Tips til skopuss

Alt hesteskinn/lær er ikke Shell Cordovan.
Shell Cordovan = De to skinkene bak på hesten. En skinke er nok til en sko, altså ett par sko pr. hest.
Firmaet Horween i Chicago USA tilbreder dette som de eneste i verden, bortsett fra en eller to mindre firmaer i Japan.
Dette læret er så fullspekket med div. vokser og oljer, at det er nok å bruke en hestehårsbørste i noen minutter for å få
voksene opp til overflaten igjen. Blankpoler med bomullsfille etterpå.
Kiwi er anbefalt av Alden, men - kun de små metallboksene med VOKS, IKKE glassene med krem.
Voksing anbefales etter hver 15 gangers bruk av skoene. Ellers bare børsting og polering.
Alt dette kan studeres nøyere for interesserte på Styleforum.com, under "The official Alden thread"
Eller les på Horween sine egne sider.

I og med at mine er merket Horween så antar jeg at det er "ekte" hest.....det ble en merksnodig setning, forresten...

Bruker hard Kiwi fra blikkboks - fungerer som bare det:cool:

Ser forresten slik ut (hvis noen lurte) :

carmina_h_g_cordovan_80105_img_n.png

...bildet er fritt stjålet fra nettet....

I og med at mine er merket Horween så antar jeg at det er "ekte" hest.....det ble en merksnodig setning, forresten...

Bruker hard Kiwi fra blikkboks - fungerer som bare det:cool:

Ser forresten slik ut (hvis noen lurte) :

carmina_h_g_cordovan_80105_img_n.png

...bildet er fritt stjålet fra nettet....

Horween leverer mange typer lær. Sko laget av Shell Cordovan, er gjerne stemplet med "Genuine Shell Cordovan - Horween Chicago" under sålen. Prisen vil også avspeile at det er denne type lær...
Shell Cordovan får ikke "rynker" eller "skrukker", men folder seg i "bølger" der foten bøyer seg

Redigert:
Mange gode tips her.

På sko som vist på bildet, leter dere opp skokrem med rett brun-nyanse eller holder det med nøytral/"klar" skokrem ?

... (..Teppet er ikke mitt :D )

Mange gode tips her.

På sko som vist på bildet, leter dere opp skokrem med rett brun-nyanse eller holder det med nøytral/"klar" skokrem ?

Her ville jeg brukt Kiwi Mid Tan voks..

Tilbake til Shell:
Shell Cordovan lær liker ikke Kiwi Nøytral - kun farven mest lik læret. Dog er det endel som liker å bruke
sort voks på okseblod (color cordovan på Amerikansk)

Mange gode tips her.

Sånn som de ser ut der vil jeg si at det holder med nøytral, men blir de mer slitt kan det sikkert være lurt å lete opp en med riktig brun-nyanse for å "fornye" fargen litt :D

@Talisker Saphir gjør skopuss til en lek. Jeg påfører Cream Polish på hele skoen, som påføres med en gammel t-skjorte og pusses bort med en børste etter 10 min. På cap-toe'n bruker jeg Pate-de-luxe som også påføres med en gammel t-skjorte for så å bli pusset bort med noen dråper med vann. Jeg kjøpte det fra A Fine Pair of Shoes og fikk de to dager etter jeg bestilte dem. Skal dog sies at jeg fikk de sendt til leiligheten i UK.

Skomaker Dagestad skal føre det, men jeg vet ikke hvor mye han skal ha for de forskjellige produktene :)

Redigert av en moderator:
@Talisker Saphir gjør skopuss til en lek. Jeg påfører Cream Polish på hele skoen, som påføres med en gammel t-skjorte og pusses bort med en børste etter 10 min. På cap-toe'n bruker jeg Pate-de-luxe som også påføres med en gammel t-skjorte for så å bli pusset bort med noen dråper med vann. Jeg kjøpte det fra A Fine Pair of Shoes og fikk de to dager etter jeg bestilte dem. Skal dog sies at jeg fikk de sendt til leiligheten i UK.

Skomaker Dagestad skal føre det, men jeg vet ikke hvor mye han skal ha for de forskjellige produktene :)

Dagestad har rikelig utvalg av Saphir produkter. Litt dyrere enn i utlandet (ca. 50 for en polish og rundt 100 lappen for en krukke med 1921 cremen), men det er jo ikke snakk om en stor investering uansett...

Liker sitatet fra Pat B. meget godt, Golfballen:)

Redigert av en moderator:
Vannet kan gjøre at det blir mørkere. La det tørke godt, uten å bruke noe varme. Prøv med noe som heter effekt (honning aktig) og puss et tynt lag over hele skoen. Ta bort det som er overskytende og siste finish med nylonstrømpe.

(Jeg har ikke peiling, men er det jeg ville prøvd selv)

Man trenger ikke pusse skoene med Saphir eller andre eksotiske remedier. Kiwi lager gode produkter som fungerer helt utmerket.

Det viktigste er å pusse skoene jevnlig.

Man trenger såklart ikke bruke Saphir, men i mine øyne og etter min erfaring er den bedre enn Kiwi og koster heller ikke noe mer. :)

For grovere sko/støvler vil jeg slå et slag for Bjørnekrem fra Bebel. Norskprodusert og veldig bra.