Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Det som gjør denne spesiell er at den skal være NOS. I en internasjonal auksjon vil nok det fatte interesse. Ellers tror jeg dere overvurderer verdien på en "vanlig" 30ZN. I Muser/Braun/Horlbeck sin pris guide 2014-15 er det avbildet 11 Longines 30ZN kronografer hvor estimert verdi går fra 4850 til 10400 USD, sistnevnte med boks og papirer. Dog et unntak ved en sjelden variant med sentral stor rød 60 min viser og liten 12 timers viser klokken 3. Estimert verdi for denne er hele 26.000 USD.
Edit: det er også avbildet en militær variant med sort skive, estimert verdi for denne er 11700.- USD

Redigert:
Det som gjør denne spesiell er at den skal være NOS. I en internasjonal auksjon vil nok det fatte interesse. Ellers tror jeg dere overvurderer verdien på en "vanlig" 30ZN. I Muser/Braun/Horlbeck sin pris guide 2014-15 er det avbildet 11 Longines 30ZN kronografer hvor estimert verdi går fra 4850 til 10400 USD, sistnevnte med boks og papirer. Dog et unntak ved en sjelden variant med sentral stor rød 60 min viser og liten 12 timers viser klokken 3. Estimert verdi for denne er hele 26.000 USD.
Edit: det er også avbildet en militær variant med sort skive, estimert verdi for denne er 11700.- USD

Merk at denne er en 13ZN og ikke etterfølgeren 30CH. Regner med at det er den du mener når du sier 30ZN? Sistnevnte skal etter sigende ikke være så ettertraktet.

Min opplevelse av prisguider (det være seg Horlbeck et. al., Benno Richter eller Gilbert/Engle) ikke er til å stole på. Siste ord har nok markedet. Ser at sistnevnte f.eks. priser klokka til $4500 (NM/M), noe jeg mener er undervurdert, gitt informasjonen fra Christie's.

Merk at denne er en 13ZN og ikke etterfølgeren 30CH. Regner med at det er den du mener når du sier 30ZN? Sistnevnte skal etter sigende ikke være så ettertraktet.

Min opplevelse av prisguider (det være seg Horlbeck et. al., Benno Richter eller Gilbert/Engle) ikke er til å stole på. Siste ord har nok markedet. Ser at sistnevnte f.eks. priser klokka til $4500 (NM/M), noe jeg mener er undervurdert, gitt informasjonen fra Christie's.

Neida, skriveleif - jeg mener 13ZN. Kronografer med kaliber 30CH oppnår også bra priser i nevnte prisguide: 4450-7800 Usd. Jeg kan være enig i at Gilbert/Shugart guiden ikke fanger opp priser så godt på armbåndsur. Nevnte prisguide fra Muser/Braun/Horlbeck jeg har benyttet baserer seg imidlertid på auksjonspriser i Tyskland da katalogen gikk i trykken. I hovedsak tilslagspriser hos auksjonshuset Dr.H.Crott, alle klokkene er avbildet og beskrevet. Alle disse for komplette klokker i meget god tilstand, men som de sier selv kan ur med spesiell historie, boks, papirer ... oppnå vesentlig høyere priser ( det inkluderer nok også NOS klokker fra en tidligere norsk urmaker).

Hvis et velrenomert auksjonshus gir et estimat er nok det en seriøs vurdering utført av eksperter som kjenner markedet, men det er vanskelig å forholde seg til det før du faktisk ser uret i katalogen.

Omega Seamaster 300, cal. 550 (1966)

Her er en meget pen SM300 til salgs på eBay:

$_57.JPG

Dette er en amerikansk versjon, så kaliber 550 er riktig. Eksport til USA var med verk som hadde færre steiner enn de som ble solgt her. Patina er meget bra, noe av det bedre jeg har sett på lenge, og den har (selvsagt) ikke blitt re-luma.

Også fint å se en bezel uten skader, nydelig patinert og som matcher skiva.

Ang. pris: Den er noe høy, men det er mulig å komme med et bud ("offer"). Ser at tilsvarende klokker i tilsvarende tilstand estimeres av auksjonshus i spennet USD 3800 (utrop) til 4900. Så noe ned må det være mulig å få den.

Utrolig fin den der. Men så var det prisen. 50.000? Hva kan man få for det? Tja. En strøken 5513 fra seint 60-tall... En Breitling Cosmonaute fra 1963 (grail). Og siden vi snakker Zenith, kanskje en A386?

Men du, og du. Historien og utseendet... :cool:

Dette virker jo å være en gunstig pris. Noen Rolex-nerds som klarer å spotte modellnummer? 1601?

1601, ja. Prisen er vel helt ok. Jeg måtte lenger ned i pris for å bli kvitt min 1601 :p Ellers finnes det vel diskusjoner på dette forumet knyttet til den aktuelle selger.

1601, ja. Prisen er vel helt ok. Jeg måtte lenger ned i pris for å bli kvitt min 1601 :p Ellers finnes det vel diskusjoner på dette forumet knyttet til den aktuelle selger.
Takk for tips.
Nyservet er det kanskje ok? Ser egentlig etter en med blå skive men.. Finner ikke noe diskusjon, har du en link?

Takk for tips.
Nyservet er det kanskje ok? Ser egentlig etter en med blå skive men.. Finner ikke noe diskusjon, har du en link?

Hvis det finnes kvittering på servicen, så er de helt ok. Har ikke link dessverre, men lett litt i den andre kjøpetips-tråden. Jeg har forøvrig aldri vært i kontakt med selger selv, så vil nødig gjøre annet enn å henvise. Merk forøvrig at den aktuelle annonsen er satt passiv.