Løping/løpesko-tråden

Forskning shmorskning :) Det er bare å prøve og se hva kroppen forteller deg. Min sa "wow, hva er det du har holdt på med før...?" I tillegg forteller jo anatomien oss at det er meningen å løpe slik. Vi går lett inn i mønstre vi blir gitt...

Frekvensen gir seg selv av leggmuskelens elastisitet, hopp opp og ned med god sprett og du har frekvensem for middels til høy løpefart (noe som pleier å være rundt 180)

Tok det mange ukene før dere klarte å legge om løpestilen? Og føler dere at dere løper raskere med den nye stilen, også over lengre distanser?

Teknikken var lett å ta med en gang, men den falt seg ikke naturlig for kroppen før etter 5-10 løp. Leggene derimot må du være forsiktig med for å unngå skade. Leggene våre er sannsynligvis underutviklet pga løpestilen vår, og det er en ekstremt mye høyere belastning på de å løpe slik. Jeg vil påstå at du må holde ut et år med små progresjoner i lengde og lange restitusjonspauser før du er fullt oppe og går med lange forfotløpeturer (flere mil). En gang gikk jeg som om jeg hadde gjort i buksen nesten en uke. Nå etter et halvt år klarer jeg ca en mil med god fart. Målet er to mil til sommeren, da har det gått ca 9 mnd. Følelsen er fantastisk. Fra å rulle bortover som en dampveivals føler jeg meg nå som en hare.

En dag løp jeg etter bybanen (på lærsåler) i godt gammelt løpemønster siden jeg ikke assosierte dette med skikkelig løping. Plutselig innså jeg at jeg var tilbake på helen og gikk opp på forfot. For en åpenbaring!

Jeg løper forresten med helt vanlige sko fremdeles, men kanskje greit å gå over til flatere sko etter hvert. Ingen hast tror jeg.

Redigert:
Skulle likt å se føttene til en barfotløper etter et sånt løp.

Se her ;)

[video=youtube;FnwIKZhrdt4]https://www.youtube.com/watch?v=FnwIKZhrdt4[/video]

Må forresten presisere at det er forskjell på barfotløping og forfotløping. Man kan løpe på forfot med sko, men da er det en fordel at skoene er så flate som mulig, og gjerne med minst mulig demping, slik Inov-8 sin filosofi er. Barfotløping er jo det aller mest ekstreme.

Forfotløping har for meg vært en åpenbaring. Jeg koser meg mer enn jeg noen gang har gjort, og støttemuskulaturen i bena og føttene mine har aldri vært mer velutviklet!

Redigert:
Har skjønt at det er en del uenighet om dette, selv om anatomien er enkel å forstå, men da må jeg bare sitere meg selv:

Det er bare å prøve og se hva kroppen forteller deg.

Vi er alle forskjellige, gjør det som passer din kropp best. Hva andre folk mener og spesielt hva som er trenden i tiden er ikke noe å bry seg om. Og det var jo nettopp det du sa :)

Jepp..jeg burde kanskje ha presisert litt klarere at det er dette jeg syns passer best FOR MEG :) Har skrevet det, men det ble en liten bisetning. Slikt må fremheves på internettet for at det ikke skal virke som om man trer det nedover hodene til folk ;)

Da er skoene i hus. Gleder meg som en unge til å prøveløpe! Har en liten forkjølelse på gang nå, så må vente et par dager. De er helt fantastisk lette. Dette skal bli gøy :)

sko_zpsb81513c2.jpg

Løp noen kilometer på framfot her om dagen, leggene mine er helt krise støle nå. Byttet du mellom løpestil i starten eller dro du rett på framfot?

Løp noen kilometer på framfot her om dagen, leggene mine er helt krise støle nå. Byttet du mellom løpestil i starten eller dro du rett på framfot?

Man blir støl i begynnelsen, for man bruker muskler som ikke aktiviseres med dempede løpesko med stor høydeforskjell på hæl- og tåpartiet..gikk som en gamling de første dagene jeg også :D

Det kan være lurt å ta en titt på noen teknikkvideoer og å lese litt på nettet før man setter i gang for fullt. Et godt tips er også å løpe noen meter barbeint. Da vil man se at kroppen automatisk kompenserer for mangelen på sko: Man vil ta kortere steg, og begynne å lande på midt/forfot, med utsiden av forfoten først, og deretter en rullende bevegelse ned på resten av foten. Stegfrekvensen ligger på 150-180 steg i minuttet. Et annet godt tips er å tenkte at man ikke skal løpe slik man er vant til, men "falle forover": Grunnposisjonen for forfotløping er å stå med lett bøy i knærne, og mer fremoverlent enn man er vant til. Knærne skal rett over tåspissene når man ser ned. Så lener man seg forover, og i stedet for å strekke hoftene bakover skal man konsentrere seg om å løfte leggene rett oppover, over knehøyde, slik at man nesten sparker seg selv bak. Ikke konsentrere seg om bevegelse fremover, den kommer av seg selv, og heller ikke konsentrere seg om å strekke bena så langt frem.

Så på skoene dine på Löplabbet sin hjemmeside nå. Regner med at det er Brooks Adrenaline GTS du har. De har 13mm forskjell på hæl- og forfothøyde, og ganske mye demping. Dette er litt i overkant når det gjelder å trene forfot effektivt. Det føles rett og slett mer naturlig å løpe på forfot i tynnere sko. Jeg har tre par Inov-8-sko, med 9mm, 6mm og 0mm høydeforskjell.

Over- eller underpronerer du? Litt av tanken bak forfotløping med tynne sko er at det ikke har noe å si når man løper på forfot, for man lander ikke på hælen, og da får man ikke vridningsbevegelsen som assosieres med pronering.

En ganske god video som viser litt av det jeg nevnte:

[video=youtube;z2nZlKKgOAQ]http://www.youtube.com/watch?v=z2nZlKKgOAQ[/video]

Også en bra video, av en av de fremste forskerne på området:

[video=youtube;l12MAyBO5Vc]http://www.youtube.com/watch?v=l12MAyBO5Vc[/video]

Redigert:

Husk forresten også at forfot ikke nødvendigvis betyr at hælen aldri er i bakken! Det betyr at man lander på forfoten, og så bruker fotbuens naturlige spenn for å dempe nedslaget, så er hælen i bakken midt i steget, og så opp på forfoten igjen mot slutten av steget. Dette fører til at man utnytter energien som lagres i senene bedre gjennom steget, i tillegg til det rent muskulære.

Da har jeg løpt første turen med de nye skoene. Ble 5.3km, sånn for å kjenne etter hvordan det ville funke. Er en stund siden jeg har løpt i sko helt uten demping på hardt underlag, sist var vel et års tid siden i FiveFingersene mine. Kjenner at det ble aktivisert litt støttemuskulatur jeg ikke har brukt så meget gjennom vinteren i de andre Inov-8-skoene mine med litt tykkere såle. Godt å kjenne at man lever igjen! :)

Takk for tips @semmern
Løp litt over 5 km i dag selv, men på mølla.

Tror jeg må kjøpe meg et par med forfotsko også. I dag løp jeg vanlig på helen en merker ikke noe stølhet i leggene. Tydelig at det var andre boller når jeg løp mer på forfot. Hvor mye drop anbefaler du til å begynne med? Kommer til å løpe mest inne på Bislett.

Fikk også stresstestet iPhonen min da jeg mistet den på båndet i 16 km/h. Den forsvant ganske effektiv bakover.

Redigert av en moderator:
@Mathfjeld

Er nok lurt å begynne med rundt 6mm drop, kanskje 3 etter hvert.

Hvis vi skal holde oss til Inov-8, som jeg kjenner ganske godt nå, ville jeg gått for Road-X 233 (6mm), eller Road-X Lite 155 (3mm) først.

Road-X 233

Road-X Lite 155

Kjøpte det siste paret mitt på Wiggle.co.uk, og fikk dem etter fire dager, med toll på 210kr, så de kostet meg totalt rett under 600 spenn. De har det meste av Inov-8, og mange, mange andre merker. Anbefaler på det sterkeste å kjøpe sko derfra! Man kan også returnere/bytte hvis størrelsen er feil, uten noen som helst problemer.

Inov-8 har en "transition guide" til forfotløping på hjemmesiden sin. Se her.

8.5km på de nye skoene i dag, på asfalt. Var ikke så aller verst støl i dag etter 5.3km i går, men vi får se om jeg kan gå i morgen.. :) Skal rapportere tilbake.

Fankern ta dette forumet, og deg spesielt Semmern;) vibram fivefingers incoming, så får vi se da, om jeg endelig kan sette pris på løping.

Fankern ta dette forumet, og deg spesielt Semmern;) vibram fivefingers incoming, så får vi se da, om jeg endelig kan sette pris på løping.

Sitter i tråden og googler (les: netthandler) like efter jeg trykket bestill så ser jeg dette innlegget.
Ikke nok med at du fikk meg på electric blue @semmern - nå skal du visst inn i skohylla med ...

Ser ut til at Komodosport/KSO hadde flest 'X' i denne - skuffende få størrelser igjen på Wiggle så blev fra x-life:
vibram-usage.jpg
, 520 NOK kan vel ikke være gærnt

Det dreier seg alltså om et par av disse på vei inn:
komodo.jpg