Den store sykkeltråden

Sykkelen min har gått ut av tiden, og jeg er på jakt etter ny. Er det noen som kan anbefale meg en ny? Jeg er på utkikk etter en grei offroadsykkel til maks 8-10000. Jeg sykler stort sett i Nordmarka og beveger meg sjelden utenfor stier, grusveier og løyper. Har egentlig ikke noen spesifikke krav, men er vant med frontdempet sykkel, og ser slett ikke for meg at jeg har behov for fulldempet.

Kan noen slenge ut noen anbefalinger på mye sykkel for pengene uten å gå i den sedvanlige "hvis du bare dobler budsjettet"-fella?

Handler gjerne i butikk i Oslo, men er ikke fremmed for å kjøpe på nett.

Sykkelkatalog 2013 - intersport

Side 6-7

Scott 970/920
Pris 8999.-

Virker som en grei sykkel. tenkte jeg skulle kjøpe meg en nå siden de er på tilbud.

Tilbudspris 5999.- Gjellene til og med 6 april.

Sykler selv på en Jamis Ventura Elite, fin introduksjon til landeveissyklingens verden. Har tatt den med over til Bergen nå, noen som vet om et bra sted å få gjort unna en sårt tiltrengt vårservice?

Sverre er det lenge siden jeg har sett gitt. Kjører liksom alle fatbike nå? Ser forresten helt galematias ut, og veldig artig det lille jeg fikk prøvd :)

ser slett ikke for meg at jeg har behov for fulldempet.

Kan noen slenge ut noen anbefalinger på mye sykkel for pengene uten å gå i den sedvanlige "hvis du bare dobler budsjettet"-fella?

Ikke lett å unngå den fella :) Jeg er frekk nok til å påstå at du finner nye behov du ikke trodde du hadde om du kjøper fulldempet. Du blir fort hekta. Kjøper du brukt kan du klare budsjett med fulldempet. Om du til gjengjeld bare sykler for å bevege deg gjennom naturen og ikke for syklingens del kan du klare deg med det meste utenom en landeveissykkel.

Redigert:
Scott 970/920
Pris 8999.-

Virker som en grei sykkel. tenkte jeg skulle kjøpe meg en nå siden de er på tilbud.

Tilbudspris 5999.- Gjellene til og med 6 april.

Ser ikke så verst ut den. 29er er artig, ruller som f! Ser ut som den er greit utstyrt og med bra bremser, men gaffelen er dessverre crappy. Pass på at du ikke kjøper sykkel med for smalt styre, det er helt utdatert, selv til rekreasjonssykling i lett terreng. Smalt styre fungerer kun på vei. Spesifikk bredde kommer selvsagt an på hvor stor du er.

Ser ikke så verst ut den. 29er er artig, ruller som f! Ser ut som den er greit utstyrt og med bra bremser, men gaffelen er dessverre crappy. Pass på at du ikke kjøper sykkel med for smalt styre, det er helt utdatert, selv til rekreasjonssykling i lett terreng. Smalt styre fungerer kun på vei. Spesifikk bredde kommer selvsagt an på hvor stor du er.

Var å så på sykkelen i dag, og må si jeg er positivt overasket. Kanskje ikke "top-range" akkurat, men for 6k er det mye value for money. Styret var nokså bredt, men ikke for mye. Syntes det passet meg.

Holdt av sykkelen ut dagen, og skal bort å hente den etterpå i dag, så kan sikkert legge ut noen bilder og førsteintrykk til kvelden.

UPDATE:
Etter å ha prøvd sykkelen noen timer er jeg fornøyd, den klatrer fint over tøft terreng, og var fin å ha med i skiløypene. Sykkelen føles smidigere, og mere stabil en en 26`` .

Gaffelen har god demping uten å "bånne" og da gaffelen er "låst" er det god respons, og effektiv kraftoverføring til bakken. Samtidig er det 1,5-2,5 cm vandring i låst posisjon, så sykkelen klarer de typiske norske hullene i veibanen med nogelunde komfort.

Ble dessverre ikke noen bilder i denne omgang da billigkameraet var helt håpløst i lite lys.

Alt i alt er jeg fornøyd med ny sommerbeater!

Redigert:
Kjedelig er kanskje feil ord, men jeg skjønner hva du mener. Hvis man feks. skulle sammenligne med å se Danny Hart vinne VM i forfjor. Hmm... tror nesten vi må koste på oss en reprise :cool:

[video=youtube_share;EqYgAX6D43Q]http://youtu.be/EqYgAX6D43Q[/video]

Det er egentlig umulig å forstå hvor umennesklig dette er før man har sett resten av verdenseliten sigle rundt på ræven i blautaskiten i samme ritt. Gleder meg til samme forhold på Ulriken noen uker nå :p

Herre min hatt. Den whippen var helt rå!

True dat

Jeg har for øvrig kommet til at landeveissykling er en sinnssyk sport. Livsfarlig og krever jo full konsentrasjon hvert eneste sekund selv om det varer i timevis. Multitasking og lidelse samtidig, akkompagnert av bjeffing fra resten av rulla. Etter denne sesongen skal jeg konsentrere meg om den mye tryggere og snillere grenen utfor. Landeveissykkelen skal jeg cruise rundt på og kose meg :cool: