En tråd om kaffe

Kaffen som ikke vil være med i brygging skal ikke bli med:) ikkeno å tenke på, og ikke insister på å bruke den statiske kaffen.
 
Tar opp igjen en gammel tråd :)

Har i dag en nespresso hjemme, det er bare jeg i husholdet som drikker kaffe. Men tenker å oppgradere litt :) Har sett for meg en:

Aeropress
Rancilio Rocky kaffekvern

Kaffebønner blir jeg å kjøpe på nett, fått mange gode tips på nettsider i denne tråden.

Men jeg lurer på en ting, hva når jeg skal lage kaffe når jeg får besøk. Da til 4-8 personer. Da blir det litt styr å bruke aeropress. Noen tips? Vil fortsatt bruke kaffebønner. Har sett noen snakke om (ikke denne tråden) en perkulator.
 
Fruen er glad i kaffekvernen og bønnene. Kaffen blir veldig god, men det blir litt med styr i morgenrushet. Bønner blir for hyggen. Filter til daglig.

Kapsler blir litt mye avfall. Derfor har vi ikke gått til det skritt hos oss. Dessuten så lager kapslene bare slike "homoglass" med kaffe.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Tar opp igjen en gammel tråd :)

Har i dag en nespresso hjemme, det er bare jeg i husholdet som drikker kaffe. Men tenker å oppgradere litt :) Har sett for meg en:

Aeropress
Rancilio Rocky kaffekvern

Kaffebønner blir jeg å kjøpe på nett, fått mange gode tips på nettsider i denne tråden.

Men jeg lurer på en ting, hva når jeg skal lage kaffe når jeg får besøk. Da til 4-8 personer. Da blir det litt styr å bruke aeropress. Noen tips? Vil fortsatt bruke kaffebønner. Har sett noen snakke om (ikke denne tråden) en perkulator.

Jeg har selv Aeropress og det anbefales på det sterkeste! Det jeg gjør hvis jeg får besøk (som setter pris på god kaffe), da stiller jeg heller inn kvernen på filter-grovhet og lager kaffen på Moccamaster. Aeropress brukes mest når jeg skal lage en god kopp til meg selv. Det skal ta litt lengre tid ved å bruke Aeropress, nettopp fordi det er da man får frem den gode kaffesmaken :)

Jeg er ganske fornøyd med min kvern - var relativt billig. Link til kvern jeg bruker: https://www.komplett.no/product/801...clid=CJHSgPDxjtACFUvqcgodXUwMlA&gclsrc=aw.ds#
 
Tar opp igjen en gammel tråd :)
Men jeg lurer på en ting, hva når jeg skal lage kaffe når jeg får besøk. Da til 4-8 personer. Da blir det litt styr å bruke aeropress. Noen tips? Vil fortsatt bruke kaffebønner. Har sett noen snakke om (ikke denne tråden) en perkulator.
Aeropress er herlig når du skal lage til deg selv. Har også fått gode resultater med å lage 200ml kaffe med dobbel styrke og etterfylle 200 ml vann (Americano-ish). En liten advarsel: Med Aeropress følger det med en testperiode for hver gang du handler nye bønner. Du må finne riktig mengde, ekstraheringstid og malingsgrad som passer deg. Det er mange guider, men til slutt må du finne ut hva som passer din smak og hverdag.

Når det kom besøk måtte jeg derimot krype til korset og dra frem presskannen. Etter rundt ti runder med presskannen, måtte jeg krype enda en gang til korset og kjøpte meg en kaffetrakter. Selv om presskanne ikke er særlig stress, ble det fortsatt litt for mye styr rundt det å "sette på en kaffe" til besøk som foretrekker Friele frokost eller pulverkaffe fra Nestle. Hvis du i tillegg har en trakter som faktisk lager god kaffe slipper du selv å få alt for store Aeropress-abstinenser. Kan anbefale Wilfa sin trakter i samarbeid med Wendelboe eller Moccamaster. Må ærlig innrømme at jeg benytter meg mer av trakteren enn Aeropress i dag, ettersom jeg lager til to.

Når det kommer til kvern er Wilfa sin WSCG-2 "det beste" under tusenlappen, og sikkert litt til. Bakdelene er at den kverner litt ujevnt og den er ikke god nok til å kverne espressomalt. Du må ganske høyt opp i pris for å få til de to. Fordelene er at den er enkel å ta i bruk, rimelig og kverner mer enn godt nok til Aeropress og filtermalt.
Jeg vil tro at en Rancilio Rocky er svært overkill til Aeropress, men det er også en Rolex til å rekke bussen. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Loevhagen
Aeropress er herlig når du skal lage til deg selv. Har også fått gode resultater med å lage 200ml kaffe med dobbel styrke og etterfylle 200 ml vann (Americano-ish). En liten advarsel: Med Aeropress følger det med en testperiode for hver gang du handler nye bønner. Du må finne riktig mengde, ekstraheringstid og malingsgrad som passer deg. Det er mange guider, men til slutt må du finne ut hva som passer din smak og hverdag.

Når det kom besøk måtte jeg derimot krype til korset og dra frem presskannen. Etter rundt ti runder med presskannen, måtte jeg krype enda en gang til korset og kjøpte meg en kaffetrakter. Selv om presskanne ikke er særlig stress, ble det fortsatt litt for mye styr rundt det å "sette på en kaffe" til besøk som foretrekker Friele frokost eller pulverkaffe fra Nestle. Hvis du i tillegg har en trakter som faktisk lager god kaffe slipper du selv å få alt for store Aeropress-abstinenser. Kan anbefale Wilfa sin trakter i samarbeid med Wendelboe eller Moccamaster. Må ærlig innrømme at jeg benytter meg mer av trakteren enn Aeropress i dag, ettersom jeg lager til to.

Når det kommer til kvern er Wilfa sin WSCG-2 "det beste" under tusenlappen, og sikkert litt til. Bakdelene er at den kverner litt ujevnt og den er ikke god nok til å kverne espressomalt. Du må ganske høyt opp i pris for å få til de to. Fordelene er at den er enkel å ta i bruk, rimelig og kverner mer enn godt nok til Aeropress og filtermalt.
Jeg vil tro at en Rancilio Rocky er svært overkill til Aeropress, men det er også en Rolex til å rekke bussen. ;)

Alt jeg kan gjøre overkill, gjør jeg overkill ;) Grunnen til Rancilio Rocky er at den blir anbefalt av andre som en bedre kvern, samt jeg synes den tar seg bedre ut på benken :)

Når du sier "Wilfa sin trakter i samarbeid med Wendelboe eller Moccamaster", mener du Wilfa sin kvern, kaffe fra Wendelboe og trakter av merket Moccamaster?
 
  • Liker
Reaksjoner: Tommen
Nesten!
Denne pene saken. Wilfa Svart presisjon:
WSP1A.jpg

+ Wilfa kaffekvern + bønner du liker. Jeg synes Stavanger kaffebrenneri leverer bedre hverdagskaffe enn Wendelboe, selv om mye av det er svært godt. Prisen er også ca. det halve av hva Supreme Roastwork/Wendelboe/Solberg&Hansen tar.

Foretrekker Wilfa sin trakter pga at du fyller vann rett i beholderen og at du kan stille inn åpning på filteret alt etter mengden kaffe. Mulig Moccamaster har denne muligheten også nå?
Ellers er det litt mer risikabelt ettersom Moccamaster har flere tiår med kvalitet å vise til, mens denne har vært på markedet et par år. Fungert problemfritt i to år hjemme hos meg uten én dårlig kopp. Utenom når dama glemmer å stille på filteråpningen..
 
Wilfa har en serie (kaffe-)produkter som heter Black, som er utviklet i samarbeid med Tim Wendelboe. Bra maskiner, men ganske dyre. Jeg sverger til Moccamaster. :) Sjekk evt. ut https://www.wilfa.no/wilfa-svart/
Når det gjelder kvern er jeg enig med @raknes. Rancilio Rocky er en fantastisk kvern, men jeg hadde ikke giddet å kjøpe den hvis ikke du vil ha espresso-kvernet kaffe. Og ulempen med Rancilio Rocky er at den ikke er glad i å drive å justere malingsgraden frem og tilbake mellom f.eks espresso og filter. Den liker seg best på ett sted, men kun små justeringer. Hvis du vil ha en skikkelig kvern som du kan bruke til alt, og som også ser bra ut, kan du jo kikke på Sage Smart. Den er mulig å kjøpe f.eks her: http://www.elkjop.no/product/hjem-o...or/BCG820BSSUK/sage-smart-kaffekvern-bcg820uk
 
  • Liker
Reaksjoner: raknes
Skriver litt til, jeg:
Jeg har mange kverner, både Rancilio Rocky og den Wilfa-kvernen nevnt over her. Wilfa-kvernen er den jeg anbefaler til folk om vil begynne å kverne selv. Har nettopp kjøpt en til brodern til jul. Den er rett og slett veldig praktisk og grei og ikke større og tyngre enn at den er med på ferier. Den kverner, som nevnt, noe mer ujevnt enn de dyreste kvernene, og kverner ikke like espressofint som Rocky o.l., men absolutt bra nok til filterkaffe o.l etter min mening (og jeg har ganske peiling. ;))
Vil også anbefale kaffebox.no. Det er som julaften hver gang det dukker opp kaffe i postkassen. Har ikke abonnert så lenge, men har vært veldig fornøyd med kaffen så langt.
Jeg bruker for øvrig mindre og mindre espressomaskin og mer og mer filterkaffe. Synes rett og slett det smaker bedre. Har min egen Moccamaster på jobb og bruker stort sett aeropress hjemme. Får jeg gjester lager jeg kaffe med Chemex, eller med en nødtrakter fra Clas Ohlson hvis det kommer veldig mange.
 
Takk for gode svar.

Er det stor forskjell på malingsgrad til filter (moccamsater eller wilfa WSP-1A) og aeropress?

Er det noe vesentlig forskjell på Wilfa ESCG-2 og Wilfa CGWS130B?
 
Vil tro typisk Aeropress-malingsgrad er midt mellom espresso og filter. Du kan likevel få svært gode kopper med grovere malingsgrad (filter), men lengre ekstraheringstid og vice versa.

Kan ikke se noen vesentlige forskjeller, men har ingen erfaring med CGWS130B. Ser at den har UV-filter for bedre oppbevaring av bønner i selve beholderen, og legger kanskje mer til rette for at du får rett mengde ferdigmalt kaffe ut i fra antall sekunder du kverner. Jeg foretrekker uansett å oppbevare bønnene i originalposen, veie dem med vekt og deretter ha dem i kverna. Med Aeropress kan to gram fra eller til gjøre forskjell, og jeg stoler ikke nok på sekundfunksjonen til Wilfa å gjøre dette rett hver gang.

Konklusjon: Ut i fra hva jeg leser, ser jeg ikke grunn til at den koster det dobbelte av forgjengeren sin.
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis
Hei @Striky . Jeg ser at Hario ikke ble nevnt nå. Jeg gikk over til det for en 4-5 år siden. Den metoden gir en helt ren kaffe uten at vannet går gjennom en masse rør for å varmes opp. Jeg har den nå i alle 3 størrelser. Den største lager fint 1 liter kaffe på kortere tid enn en Moccamaster (som jeg stuet bort for like mange år siden) og den lille lager 1 kopp like raskt som det tar å varme opp Nespresso'n. Kan ikke få anbefalt dette nok. Du trenger kvern (støtter anbefaling om Wilfa - trenger ikke den beste til vanlig kaffe), vekt og vannkoker samt Hariobeholder og filter. Dette er i tillegg billigste løsning!
Men altså: svaret på spørsmålet ditt er Hario V03, helst den billigste i transparent plast.
 
Hei @Striky . Jeg ser at Hario ikke ble nevnt nå. Jeg gikk over til det for en 4-5 år siden. Den metoden gir en helt ren kaffe uten at vannet går gjennom en masse rør for å varmes opp. Jeg har den nå i alle 3 størrelser. Den største lager fint 1 liter kaffe på kortere tid enn en Moccamaster (som jeg stuet bort for like mange år siden) og den lille lager 1 kopp like raskt som det tar å varme opp Nespresso'n. Kan ikke få anbefalt dette nok. Du trenger kvern (støtter anbefaling om Wilfa - trenger ikke den beste til vanlig kaffe), vekt og vannkoker samt Hariobeholder og filter. Dette er i tillegg billigste løsning!
Men altså: svaret på spørsmålet ditt er Hario V03, helst den billigste i transparent plast.

Takk for innspill.

Hadde sett for meg en aeropress og senere en Chemex. Nå må jeg jo se på en Hario også, i den minste og største størrelsen :) Kvernen blir Wilfa ESCG-2. Kommer til å fryse bønnene og ta opp etterhvert som jeg trenger.
 
Takk for innspill.

Hadde sett for meg en aeropress og senere en Chemex. Nå må jeg jo se på en Hario også, i den minste og største størrelsen :) Kvernen blir Wilfa ESCG-2. Kommer til å fryse bønnene og ta opp etterhvert som jeg trenger.


Det høres bra ut bortsett fra det med å fryse bønnene. Hold bønnene utenfor fryseren.
 
Det høres bra ut bortsett fra det med å fryse bønnene. Hold bønnene utenfor fryseren.

Lengre bak i tråden anbefales det å fryse bønnene for at de skal vare lengre, om en ikke bruker så mye. Da det bare er jeg som drikker kaffe i husstanden, vil det ta litt tid å gå gjennom en pose med bønner.

Ref:
Tror nok aeropress er tingen for vanlig brent kaffe ja. Har ikke selv, men har fått overbevisende demo av kollega. Espressobønner pleier jeg å kjøpe på Temperato.no. De har br utvalg og ok priser, selv om de har gått vesentlig opp siste årene. De brenner kaffen rett før de sender ut (i alle fall deres egne blandinger), så ferskere får du det ikke. Det betyr 2-3 dager i posten og så er det rett i fryseren. Da kan du handle for inntil 3 mnd forbruk, det er i alle fall min erfaring. 1/2kg poser som jeg bare fyller på litt og litt i kverna, og da er bønnene alltid gode. Skal bare noen dager til ute av fryseren før de degraderes merkbart, selv om det er umalt kaffe.

Godt mulig det er andre gode alternativer til Temperato som jeg ikke har testet ut, men de er i alle fall bra.