Forsikring

Hvor mye dekker forsikringen?

Dekker forsikringene gjenskaffelsesverdi til en ny klokke av samme type?

Forsikringsselskapet mitt forlangte en takst fra urmaker. Urmaker oppga dagens pris på en tilsvarende klokke. Det er denne summen selskapet beregner premien ut i fra. Er det også en selvfølge at man får samme beløp utbetalt - egenandel hvis klokken blir stjålet?

Jeg vet at selskapene har forskjellig utbetalingsformel etter hva slags gjenstand som utsettes for skade. Sofa, kjøleskap, tv etc har et fratrekk på ca10% pr år etter alder. Antikviteter, gullsmykker, sølvtøy krystall etc har ikke fratrekk fordi seskapene ikke regner "slitasje" på slike gjenstander. Enkelte gjenstander stiger jo faktisk i pris dest eldre og sjeldnere de blir.

Hva med klokker? Kan vi føle oss trygge på at vi får utbetalt et beløp så vi kan ringe AD og bestille ny klokke hvis vi blir ranet eller klokken blir knust på sykkeltur?

Hva med klokker som har samleverdi....for eksempel Redsub? Hvordan kan man forsikre seg slik at man får dekket sitt reelle tap = penger til ny klokke hvis en Redsub går fløyten?

Jeg leser i flere tråder at det diskuteres forsikringspremier, men leser lite om hva disse forsikringene er verdt hvis uhellet skulle være ute?

Dekker forsikringene gjenskaffelsesverdi til en ny klokke av samme type?

Forsikringsselskapet mitt forlangte en takst fra urmaker. Urmaker oppga dagens pris på en tilsvarende klokke. Det er denne summen selskapet beregner premien ut i fra. Er det også en selvfølge at man får samme beløp utbetalt - egenandel hvis klokken blir stjålet?

Jeg vet at selskapene har forskjellig utbetalingsformel etter hva slags gjenstand som utsettes for skade. Sofa, kjøleskap, tv etc har et fratrekk på ca10% pr år etter alder. Antikviteter, gullsmykker, sølvtøy krystall etc har ikke fratrekk fordi seskapene ikke regner "slitasje" på slike gjenstander. Enkelte gjenstander stiger jo faktisk i pris dest eldre og sjeldnere de blir.

Hva med klokker? Kan vi føle oss trygge på at vi får utbetalt et beløp så vi kan ringe AD og bestille ny klokke hvis vi blir ranet eller klokken blir knust på sykkeltur?

Hva med klokker som har samleverdi....for eksempel Redsub? Hvordan kan man forsikre seg slik at man får dekket sitt reelle tap = penger til ny klokke hvis en Redsub går fløyten?

Jeg leser i flere tråder at det diskuteres forsikringspremier, men leser lite om hva disse forsikringene er verdt hvis uhellet skulle være ute?

Søkte litt rundt og fant mange tråder vedr. fosikring...Denne sisteposten fra Manx tok opp akkurat det jeg ønsket å vite.
I mitt tilfelle gjelder det fortrinssvis disse:
06 Seadweller forsikret for 69.800,- betaler 1.438,-
08 Daytona forsikret for 78.650,- betaler 1.618,-

Synes det er ganske dyrt og i tillegg liten vits i å betale for "nypris" hvis det ikke er det man får utbetalt.
Noen som har erfaringer her?

Søkte litt rundt og fant mange tråder vedr. fosikring...Denne sisteposten fra Manx tok opp akkurat det jeg ønsket å vite.
I mitt tilfelle gjelder det fortrinssvis disse:
06 Seadweller forsikret for 69.800,- betaler 1.438,-
08 Daytona forsikret for 78.650,- betaler 1.618,-

Synes det er ganske dyrt og i tillegg liten vits i å betale for "nypris" hvis det ikke er det man får utbetalt.
Noen som har erfaringer her?

Jeg tror det kan være lurt å snakke direkte med ditt forsikringsselskap fordi klokker havner litt mellom flere stoler. Hvis man har forsikret en antikvitet gjelder andre regler enn en bruksgjenstand - det er altså forskjell på f.eks. et antikk smykke og et splitter nytt kamera. Klokker derimot kan jo være både antikvitet og bruksgjenstand. Det er også små variasjoner selskapene i mellom på hvordan de regner ut erstatningen.

Når jeg kjøpte Airboss'en fikk jeg med ett halvt år forsikring. Den dekker ny gjenstand. Altså blir klokka stjålet så får jeg en tilsvarende uansett pris. Selskapet (husker ikke navnet, skal sjekke hjemme) oppdaterte ofte sine lister med hva nyprisen på populære modeller er, slik at de vet om disse har gått opp eller ned. Selgeren i butikken kunne informere om at en kunde hadde verdiforsikring skrevet for lenge siden på sin gull rolex. Da denne ble stjålet nylig fikk han bare verdisummen igjen, noe som 1/3 av hva en ny kostet idag.

Så har man verdiforsikring må man oppdatere denne ofte i hvertfall til hva verdien faktisk er.

Fra mine vilkår:
6.2 FORSIKRINGSVERDI
Forsikringsverdien settes til hva det på skadedagen ville ha kostet å gjenanskaffe tilsvarende - eller i det vesentlige tilsvarende- gjenstander (gjenanskaffelsesprisen) korrigert for følgende forhold, hvor det gjøres fradrag for verdiforringelse på grunn av
manglende modernitet/anvendelighet for eieren
redusert bruksverdi for eieren.
at tingen er defekt.
elde og bruk. Det blir tatt hensyn til tingens sannsynlige brukstid. Fradraget blir gjort for den del av verdiforringelsen som overstiger 20%.
6.3 FORSIKRINGSSUM
Alle poster i forsikringsbeviset er forsikret på førsterisikovilkår. De forsikrede gjenstander er dermed forsikret inntil angitt forsikringssum, men ikke høyere enn forsikringsverdien.
6.4 SKADEANSETTELSE
Skaden settes til hva det på skadedagen ville ha kostet å utbedre gjenstanden til samme - eller i det vesentlige samme - stand som umiddelbart før skaden inntraff.
Skaden er begrenset til forsikringsverdien med fradrag av gjenverdi.
I skadebeløpet inngår forundersøkelser, reparasjon og istandsettelsesutgifter.
Kan gjenstanden ikke repareres til samme - eller i det vesentlige samme - stand som før, settes skaden til forsikringsverdien med fradrag av gjenverdi.
Forøvrig fastsettes skadens størrelse og gjenverdi etter samme regler som forsikringsverdien, se pkt.6.2

(Anm.- fra min kontakt i Terra) Så det kan jo være en ide og ”oppdatere” forsikringssummen på klokkene, enten ved en ny takst eller at du endrer på summen. For det er jo forsikringssummen som er grunnlaget for årspremien på klokkene.

Håper du ble litt ”klokere” :)
.
Ble jeg klokere..., nja :confused:

Fra mine vilkår:

Ble jeg klokere..., nja :confused:

Det der var rimelig uforståelig for legfolk, ja.

Sikkert best å ringe og snakke med dem. Hvis ikke din kontakt kan gi deg ordentlig svar blir du sendt "innover" i systemet til de store gutta. De vet hvordan dette fungerer, og har utbetalt forsikringsoppgjør på klokker mange ganger.

Blir vel litt som båtforsikring, holder ikke bare å oppgi årgang og type/modell (ref bil), man må også oppgi verdi når man tegner forsikringen. Ettersom tiden går blir det så eiers oppgave å holde seg og forsikringsselskapet ajour med verdien på båten, som jo kan gå opp og ned.
Såvidt jeg forstår er et poeng ved båtforsikring er å hele tiden ha forsikret for mest mulig riktig verdi da selskapet ved totalhavari er kritisk til verdivurderingen og sjekker markedsverdi på tilsvarende båt og vil søke å begrense utbetalingen til verdien av slike tilsvarende båter, dvs overforsikring ikke lurt.
Likedan, om verdien har steget og du ikke har informert selskapet om dette så utbetaler selskapet maksimum opp til angitt verdi, dvs underforsikring heller ikke lurt....

Svaret fra Terra:

Hei Roy!

Beklager sent svar, men jeg måtte bare få undersøkt at jeg svarer deg riktig :)

Dersom noe skjer med klokka vil vi forsøke å få tak i tilsvarende klokke, mht. årsmodell etc. Først prøver vi å få tak i en brukt klokke, og om det ikke er mulig, blir det en ny. Så det er ikke noe ”facit svar” på akkurat dette tenkte tilfellet.

Hva med kontant oppgjør - er ikke det noe alternativ?

Kan lett se for meg at å erstatte med et annen brukt ur ikke nødvendigvis er det letteste, erstatningsuret vil jo sikkert ha andre bruksspor selv om selskapet skulle lykkes i å finne et identisk ur.

Hva med kontant oppgjør - er ikke det noe alternativ?

Kan lett se for meg at å erstatte med et annen brukt ur ikke nødvendigvis er det letteste, erstatningsuret vil jo sikkert ha andre bruksspor selv om selskapet skulle lykkes i å finne et identisk ur.

"Mitt" selskap, Enter forsikring, betaler ut cash minus egenandel. (10 % av forsikringssum)
Det samme mener jeg faktisk noen flere selskap gjør.

4.500,- for å forsikre Rolex 16758, er det mulig? Sendte forespørsel til Tryg...
Igjen, er det vits i å forsikre for nypris av dagens modell, noen med erfaring på dette punktet?

Da kom denne fra mitt selskap:

Her har vi fått en bekreftelse fra forretning som sier hva en ny klokke koster i dag. Det vi er ute etter er hva verdien/markedsverdien er på en tilsvarende klokke fra året x. For kunden vil ikke få utbetalt x ved tap av klokke. Det vil bli gjort fradrag for at klokka ikke er ny. Derfor må vi få en takst som sier hva verdien av denne klokka som vi forsikres er, ikke hva en annen klokke ville ha kostet å kjøpe ny.
Kan du få tak i en slik takst? Jeg får ikke satt forsikringen aktiv før jeg får den fra deg."

Er det noen som utsteder markedsverdi i det hele tatt? Kan en henvisning til finn.no eller chrono24 være nok tro?

Da kom denne fra mitt selskap:

Er det noen som utsteder markedsverdi i det hele tatt? Kan en henvisning til finn.no eller chrono24 være nok tro?

Jeg har forsikret flere klokker i Gjensidige. De benytter takst fra urmaker på verdi av ny, tilsvarende klokke i dag som underlag.

Har aldri trengt å benytte meg av forsikringene (heldigvis), men tar det for gitt at beløpet som blir utbetalt er nypris, minus egenandel.

Jeg har forsikret flere klokker i Gjensidige. De benytter takst fra urmaker på verdi av ny, tilsvarende klokke i dag som underlag.

Har aldri trengt å benytte meg av forsikringene (heldigvis), men tar det for gitt at beløpet som blir utbetalt er nypris, minus egenandel.

De andre klokkene har jeg forsikret til nypris, men nå sier selskapet noe annet. Det er jo liten vits i å betale forsikring for en DeepSea til 70ish når gjenskaffelsesverdi/utbetaling på en 16600 er 40ish. Jeg venter svar fra selskapets "fagstøtte avdeling" :)

Redigert: