På utkikk etter en foldekniv, en tool knife. Ikke en pyntegjenstand.
Hva er knivenes versjon av ur med ETA urverk, eller kanskje en Nomos/Fredrique Constant?
Jeg oppfatter det slik at du er ute etter en ren foldekniv, og ikke et verktøysett type Leatherman eller Victorinox.
Etter at denne tråden startet har jeg selvsagt gjort mitt beste for å finne ut av hva som er hva i foldknivuniverset. Ikke enkelt. Sammenligning med klokkeverdenen skal jeg være forsiktig med, men det finnes USA-produsenter som har in-house-kniver og som har noen rimeligere modeller produsert i et eller annet asiatisk land. Chris Reeve er kanskje Rolexen, Benchmade Omega osv. Om jeg skal fortsette denne tankerekken vil jeg si at en Kershaw er Frederique Constant.
Det koker vel til syvende og sist ned til hvor mye penger du er villig til å legge i en kniv. Dyrt er ikke alltid best. En Chris Reeve Sebenza beskrives ofte som benchmark i sitt segment. Og den er ikke billig, men sannsynligvis verd hver krone. En Sebenza med perlemor og diamanter er dyrere, men neppe bedre enn standardversjonen.
Selv klemte jeg til med en helt enkel Kershaw Knockout til en sum av rundt 70 dollar levert i postkassen. Dette etter uttallige timer på youtube og diverse knivfora, hvor nettopp denne kom bra ut på pris/kvalitet. Størrelsen var selvsagt et viktig poeng. Skal ikke begi meg ut på noen review her, men kniven kom razor-sharp og skjærer spekeskinke så det holder

Veier lite og jeg merker ikke at jeg har den i lommen.
Har også lest og sett mye bra om Benchmade 710. Tror det dukker opp en slik i en postkasse nær meg ganske snart. Det er en jungel av produsenter og hver av dem har en jungel av varianter, så dette er verre enn å finne ut hvilken G-shock du skal kjøpe.
Et par dårlige bilder av Kershaw'en: