten.
 
Ikke noe fan av Canada Goose, men kvaliteten er såvidt jeg har forstått god.

Personlig ville jeg heller sett på noe fra Moncler: http://www.moncler.com/eng

Selv har jeg en halvglinsende grå dunjakke fra LAB Pal Zileri som jeg er meget fornøyd med. Ikke noe som alle har, og kvaliten er god til tross for å være mer "fashion" orientert enn de mer rene sportsmerkene.
 
Etter nå å ha vært av og på syk i over tre uker og sliter med lungebetennelse, blir det CG på meg i år. Mulig de er litt hypet. Men de slår det meste kvalitetsmessig.
En PJ koster omtrent det samme, er vanvittig kul og se på, men kan ikke sammenlignes kvalitetsmessig.:D
 
Har en grønn Canada Goose Constable. Pen og varm jakke, men passer best på vindstille, klare dager. Mangler bl.a snøring nede, stusslige borrelåser istedet for glidelås på lommer og generelt upraktiske løsninger. At stoffkvaliteten er bra hjelper ikke så mye når nordvesten fyker oppover ryggen og lommene tømmes om du gjør en brå bevegelse. :)

Riktignok har den glidelås i sidene slik at man skal få rask tilgang til revolver og håndjern, men det er en funksjon jeg ikke trenger så ofte.


Edit: Nå så jeg at forumet hette "Stil", og ikke "Praktiske klær i værharde strøk". Stiligere vinterjakker skal du lete lenge etter.
 
RAB

Har en canadajakke som er fin, men for varm og tung for annet enn tosifret, og så kan jeg ta med bagasje nok for en tur til alpene i lommene...

Så lenge det ikke er tosifrete kuldegrader syns jeg RABs dunjakker fungerer!
Sist jeg var på Raa Sport i Parkveien hadde de 30% på dem. Løp&Kjøp.
 
Her var det litt av hvert!

Trodde ikke folk kjøpte ToS lenger? CG er blitt så vanlig at det nesten er "klassisk". Det kommer stadig nye ungdommer som skal ha. Det jeg forbinder med de jakkene er tenåringsjenter med grå joggebukse og UGGS! Men en ting er sikkert. Det er kvalitet, og du får ikke varmere jakker. De er iallefall mye bedre og varmere enn PJ. Når det gjelder Moncler føler jeg at det har blitt litt hype i år, selv om det ikke er så mange som har dem. Bare unngå de mest flashy. Og så har du Nobis hvis du vil ha noe annet, men de er nok like varme som CG. Et alternativ er også Kjus sine jakker. De er veldig lette å ha på og ser ok ut. Kvaliteten har jeg ingen erfaringer med.

Går du for frakk har Skabo en fra Corneliani som er magisk!
 
Av åpenbare årsaker henger jeg endel i Bond St når jeg er innom London. Victorinox har en fin butikk ganske langt opp mot Oxford St. Kjøpte en Victorinox dunparkas der for to år siden, meget fornøyd. Pen, varm og god, er ikke å se på alle. Kan dessuten tipse om at de alltid har et durabelig salg i januar :D Pris mener jeg lå på roughly 5k NOK, men jeg fikk et whopping 50% avslag under januarsalget :D

Klarer ikke å trylle fram et bilde i farta dessverre ...

Edit: Jo, det klarte jeg visst likevel. Men i hvitt, dessverre. Ikke helt meg akkurat.

NordFurParka_031806.jpg
 
Forøvrig bruker jeg bare parkas på de kaldeste dagene, foretrekker ellers en peacoat eller duffel i ull. Klassiske ytterplagg for herrer. Jeg er rimelig fornøyd med både peacoat og duffel fra Henri Lloyd, ettersom de og hadde salg en gang jeg var i London ;) Mer penger til ur.
 
Forøvrig bruker jeg bare parkas på de kaldeste dagene, foretrekker ellers en peacoat eller duffel i ull. Klassiske ytterplagg for herrer. Jeg er rimelig fornøyd med både peacoat og duffel fra Henri Lloyd, ettersom de og hadde salg en gang jeg var i London ;) Mer penger til ur.

Skulle til å kommentere her, men du "stjal" poenget mitt; selvsagt avhengig av bruk og vær, men en klassisk duffel er konge. Har brukt opp en (helte batterisyre nedover ryggen, lang historie...), og er nå på min andre. Fikk Ferner til å gjøre noen små endringer i snittet for best mulig passform, og vips; det perfekte ytterplagget som går til alt fra jeans til dress. (PS finnes i mer spennende farger enn beige)
 
Jeg kan på det varmeste anbefale Woolrich Arctic Parka! Den er plain, stilren og har en sinsykt fin pels, samtidig som den varmer inn i ryggmargen:) Denne fåes på Høyer, Follestad og Kiman i fjor gikk disse for ca 6500,- tror prisene er så og si det samme nå:)

http://www.google.com/images?um=1&h...ch+arctic+parka&aq=f&aqi=g2&aql=&oq=&gs_rfai=

kanskje litt anonym... jeg fant den jeg så på nå: Parajumpers Harraseeket
1154_0.jpg
http://www.my-adam-eve.com/produkt....Parajumpers-Harraseeket-Jacket-Man-black.html

hva synes dere?
 
kanskje litt anonym... jeg fant den jeg så på nå: Parajumpers Harraseeket
1154_0.jpg
http://www.my-adam-eve.com/produkt....Parajumpers-Harraseeket-Jacket-Man-black.html

hva synes dere?

Absolutt en fin jakke, men jeg syns den kanskje er litt feminin.
Kodiak modellen er mye mer robust, den er også vannavstøtende.
Så jeg hadde nok gått for den, jeg er meget fornøyd med min:)
Har også en Woolrich som Mulliner anbefaler, en kjempe pen jakke som er varm og god, men er som du sier ganske anonym(noe jeg syns er en styrke med den).
Men når det kommer til de kaldeste dagene er det få som er varmere enn CG sin Heli Artic modell.
Den er også litt "sjeldnere" enn den vanlige expedition modellen.
 
Jeg tror de ligger på 7500 de fleste steder jeg. Har ikke sett den noe billigere i butikk.
Nå snakker jeg om modellen som ikke har pels inne i hetta, ikke som på bildet du har lagt ved:)
 
Jeg tror prisen er lik over alt, men si ifra om du finner den "billig" et sted.

Pelsen i hetta er sinnsykt digg, se hvordan min GMT koser seg:)
(ettersom dette er et klokkeforum)
2bab2cd6.jpg
 
Jeg må si jeg synes vinterjakker er crazy dyrt i Norge. Slike plagg forsøker jeg å handle med litt langsiktig tankegang, det blir stort sett på salg og i utlandet (helst på salg der og ;) ). Når vinteren står og banker på døra er det for sent å gjøre en god deal.
 
Jeg kan på det varmeste anbefale Woolrich Arctic Parka! Den er plain, stilren og har en sinsykt fin pels, samtidig som den varmer inn i ryggmargen:) Denne fåes på Høyer, Follestad og Kiman i fjor gikk disse for ca 6500,- tror prisene er så og si det samme nå:)

http://www.google.com/images?um=1&h...ch+arctic+parka&aq=f&aqi=g2&aql=&oq=&gs_rfai=

Woolrich Arctic Parka anbefales på det varmeste, bokstavelig talt. Skal du til USA (du kan sikkert bestille på nettet også), kjøp den til en brøkdel av prisen (jeg betalte 1000 kr - 200 dollar når kursen var litt over 5 kroner, ser de ligger på ca. 200 dollar fortsatt), der kjøper du Woolrich i butikker som fører arbeidsklær. Ellers er jeg enig i peacoat og duffel, men da skal det være fra henholdsvis Schott og Gloverall.