En tråd om kaffe

Fikk meg et Hario V60-sett (og ny kaffekvern) til jul, veldig fornøyd :D
11565974093_f47fd815ab_b.jpg

Don Amado fra Honduras kan forøvrig anbefales:
11565864034_6f8f09fb60_b.jpg

Ok.... Madammen mener vi skal ha ny kaffemaskin. Selv er jeg mest begeistret for den @Solli postet forrige uke, men madammen ser for seg: "Vri på et hjul, velg styrke, bønnene males og vanlig kaffe renner ut." Det blir bedre enn Nespressoen(Vi kjøpte jo nespresso for at det var så enkelt). Mellom oss og hele www så tror jeg hun har smaksløker som en Labrador (og takk for det, hun valgte jo meg).

Hva gjør man???

En god Espresso så er jeg fornøyd, gjerne med litt mekk....
Hun vil ha "vri på knappen experience"

Redigert av en moderator:
Tiden er inne for en bedre kaffekvern.
Jeg ønsker meg en manuell kvern, men kom gjerne med pros and cons ang manuell/elektrisk kvern.

Den jeg har idag er svært enkel, men har gjort nytten. Liten elektrisk fra princess...

Hvilken manuelle kvern er best, og hvorfor?
Hvilken elektriske er best (uten å være for stor) og hvorfor? (har selv sett litt på denne: Wilfa kaffekvern - Elkjøp)

Drikker ca 40g Aeropress om dagen.

Har den fra wilfa. Er vel fra en del av samarbeidet med Wendelboe? Jeg er i allefall lettlurt nok til å tro at det betyr at den er bra. Veldig fornøyd, enkel og rask.

Hørt mye bra om porlex håndkvern, vurderer en til å ha på jobben.

Jeg har brukt den fra Wilfa en del nå i romjula, og er veldig fornøyd så langt. Solid, enkel i bruk og rask.
Det kan godt hende det finnes noe bedre der ute (kanskje ikke i denne prisklassen?), men denne fungerer veldig bra til mitt behov :)

Jeg hadde den Harioen, men det ble til at jeg fikk kaffen kvernet i butikken, så jeg kjøpte den Wilfaen og er veldig fornøyd med den. Vi drakk to til fire kopper kaffe om dagen og det ble for mye styr med Harioen.

Jeg hadde den Harioen, men det ble til at jeg fikk kaffen kvernet i butikken, så jeg kjøpte den Wilfaen og er veldig fornøyd med den. Vi drakk to til fire kopper kaffe om dagen og det ble for mye styr med Harioen.

Ja, til daglig bruk blir det litt stress med en håndkvern. Min er kun med på ferie og evt. jobb. Hjemme bruker jeg en Rancilio Rocky.

ROCKY-LESS.jpg

Rocky er den jeg hadde gått for om jeg skulle kverne til espresso, i og med at jeg bare bruker Aeropress/trakter holder Wilfaen for meg. Harioen ble degradert til hytta, prøver å overbevise kona om at vi fint har plass til en Wilfa der også.. :p

Asså, det her høres jo irriterende bra ut da?
Eller hva @Solli ?
http://www.sh.no/pc-10226-71-Mypressi-Twist.aspx

[video=youtube;jD4sAEqY1ac]http://www.youtube.com/watch?v=jD4sAEqY1ac[/video]

Noen som har prøvd?

Som en liten oppdatering her:
Siste innkjøp består av en haug av bønner (doh)
wilfa kaffekvern ny utgave wscg 2
2 stk zero japan dripper.

Tips taes imot på hvilke filter som er optimalt på denne type dripper.

Redigert av en moderator: