Den store sykkeltråden

Nydelig dag på Torofjellet i dag også.

b6bff1dac96d11e3ac990002c9558930_8.jpg

Ahh, Torofjellet er rått! Har det tørket godt opp der?
 
Vurderer å kjøpe meg denne nå:



Har ikke syklet i terrenget på mange år og tenkte å ta opp denne hobbyen igjen. I tillegg skal den brukes til søndagsturer med familien.
Alle snakker om 29'' og 27,5'' om dagen, men til mitt bruk vil jeg tro at 26'' hjul fortsatt bør være bra nok. Eller bør jeg styre unna? Prisen bør det i alle fall ikke være noe å si på...



Storck lager sikkert gode sykler. Det er et av mange tyske merker som ikke er så godt representert i Norge. Om det er 26 eller større. Det er ikke så viktig, men større hjul ruller lettere over røtter og stein, og "flater" således ut terrenget.

Hva slags girsystem som sitter på sykkelen har liten betydning. Ramme, gaffel og hjul er viktigst.
 
Storck lager sikkert gode sykler. Det er et av mange tyske merker som ikke er så godt representert i Norge. Om det er 26 eller større. Det er ikke så viktig, men større hjul ruller lettere over røtter og stein, og "flater" således ut terrenget.

Hva slags girsystem som sitter på sykkelen har liten betydning. Ramme, gaffel og hjul er viktigst.
Takk for svar.
Rammen er Storck sin egenutviklede karbonramme, men som alle andre rammer er den også laget i Taiwan. Hjulene er Crankbrothers Cobalt 3 og gaffelen er produsert av Fox. Vet ikke hva modellen heter.
 
@DJDAN: 26" hjul er ingen problem med tanke på at det er det vi alltid har syklet på. Sykkelen er nok bra den, men for meg blir det viktigste på en sånn sykkel feil på denne, nemlig geometrien. Den er topp til å sykle fort på grusvei og lettere stier, men skal du leke og bevege deg fort i litt terreng (som i mine øyne er hele poenget med å forlate asfalten), så vil du ha en sykkel som passer til dette. Da er fasiten lang, lav, slakk, kort stem, bredt styre. Alt til en viss grense selvsagt. Denne er kort, høy, bratt og har lang stem. Styret er vanskelig å se, men sannsynligvis alt for smalt.

Det har skjedd en revolusjon i sykkelgeometrien siste årene. Store hjul er også bra, men langt fra så viktig.
 
Redigert av en moderator:
Sitter for tiden å vurderer sykler fra JBS Sport @Tore: ja, både landevei og downhill (sjokk! Jeg liker jo tanken på å beholde testiklene...)
Hva tror dere om polygon og ritchey?
 
Redigert av en moderator:
Dere som sykler i Bergen;

hvordan er naturen innen 30min kjøring fra Bergen, eller aller helst sykle direkte fra Bergen sentrum, for en god økt med terrengsykling? Gjerne litt spennende løyper/terreng?
 
Den gutten har fremtid. Fremdeles 2 år til han er junior, da blir han farlig.

Håper jeg kommer meg på Nesbyen Freeride i år, den løypa er råbra.
 
Redigert:
Husker han sist det var ritt på Ulriken. Liten rund pjokk som gruset halve feltet.

@Entropy: Kjenner ikke til de syklene, men de var i alle fall dyre. Du får en absurd bra Mondraker for mindre.
 
Redigert av en moderator:
@Entropy

Så og si alle sykler på markedet i dag er bra saker. Det er vanskelig å tråkke i salaten med et feilkjøp. Syklene har litt forskjellig geometri og kjørefølelse, men det går på hva du liker.

Skal du ha en full utforrigg med stor gaffel, eller mer endurosykkel med 15-17 cm vandring foran og bak?
 
Redigert av en moderator:
Jeg er svært tidlig i dh-prosessen... men synes det er fristende med noe ikke alle har, også virker det som de bygger custom også. Hvis jeg skal ha noe, ønsker jeg naturligvis en "allrounder" av dimensjoner.

Syklet du forresten ved sognsvann i kveld?
 
Var nok ikke meg på Songsvann i går kveld. Lå på sofaen, spiste Grandiosa, drakk godt øl og hørte på Jokke. :)


Jeg har en slik sykkel. Utviklet over tid av to brødre fra Utah. Eldstemann har blant annet syklet Red Bull Rampage i gamle Rammen går på fjerde året denne sesongen og blir brukt 50-60 dager i året. Ser ingen grunn til å bytte, men det blir nok nye bremser i år. Deler blir byttet når jeg trenger det, eller vil.


DSCF6016_zps56ab5ffc.jpg
 
Utforsykkel som allrounder? Nja. Eller det var kanskje ikke det du mente?

Her er min fra i fjor, i år blir det mer hjulbase - som selvsagt er svaret på alt. :cool:

082c143e1a4d11e3ab4c22000a1faffd_7.jpg


Og sti/enduroriggen fra i fjor. Her etter første gjennomkjøring av kvalifiseringsløypa til Megavalanche.

19226a02e99e11e2880f22000a1f9ca7_7.jpg


Allrounder av dimensjoner!

Nå håper jeg bare det dumper inn et par store kasser iløpet av neste uke. :)