Knivtråden

På utkikk etter en foldekniv, en tool knife. Ikke en pyntegjenstand.

Hva er knivenes versjon av ur med ETA urverk, eller kanskje en Nomos/Fredrique Constant?

Jeg ville gått for en Leatherman. Jeg har hatt tre forskjellige. Siste fikk jeg i 2002. Den har på en eller annen måte blitt borte, det betyr nok at jeg må skaffe meg en ny...

Pass på at modellen har lås til bladene når disse er bikket ut!

:cool:
 
På utkikk etter en foldekniv, en tool knife. Ikke en pyntegjenstand.

Hva er knivenes versjon av ur med ETA urverk, eller kanskje en Nomos/Fredrique Constant?

Jeg oppfatter det slik at du er ute etter en ren foldekniv, og ikke et verktøysett type Leatherman eller Victorinox.

Etter at denne tråden startet har jeg selvsagt gjort mitt beste for å finne ut av hva som er hva i foldknivuniverset. Ikke enkelt. Sammenligning med klokkeverdenen skal jeg være forsiktig med, men det finnes USA-produsenter som har in-house-kniver og som har noen rimeligere modeller produsert i et eller annet asiatisk land. Chris Reeve er kanskje Rolexen, Benchmade Omega osv. Om jeg skal fortsette denne tankerekken vil jeg si at en Kershaw er Frederique Constant.

Det koker vel til syvende og sist ned til hvor mye penger du er villig til å legge i en kniv. Dyrt er ikke alltid best. En Chris Reeve Sebenza beskrives ofte som benchmark i sitt segment. Og den er ikke billig, men sannsynligvis verd hver krone. En Sebenza med perlemor og diamanter er dyrere, men neppe bedre enn standardversjonen.

Selv klemte jeg til med en helt enkel Kershaw Knockout til en sum av rundt 70 dollar levert i postkassen. Dette etter uttallige timer på youtube og diverse knivfora, hvor nettopp denne kom bra ut på pris/kvalitet. Størrelsen var selvsagt et viktig poeng. Skal ikke begi meg ut på noen review her, men kniven kom razor-sharp og skjærer spekeskinke så det holder;) Veier lite og jeg merker ikke at jeg har den i lommen.

Har også lest og sett mye bra om Benchmade 710. Tror det dukker opp en slik i en postkasse nær meg ganske snart. Det er en jungel av produsenter og hver av dem har en jungel av varianter, så dette er verre enn å finne ut hvilken G-shock du skal kjøpe.

Et par dårlige bilder av Kershaw'en:



 
Mange amerikanske saker her: Best Pocket Knife Today - The Ultimate Guide to Pocket Knives

Hadde en Spyderco Native for 15 år siden og den gjorde jobben helt til jeg mistet den.

Ellers synes jeg at designet på typisk nordamerikanske kniver blir litt for sprøtt. For mye kanter, vinkler og attitude.
Europeiske foldekniver er naturligvis basert på mer tradisjonelle design, slankere og mer organiske i formen.

Her er en god oversikt:
World Knives: Pocket Knives for Sale from Linder, Chambriard, Boker, Nontron
Folding Knives | World Knives LTD
 
På utkikk etter en foldekniv, en tool knife. Ikke en pyntegjenstand.

Hva er knivenes versjon av ur med ETA urverk, eller kanskje en Nomos/Fredrique Constant?

Pris er avgjørende for å gi et godt svar :) Ellers har @Minuteman noen gode innslag over.

@Melchiades

Det kan og gjøres så enkelt:

$<60 = Kershaw
$60-130 = Spyderco
$130-300 = Zero Tolerance
$>350 = Chris Reeve
$750-800 = Rick Hinderer
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: jimjames
Takk, tenkte i utgangspunktet ca 500 kr til dette, så da ser vel Spyderco bra ut.

Eller gjøre som man alltid gjør, utvide budsjett og gå for Zero Tolerance.
 
.... eller la være å belønne internettsoldaten Mick Strider for speshul-fårses-løgnene hans (han er en av deleierne av Zero Tolerance) og heller holde seg til Spyderco.

Skal du utvide budsjett utover Spyderco, gå rett til Chris Reeve.

Er du helt sikker på det @Edward?

Det har riktignok vært et samarbeid mellom Zero Tolerance/Strider og Ken Onion (akkurat som de har er samarbeid med Hinderer), men er det snakk om eierinteresser?

Slik jeg har forstått det er Zero Tolerance heleid av Kai USA (som også eier Kershaw ++).
 
Redigert av en moderator:
Jaggu er det mye å velge blant i sjiktet mellom Spyderco og CR. Etter hva jeg forstår at mange mener, så koster det ofte mer enn det smaker om man følger "moten" - både hva navn og design angår. Er man ute etter en kniv som kan brukes til annet enn brevåpning, tannpirking og eventuell staffasje til klokkebildene på Instagram, så velger man ikke Mini-Sebenza - den har jeg klådd på. Da kjøper man Large Sebenza. For 75 dollar ekstra oppleves forskjellen like stor som mellom Timex og Omega.
 
Gjorde noe så ukarakteristisk som å moderere meg og gå litt ned i budsjett. Det ble en Spyderco Tenacious denne gang, så får vi se hva framtiden bringer.
 
Er du helt sikker på det Edward?

Det har riktignok vært et samarbeid mellom Zero Tolerance/Strider og Ken Onion (akkurat som de har er samarbeid med Hinderer), men er det snakk om eierinteresser?

Slik jeg har forstått det er Zero Tolerance heleid av Kai USA (som også eier Kershaw ++).

Nei, jeg tar feil oftere og oftere.

Fullt mulig at Strider bare har vært på design-siden, men det er forsåvidt mye verre. S30V i en "sharpened prybar"? Hallo, markedsføring.
 
... for å forklare min forrige post:

Dette er en Strider til 325 USD:
BT_070606.jpg


og dette er en Cold Steal til 42 USD (fås under momsgrensen på nettet):
80PGTK_m.jpg


Strideren kommer i et moderne høylegert rustfritt pulverstål, som har høy slitasjemotstand men er sprøtt. Kjempefint i lommekniver og totalt uegnet til å hugge med. Cold Stealen kommer i et godt gammeldags rustende verktøystål, som ikke har spesielt høy slitasjemotstand, men som er seigt og tåler godt å hugges med uten at eggen bøyes eller slås biter av.

Jeg vil tørre å påstå at kopien til Cold Steal er en bedre "hard use" kniv, til en tiendedel av prisen.
 
Kunnskapsrike folk. Kniv til telting med formål å brukes til alt fra opptenning til kutting av tau til åpning av pølsepakker til dreping og kjapp sløying av fisk til spikking av pølsepinner. Value for money som stikkord. Skal brukes, uten at man må være engstelig.

Tips?
 
Min spiderco begynte å få noen små rustflekker her og der. Så var det en som tipset meg om Jif som rustfjerner. Jif!! sier jeg, du må være spik spenna gal. Men jammen så fungerte det ikke helt utmerket. :)
 
... for å forklare min forrige post:

Dette er en Strider til 325 USD:
BT_070606.jpg


og dette er en Cold Steal til 42 USD (fås under momsgrensen på nettet):
80PGTK_m.jpg


Strideren kommer i et moderne høylegert rustfritt pulverstål, som har høy slitasjemotstand men er sprøtt. Kjempefint i lommekniver og totalt uegnet til å hugge med. Cold Stealen kommer i et godt gammeldags rustende verktøystål, som ikke har spesielt høy slitasjemotstand, men som er seigt og tåler godt å hugges med uten at eggen bøyes eller slås biter av.

Jeg vil tørre å påstå at kopien til Cold Steal er en bedre "hard use" kniv, til en tiendedel av prisen.

Beklager Edward men her er jeg uenig, stålkvaliteten er selvfølgelig svært viktig men herdingen av stålet er vel så viktig. Det ferdige produktet - stål og herding må stå i forhold til hverandre for å danne et best mulig sluttresultat. Strider sine kniver har så langt jeg har fulgt med alltid hatt en berømt optimal herding av stålet.

Har personlig brukt Strider, Busse, Chris Reeve, Emerson med flere under krevende forhold og Strider leverer langt ut over "billige" kopier. Skal du lete etter mest for pengene tr
Tom
 
Kunnskapsrike folk. Kniv til telting med formål å brukes til alt fra opptenning til kutting av tau til åpning av pølsepakker til dreping og kjapp sløying av fisk til spikking av pølsepinner. Value for money som stikkord. Skal brukes, uten at man må være engstelig.

Tips?

Mysil sitt forslag om Fällkniven er ikke dumt.

Evt. BUCK

[video=youtube;By-c9RZGbpM]http://www.youtube.com/watch?v=By-c9RZGbpM[/video]
 
Takk folkens. Fallkniven er utrolig flott! Håpte imidlertid at jeg stilte spørsmålet når sonen var på budsjett-bluss... Så hvis jeg skal omformulere meg. Hvilken kniv til under 500 bør jeg kjøpe?

Beklager at jeg ikke spesifiserte bedre...