Knivtråden

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.084
Sted
Fredrikstad
Etter noen poster rundt temaet kniv i SP, opprettes nå denne egne tråden for diskusjon og småprat om kniv.

Noen her som samler eller interesserer seg for kniver?

IMG_20130605_130302_zpsf9c2f035.jpg
 
Jeg har siden jeg hadde sommerjobb på kjøkken/restaurant hatt interesse for kniver (1994-1999). Da primært kjøkkenkniver.
Har brukt sabatier, victorinox, F.Dick, Global med flere. Men har satt min forkjærlighet til Japanske Mac. Super kvalitet på stålet, lette å holde skarpe å ikke sinnsykt dyre er dem heller ikke.

Har også en kyocera i keramisk stål som kona bruker til alt mulig.

01-6.jpg


02.jpg


03.jpg
 
Herlig tråd. Fant noen få bilder i photobucket av dårlig kvalitet, men pytt pytt! Dette er bilder som er tatt i farten og som jeg har brukt som "dagens kniv" i ulike knivforum.











Tar med et bilde som er postet i friluftstråden:


God gammeldags tollekniv. Laget av undertegnede.
 
  • Liker
Reaksjoner: mannensomikkekunnele
Hva er bruksområdet for den kniven du har kjøpt? Blir spennende å følge tråden!

ZT0560 har på mange måter karakteristikkene som gjør at den egner seg meget godt som en "hard use folder" - dvs. en foldekniv som i teorien takler det meste av oppgaver: Alt fra å kutte tau, bokser og bruk i skog og mark til daglige gjøremål hvor man trenger en solid kniv.

Merk "i teorien"....

I praksis brukes nok slike kniver primært til lettere oppgaver (åpne brev og esker, kutte papp, matpreparering og småoppgaver på tur i skogen osv.).

Hvorfor? Man har en svært restriktiv lovgivning ift. det å bære kniv her i landet, og til tross for at kniven tåler hardt arbeid vil den raskt bære preg av hard bruk (til ekte hard use har man en "beater" istedet ;) )

Knivinteressen bunner helt klart ut i noe mer enn bare det praktiske aspektet. På samme måte som med klokker handler det om tekniske løsninger, materialbruk, design, kvalitet osv.
 
  • Liker
Reaksjoner: tidsmarskin
Redigert av en moderator:
Supert! La meg starte med et ganske nylig impulskjøp: Benchmade Triage. Jeg har hatt noen Benchmades, og synes de alltid leverer god kvalitet og kul design. Som mange amerikanske knivmerker er Benchmade litt tacticool, og det er jeg ganske tvesynt til. Det kan bli litt teit med sortbelagte blad og serrateringer nå jeg skal bruke kniven til hyssingkutting og matpakkesmøring på tur, ikke "feltarbeid" i Midtøsten :) Samtidig frigjør det produsentene fra de tradisjonelle knivdesignene, det ville jo være kjedelig å kjøpe bare norske tollekniver ;)

Triage er ihvertfall en kniv med et klart mandat: med bilbeltekutter og glassknuser. I safety orange, no less. Bladgeometri som gir minst mulig sjanse for uønsket penetrering med spissen ved kutting av klær etc. Kraftig mønster i G10-grepet, helt umulig å miste grepet selv med sleipe hender. Axis-låsen gjør åpning med én hånd særdeles lett, låser meget solid. Lukking med én hånd, ikke å anbefale :cool: (Tok litt av tuppen av fingeren med en annen Axis-kniv.)

En fin kniv til bilen?

Bilde sammen med min PO:

1-DSC_4348.jpg


Produktfoto:

915-org.jpg
 
Redigert:
Kan vi poste og diskutere tollekniver, tool-kniver osv i denne tråden, eller blir det som å komme med en plastikk-Swatch Quartz i Dagens?
 
Min følgesvenn på tur og i heimen, flittig brukt til unboxing også ;)
Fallkniven med skarpt smidd knivblad og perlemor innlegg for min "forfengelighet".
8962167906_d4b3674217_b.jpg

8962167694_86b270a37b_b.jpg

8962167496_9cb547ddc4_b.jpg

8962167204_bc34b9331f_b.jpg

8962166978_81d8d36c12_b.jpg


Lurer på om jeg skal gå til anskaffelse av en større Fallkniven også, Frej eller Odin er to utgaver som frister.
 
Følgende kniver er alle bygd på norsk tradisjon. Tollekniv. Alle er håndlaget. Til og med bladene, men disse har jeg kjøpt. Samtlige blir flittig brukt. Spesielt som følgesvenn på fjell- og skogsturer.

5069D0B1-2DBB-4A8A-BB8B-B2F7863E190D-170-00000020F1831888_zpsc165ac71.jpg


F6E8E4AD-5414-4F3C-839C-C5AEA0B90129-170-00000020FFD57EC6_zps097f3247.jpg


6097A54A-626A-40C2-A968-7AA0FF7B18AC-170-00000021079C3AC6_zps1d67d3a4.jpg


876179F9-1868-4CC7-A78A-B438C3363EC1-170-000000210EB36A34_zpsd064512c.jpg


DF088A9F-FFED-4EF7-B89F-B4C1A8834927-170-0000002115D0B01C_zpsae387202.jpg


Den siste her, og minste. Fikk min eldste datter i treårsdag. Hun reiser aldri på tur uten den :) Standardspørsmål fra henne i bilen på vei til fjellet er; "pappa, har du husket kniven min"?
Litt vanskelig å lage en så liten slire, men det ble et ok resultat syns jeg.
 
Min ansenlige lille samling:
H9RJRfx.jpg

En Gerber - usikker på modellnavn, men ser hva Anders mener med "tacticool" stil :)
En Gerber Bear Gryls - såg kompis hadde makan men størrelsen over. Må si denne var mindre enn jeg såg for meg men kan bæres på nøklene og kan sikkert være en beltekutter hvis nøden gjør seg gjeldende. (det var her en plass jeg fant ut at korte blad med "serrated blade" bare var tøys som spikrekniv
Ergo ... måtte jeg ty til svenskene - EKA Swede 10 - en fryd av en kniv, tung og behagelig i hånden og til jeg føler noe bedre så holder denne godt som top-of-the-line:

b6ZrcLj.jpg

Nederst i bild er en artig sak, en kompis smidde til meg i 30-årsgave og læret under er tenkt å bli en slire efterhvert og træ til skaft har jeg med. Evner eller tid er dog noe jeg manglet men håper å få fullført prosjektet før 33-årsdagen nå i høst. Hvis ikke for noen annen grunn enn å bidra i denne tråden:
Tgz0wP7.jpg
 
01bo036.jpg


01bo036_2.jpg


Denne er ganske stilig; Böker Plus Anti Grav

Keramisk blad og håndtak i karbonfiber - 60 gram totalvekt.
8,4 cm bladlengde og totallengde på 19,1 cm.

Men bruksområdet for en slik kniv må vel være ganske begrenset? Keramiske blader er vel ikke egnet til stort annet en ren kutting av mindre harde gjenstander?
 
Stilig! Jeg har lite peiling på kniver, men en stor fascinasjonen for detaljer og godt håndverk har jeg, så dette kan jeg absolutt like. :D

Jeg så mye på Man vs Wild med Bear Grylls sist sommer, og endte opp med å bestille signatur-kniven hans fra Gerber. Ja, markedsføringen virker med andre ord godt. :p

Føles ut som solide saker, og fikk god bruk for den også da noe kvister og grener måtte fjernes på hytta sist sommer. Sikkert ikke noe folk "in the know" om kniver vil juble over, men jeg synes den er finfin. :)

Gerber-Bear-Grylls-Ultimate-Knife-1.jpg


Ser forresten det har kommet en ny versjon av den med noen oppgraderinger.

Ble helt hekta på disse survival programmene sist sommer, og kom tilfeldigvis over et lignende program hvor en ex-green beret og hans mye mindre tøffe britiske kone skal overleve sammen i villmarken, med det utrolig kreative navnet Man Woman Wild. Dette var også stor kos å se på.

Fant ut at "Mykel Hawke", som karen heter, også har sin egen signaturkniv med det klingende navnet "Hawkes Hellion" fra det amerikanske merket Tops Knives. I et litt svakt øyeblikk bestilte jeg plutselig en slik også. Den ser jo bølletøff ut tenkte jeg! Vet ingenting om merket eller hvor bra/anerkjent det er, men etter å ha sett et par reviews på youtube skal det visstnok være en veldig god kniv. Noen som kanskje vet mer?

Den er jo utrolig "over the top", en skikkelig rambokniv, men jeg synes den er litt kul. Den har dog ligget så godt som ubrukt i sliren i snart ett år. Vel vel, om zombie apokalypsen plutselig inntreffer så skal det ikke stå på utstyret... :p

Link: TOPS Knives.com

TPHHS2020.1.jpg
 
Redigert:
Lurer på om jeg skal gå til anskaffelse av en større Fallkniven også, Frej eller Odin er to utgaver som frister.

Har du testet dem?
Jeg trodde Frej var drømmekniven, helt til jeg kjøpte den. Skaftet er for smalt (og jeg har puselanker) og sliren er elendig. Min slire kom med ferdig kappet søm, der bladet hadde gått gjennom fordi sliren var for kort.

I mitt hode er Northern Light serien bare dyrere og penere enn F-serien, men med redusert funksjon.
 
Vel vel, om zombie apokalypsen plutselig inntreffer så skal det ikke stå på utstyret... :p

Haha, jeg har et par i den sjangeren selv. Heldigvis egner de seg også godt til kvisting og bålved, tar like gjerne med min Busse Steel Heart som turøks.