For å fjerne små riper og lignende må du bruke et dyrebein.
Deer Polishing Bone
[video=youtube;EQ1k8mJt3iI]http://www.youtube.com/watch?v=EQ1k8mJt3iI[/video]
Jeg anbefaler skopleieproduktene fra Saphir på det varmeste. De går får å være de beste blant de aller aller fleste skofreaks.
Selv bruker jeg å starte med å fjerne støv og annet smuss med en fuktig klut og en lett omgang med en skobørste i hestehår. Deretter påfører jeg Saphirs Renovateur krem med en tørr bomullsklut og lar den være på i minst en time før jeg gir en omgang med børsten. Deretter påføres en skokrem (ikke polish) i svært tynne lag og "arbeides inn i skoene" med små sirkulære bevegelser med en bomullsklut. ....
Selv har jeg brukt Renovator hyppig på sko som er fra første halvdel av 2000-tallet og disse læret på disse skoene ser bedre ut i dag enn da jeg kjøpte de.
Siste tingen er at AFinePairofShoes.co.uk selger Saphir til gode priser, så hvis det er langt til Oslo og du trenger det fort kan det anbefales å handle derfra.
Har ikke noe forhold til de skoene og merkene nevnt over, men et veldig viktig tips er at sko av hestelær (også kalt cordovan) ALDRI skal pusses med skokrem. Dette skinnet har en spesiel glans som du vil ødelegge ved å pusse det med skokrem. Hestelær er lite annerkjent blant europeiske merker og du finner derfor lite av det i Norge, men sko fra spesielt Alden er laget av cordovan. Ellers er også noen modeller fra det engelske Northampton merket Crockett & Jones også laget av hestelær, men dette gjelder ikke alle. Beklager å ikke kunne være til hjelp ellers, men dette er et viktig tips så følte det burde tilføyes.
Ok....????
Har mine Carmina-sko på tredje året (shell cordovan) og de har aldri sett noe mer eksklusivt enn skokrem fra Kiwi kjøpt på Coop. Ser fortsatt fabelaktig bra ut
Hvis det at de ser fabalaktige ut, og holder vannet ut samtidig som de puster bra, så har jeg da ødelagt mine sko....
Ok....????
Har mine Carmina-sko på tredje året (shell cordovan) og de har aldri sett noe mer eksklusivt enn skokrem fra Kiwi kjøpt på Coop. Ser fortsatt fabelaktig bra ut
Hvis det at de ser fabalaktige ut, og holder vannet ut samtidig som de puster bra, så har jeg da ødelagt mine sko....