Skjorter

Støttes. Bruker skjorte hver dag og har flere fra Stenstrøms. Favoritten blir uansett Boss sine slimfit skjorter. Tåler utrolig med vask uten å miste form og farge.

Stenströms i hele skapet her! (med unntak av noen Hugo Boss / Gant) , Slimline skjortene.
Skjortene er ekstremt gode å ha på, fine i snittet og prisen er som alle andre skjorter, rundt 1000kr stk.

Collections « Stenströms

De har også mulighet for custom shirts http://www.stenstroms.com/en/collections/gents/custom-made-shirt/
 
min top 3.

1. borrelli
2. barba
3. alessandro gherrardi
 
Skal du ha skjorter er det noen få merker som vel går for å være noe av det finere. Disse er blant annet Turnbull & Asser, Thomas Pink, Charles Tyrwhitt og T. M. Lewin. Mange kan argumentere i mot og si at dette er skjorter med altfor tradisjonelt og kjedelige snitt, men skal man ha klassiske skjorter til fine anledninger går dette fortsatt for å være riktig skjorter. Uavhengig om man mener at snittet er traust og gammeldags. Et annet godt tips er og ta en titt på britiske skjortemakere, og spesielt den gaten hvor du blant annet finner alle de tidligere nevnte merkene, nemlig Jermyn Street. Dette er skjortemakernes Savile Row, og her vil du alltid finne noen av verdens fineste skjortemerker. I tillegg har gaten i de siste årene også tiltrukket seg mer moderne merker, og blant annet Hackett har en butikk i gaten. Min personlig favoritt blant de nevnte merkene er Turnbull, selv om jeg ikke har hatt mulighet til å eie noen selv. Anbefales sterkt og kan kjøpes på Høyer på Eger Senter.
 
Redigert:
Turnbull & Asser er en gammel skjorteskredder, og har i alle år levert skjorter til bl.a. prins Charles. Da han brakk armen (spilte polo?) var det T&A som sydde enermede skjorter med matchende fatler til ham. Skjortene deres er veldig elegante, med en særegen sving på snippen som er like lett gjenkjennelig som den er elegant. Visstnok blant de aller siste som fremdeles syr skjorter i UK.
Men: det er godt mulig at bespoke skjortene deres er gode, men konfeksjonen deres er vilt overpriset søppel. Jeg har 4 gamle skjorter fra T&A, hvor lagene i snipp, mansjetter og knappestolpe er limt sammen med noe som ikke tåler 40 grader uten skyllemiddel. Snipp og mansjetter krøller seg noe sinnsykt og lar seg ikke stryke flate og jevne igjen, og knappestolpene får små prikker der limet trekker gjennom stoffet.

Aldri igjen.

Thomas Pink er en juksemaker som har etablert seg i Jermyn Street og prøver å se gammel ut. Skjortene er OK i snittet, og gode og lange i kroppen slik skikkelige engelske skjorter skal være, men mine 3 har alle for dårlig konstruerte snipper. Uansett hva jeg gjør med strykejern og avstivere krøller snippene seg innover. Umulig å få til å se pent ut med slips.

Aldri igjen.

Charles Tyrwhitt er nok en juksemaker som har skaffet seg adresse i Jermyn Street for å prøve å skjule at de startet som et simpelt postordrefirma. Mine 2 skjorter herfra kom i altfor dårlige stoffer, med sømmer som gikk opp, knapper slurvete sydd fast, og utsøkt stygge plastknapper som gulnet med bruk.

Aldri igjen.

TM Lewin er et gammelt navn, selv om de har gått gjennom en del endringer og ikke lenger syr i UK. Skjortene kommer i 3 forskjellige snitt og er godt sydd, med gode nok stoffer til prisen og pene knapper.

TM Lewin går jeg innom hver gang jeg er i London. De pleier å tilby 4 skjorter til 100 pund, og det er rett og slett for billig til å gå forbi.
 
Charles Tyrwhitt er nok en juksemaker som har skaffet seg adresse i Jermyn Street for å prøve å skjule at de startet som et simpelt postordrefirma. Mine 2 skjorter herfra kom i altfor dårlige stoffer, med sømmer som gikk opp, knapper slurvete sydd fast, og utsøkt stygge plastknapper som gulnet med bruk.

Aldri igjen.

Enig! Styr unna.
Her får man i beste fall det man betaler for.
Dessuten skal man ha en nokså pussig kroppsform for at disse skal passe godt.
 
Turnbull & Asser er en gammel skjorteskredder, og har i alle år levert skjorter til bl.a. prins Charles. Da han brakk armen (spilte polo?) var det T&A som sydde enermede skjorter med matchende fatler til ham. Skjortene deres er veldig elegante, med en særegen sving på snippen som er like lett gjenkjennelig som den er elegant. Visstnok blant de aller siste som fremdeles syr skjorter i UK.
Men: det er godt mulig at bespoke skjortene deres er gode, men konfeksjonen deres er vilt overpriset søppel. Jeg har 4 gamle skjorter fra T&A, hvor lagene i snipp, mansjetter og knappestolpe er limt sammen med noe som ikke tåler 40 grader uten skyllemiddel. Snipp og mansjetter krøller seg noe sinnsykt og lar seg ikke stryke flate og jevne igjen, og knappestolpene får små prikker der limet trekker gjennom stoffet.

Aldri igjen.

Thomas Pink er en juksemaker som har etablert seg i Jermyn Street og prøver å se gammel ut. Skjortene er OK i snittet, og gode og lange i kroppen slik skikkelige engelske skjorter skal være, men mine 3 har alle for dårlig konstruerte snipper. Uansett hva jeg gjør med strykejern og avstivere krøller snippene seg innover. Umulig å få til å se pent ut med slips.

Aldri igjen.

Charles Tyrwhitt er nok en juksemaker som har skaffet seg adresse i Jermyn Street for å prøve å skjule at de startet som et simpelt postordrefirma. Mine 2 skjorter herfra kom i altfor dårlige stoffer, med sømmer som gikk opp, knapper slurvete sydd fast, og utsøkt stygge plastknapper som gulnet med bruk.

Aldri igjen.

TM Lewin er et gammelt navn, selv om de har gått gjennom en del endringer og ikke lenger syr i UK. Skjortene kommer i 3 forskjellige snitt og er godt sydd, med gode nok stoffer til prisen og pene knapper.

TM Lewin går jeg innom hver gang jeg er i London. De pleier å tilby 4 skjorter til 100 pund, og det er rett og slett for billig til å gå forbi.

Charles Tyrwhitt skal jeg ikke argumentere noe for og imot, de har jeg ikke noe spesielt forhold til, vet bare at de går for å være fine skjorter.

Når det gjelder Turnbull er derimot helt uenig. Vet ikke hva slags skjorter du har endt opp med derfra, men du må ha vært uheldig. Faren min har hatt skjorter derfra, noen av dem helt tilbake fra starten av 90-tallet, og som fortsatt ser ut som nye. Ikke hatt noen av de problemene du nevner.

Thomas Pink skal jeg være enig i at ikke er like fine, men synes fortsatt at dette er bra skjorter. Har ikke hatt de samme problemene med snippene som deg der heller, men begynner å få følelsen av at jeg ikke bruker mine skjorter like hardt som deg. Når det gjelder at de prøver å virke gamle er det en annen sak, som jeg for min del bryr meg rent lite om. Det er en image messig ting som de kan få lov til å gjøre som de vil med, så lenge skjortene deres er fine, noe jeg da synes. Alderen på selskapet er etter min mening ikke så fryktelig relevant når det kommer til produktene de lager. Se for eksempel Ralph Lauren, et ungt selskap som lager fine klær av god kvalitet.
 
Redigert:
Kanskje litt off topic, men prøver alikevel.

Passerte (med buss) et par butikker på fredag (?) som annonserte med salg. Noen som vet som steder som har salg på skjorter av ok kvalitet. Tenker prisklasse Eton, Steenstrøms. Jeg holder til i Oslo, så for min del er det mest interessent med butikker i Oslo Sentrum :)
 
Kanskje litt off topic, men prøver alikevel.

Passerte (med buss) et par butikker på fredag (?) som annonserte med salg. Noen som vet som steder som har salg på skjorter av ok kvalitet. Tenker prisklasse Eton, Steenstrøms. Jeg holder til i Oslo, så for min del er det mest interessent med butikker i Oslo Sentrum :)

Steen og Strøm. Mener jeg så en del Eton og Steenstrøms på salg der i helgen.
 
Noen som vet hvor i Oslo man kan få tak i strikker eller holdere til skjorteermer for å unngå at de glir ned(aner ikke hva det heter)?

Og hvor mye dette evt koster?

På forhånd takk:)
 
Ny jobb, ny dresskode. Den forrige jobben bidro til svært fri dresskode, men nå er det andre kår. Dressbukse og skjorte.
Jeg har en del fine skjorter fra før, men ser for meg at skjorter (og dressbukser) som blir brukt i jobbsammenheng vil ha en del høyere slitasje.
Jeg lurer derfor på om medasylantene kan gi tips til fine slimfit-skjorter med akseptabel kvalitet og godt snitt innen budsjett-klassen. Her er det kvantitet som gjelder.

Vet det er feil tråd, men lurer også på det samme ang dressbukser. Her er ønsker jeg å kjøpe hos en butikk som gjerne legger opp og syr inn buksebena slik at de får bedre passform kostnadsfritt.
Dressbuksene kan gjerne ha noe bedre kvalitet og høyere pris enn skjortene, men fortsatt være i budsjettklassen.

Vet noen om noen butikker i Oslo med januarsalg?

På forhånd, tusen hjertelig takk.
 
Jeg har kjøpt en del Vannucci strykefrie. De har standard og slimfit til grei pris, er strykefrie og holder seg meget bra. Usikker på hvem som selger i Oslo, men sjekk det ut.
 
Jeg har kjøpt en del Vannucci strykefrie. De har standard og slimfit til grei pris, er strykefrie og holder seg meget bra. Usikker på hvem som selger i Oslo, men sjekk det ut.

Det er mulig Vannucci har forskjellige serier eller klasser på skjortene sine, men de jeg har hatt fra Vannucci har vært noe dr..t. Holdt ikke formen og strykejernet måtte frem uansett hvordan jeg tørket de etter vask.
 
Det er mulig Vannucci har forskjellige serier eller klasser på skjortene sine, men de jeg har hatt fra Vannucci har vært noe dr..t. Holdt ikke formen og strykejernet måtte frem uansett hvordan jeg tørket de etter vask.

Hmm, jeg har ikke så greie på de forskjellige stoffene, men kjøper kun de "glatte" litt blankere skjortene. Har hatt noen i et par år nå som fortsatt bare trenger å ristes etter vask og henges til tørk. Strøkne etter tørk :)
 
Ny jobb, ny dresskode. Den forrige jobben bidro til svært fri dresskode, men nå er det andre kår. Dressbukse og skjorte.
Jeg har en del fine skjorter fra før, men ser for meg at skjorter (og dressbukser) som blir brukt i jobbsammenheng vil ha en del høyere slitasje.
Jeg lurer derfor på om medasylantene kan gi tips til fine slimfit-skjorter med akseptabel kvalitet og godt snitt innen budsjett-klassen. Her er det kvantitet som gjelder.

Vet det er feil tråd, men lurer også på det samme ang dressbukser. Her er ønsker jeg å kjøpe hos en butikk som gjerne legger opp og syr inn buksebena slik at de får bedre passform kostnadsfritt.
Dressbuksene kan gjerne ha noe bedre kvalitet og høyere pris enn skjortene, men fortsatt være i budsjettklassen.

Vet noen om noen butikker i Oslo med januarsalg?

På forhånd, tusen hjertelig takk.
Av billigere skjorter jeg har kjøpt så synes jeg Dukes hos House of Singles funker bra. Sist jeg kjøpte der så hjalp de meg også å tilpasse skjorta, ved å sprette opp en søm i ryggen. Om de har januar salg vet jeg ikke, men de pleier i hvertfall å ha tilbud på kjøp av flere skjorter. Både butikken i Oslo sentrum og på Skøyen har bra utvalg. De har skredder som kan hjelpe deg med bukser også Ceremony


Noen som vet om Stenstrøm bare leverer skjorter uten mulighet for mansjettknapper? Jeg liker å bruke mansjettknapper og slimfit modellen passer meg perfekt og jeg liker kvaliteten.
 
... Men legg til 10,7 % toll - toll, ja - på skjorter hvis fortollingsavdelingen til befrakter gjør jobben sin skikkelig.