Løping/løpesko-tråden

Jeg kjøpte meg et par Asics Gel Kayano 17 til ca. 1000 kr. i Singapore tidligere i sommer. De har utrolig god demping.

+1

Selv løper jeg aktivt og har sjeldent verdt borti bedre løpesko enn Kayano (kåret til#1 av runnersworld). Men jeg har full tro på barfot idologien, med at man skal gå tilbake til tiden hvor menneskene måtte løpe dyrene i senk under jakt. Det er jo også bevist at menneskene er blitt tregere som følge av "nike skoene" som kom utover 60-tallet.

Selv overpronerer jeg kraftig og har dermed fått anbefalinger av fysioterapaut om å ikke løpe "barefoot." Min bror er helt på denne bølgen, og snakker svært positivt om det. Så tenker jeg må kjøpe meg et par og få testet det ut! Om jeg skulle kjenne formye smerter i forleggen, får jeg heller bare roe det litt ned;) Tok det mange ukene før dere klarte å legge om løpestilen? Og føler dere at dere løper raskere med den nye stilen, også over lengre distanser?
 
Og jeg mente selvsagt å spørre hvordan det gikk med deg Braute. Vet ikke om Heuer var med ;)

Synes egentlig det gikk veldig bra forholdene tatt i betraktning, var en del lettere i fjor, selv om det også da var en del våte og til dels sleipe partier.
Legger spesielt merke til at jeg taper en god del i de bratte partiene nedover fra Gørjahøgda og Kamphaugåsen. Skjønner ikke hvordan enkelte tør å gi full gass nedover, men kanskje jeg begynner å bli for gammel.
Har du muligens noen tips her dafho ?
I år var jeg spesielt oppmerksom på å ha litt krefter igjen til småkneikene ned mot Sognsvann, inspirerende å løpe forbi en del slitne spreke damer på slutten.:p

Alt i alt ett flott løp, og jeg håper de klarer å beholde den gode stemningen og lave kommersielle faktoren til neste år også.

Håper det gikk bra med deg også.
 
Jeg turte heller ikke å slipp opp skikkelig i nedoverbakkene på stiene. Det var veldig glatt og neste år stiller jeg med terrengsko istedet for joggesko. Har en orienteringsløper på jobben som tipset meg om sko fra INO-8, og tror jeg kjøper de til neste sesong.

Hva ble forresten tiden din (hvis du vil dele)? Jeg hadde som mål og fullføre på mellom 3 og 3,5 timer, det klarte jeg :)
 
Hei igjen,
Tiden er så absolutt ingen hemelighet. 3.18 - ca 8 min mere enn i fjor.
Som tidligere nevnt satt skoene bra, så Adidas Riot kan være et bra alternativ.
 
Drar opp denne tråden igjen. Har et par nye Inov-8-sko på vei i posten, de svært minimalistiske Bare-X 180. Dette fordi de to andre parene mine med Inov-8-sko er terrengmodeller, og jeg løper en del på asfalt sammen med en kollega. Vil ikke slite ut den myke gummien på terrengskoene mine.

Gleder meg som en unge! :)

(Skoene er forresten kjøpt til den latterlige sum av kr. 388!!! fra Wiggle | Cycle | Run | Swim | Tri-Sports & Bike Shop . Fantastisk god pris, Inov-8-sko koster kr 1350 hos Löplabbet!)

Bare%20X%20180_zoom.jpg
 
Kult!

Jeg var på Løplabbet i dag og plukket opp disse.

7C8CF155-F437-4C7C-99B3-F568D6818E3F-187-000000678A1EF297_zps78e3666e.jpg


De kommer i all hovedsak til å bli brukt inne bane, skal løpe i morgen. Gleder meg :)

Med gode rabatter havnet de på rundt 900 kr. Må ha sko med god støtte da jeg overpronerer veldig.
 
Ajajaj, så tykk såle og mye demping da! ;)

Er jo nettopp det mange hevder er roten til alle benskadene som har oppstått siden 70-tallet. Om man over- eller underpronerer har ikke noe å si når man løper på forfot, siden steget blir naturlig dempet av fotbuen :)

Det er delte meninger om dette, men en del forskning peker i retning av at forfotløping er sunt, og det er jo faktisk sant at løpeskader oppsto først etter at dempede løpesko kom på markedet.. For min egen del løper jeg sammen med et par andre fra jobben en runde her i Sandefjord 3-4 ganger i uken, 8,5km på asfalt. Jeg er den eneste som løper på forfot med minimale sko, og jeg er den eneste som ikke har fått vondt i knærne på et eller annet tidspunkt. Det er godt nok bevis til at jeg kommer til å fortsette med forfotsko. Disse nye har kun en 3mm yttersåle og en 3mm innersåle mellom føttene og veien :)
 
Redigert:
Man må huske på at urtidens mennesker ikke løp på asfalt. Det at barfotsløping er så bra og bruk av sko med demping har ødelagt så mye for oss er vel en sannhet med modifikasjoner. Ultraløpere som f.eks. Scott Jurek bruker normale joggesko og løper løp på inntil flere hundre kilometer. Skulle likt å se føttene til en barfotløper etter et sånt løp. Problemet med dempede sko er jo at det tillater oss å løpe på hælen og ta lengre steg, hvilket kan være meget belastende på både føtter, knær og hofter. Man kan godt løpe på midt-, eller forfoten med vanlige joggesko, men hemmeligheten her er stegfrekvensen. Raskere stegfrekvens fører naturlig til at man lander mer frempå foten og dermed får en mer naturlig og anatomisk korrekt løpestil uten å måtte presse føttene inni five-finger sko. Når det er sagt så synes jeg konseptet med five-fingers er interessant, og det kan sikkert ha en viktig funksjon i det å gjøre en mer bevisst på egen løpestil.
 
Forskning shmorskning :) Det er bare å prøve og se hva kroppen forteller deg. Min sa "wow, hva er det du har holdt på med før...?" I tillegg forteller jo anatomien oss at det er meningen å løpe slik. Vi går lett inn i mønstre vi blir gitt...

Frekvensen gir seg selv av leggmuskelens elastisitet, hopp opp og ned med god sprett og du har frekvensem for middels til høy løpefart (noe som pleier å være rundt 180)

Tok det mange ukene før dere klarte å legge om løpestilen? Og føler dere at dere løper raskere med den nye stilen, også over lengre distanser?

Teknikken var lett å ta med en gang, men den falt seg ikke naturlig for kroppen før etter 5-10 løp. Leggene derimot må du være forsiktig med for å unngå skade. Leggene våre er sannsynligvis underutviklet pga løpestilen vår, og det er en ekstremt mye høyere belastning på de å løpe slik. Jeg vil påstå at du må holde ut et år med små progresjoner i lengde og lange restitusjonspauser før du er fullt oppe og går med lange forfotløpeturer (flere mil). En gang gikk jeg som om jeg hadde gjort i buksen nesten en uke. Nå etter et halvt år klarer jeg ca en mil med god fart. Målet er to mil til sommeren, da har det gått ca 9 mnd. Følelsen er fantastisk. Fra å rulle bortover som en dampveivals føler jeg meg nå som en hare.

En dag løp jeg etter bybanen (på lærsåler) i godt gammelt løpemønster siden jeg ikke assosierte dette med skikkelig løping. Plutselig innså jeg at jeg var tilbake på helen og gikk opp på forfot. For en åpenbaring!

Jeg løper forresten med helt vanlige sko fremdeles, men kanskje greit å gå over til flatere sko etter hvert. Ingen hast tror jeg.
 
Redigert:
Skulle likt å se føttene til en barfotløper etter et sånt løp.

Se her ;)

[video=youtube;FnwIKZhrdt4]https://www.youtube.com/watch?v=FnwIKZhrdt4[/video]


Må forresten presisere at det er forskjell på barfotløping og forfotløping. Man kan løpe på forfot med sko, men da er det en fordel at skoene er så flate som mulig, og gjerne med minst mulig demping, slik Inov-8 sin filosofi er. Barfotløping er jo det aller mest ekstreme.

Forfotløping har for meg vært en åpenbaring. Jeg koser meg mer enn jeg noen gang har gjort, og støttemuskulaturen i bena og føttene mine har aldri vært mer velutviklet!
 
Redigert:
Har skjønt at det er en del uenighet om dette, selv om anatomien er enkel å forstå, men da må jeg bare sitere meg selv:

Det er bare å prøve og se hva kroppen forteller deg.

Vi er alle forskjellige, gjør det som passer din kropp best. Hva andre folk mener og spesielt hva som er trenden i tiden er ikke noe å bry seg om. Og det var jo nettopp det du sa :)
 
Jepp..jeg burde kanskje ha presisert litt klarere at det er dette jeg syns passer best FOR MEG :) Har skrevet det, men det ble en liten bisetning. Slikt må fremheves på internettet for at det ikke skal virke som om man trer det nedover hodene til folk ;)
 
Da er skoene i hus. Gleder meg som en unge til å prøveløpe! Har en liten forkjølelse på gang nå, så må vente et par dager. De er helt fantastisk lette. Dette skal bli gøy :)

sko_zpsb81513c2.jpg
 
Løp noen kilometer på framfot her om dagen, leggene mine er helt krise støle nå. Byttet du mellom løpestil i starten eller dro du rett på framfot?
 
Løp noen kilometer på framfot her om dagen, leggene mine er helt krise støle nå. Byttet du mellom løpestil i starten eller dro du rett på framfot?

Man blir støl i begynnelsen, for man bruker muskler som ikke aktiviseres med dempede løpesko med stor høydeforskjell på hæl- og tåpartiet..gikk som en gamling de første dagene jeg også :D

Det kan være lurt å ta en titt på noen teknikkvideoer og å lese litt på nettet før man setter i gang for fullt. Et godt tips er også å løpe noen meter barbeint. Da vil man se at kroppen automatisk kompenserer for mangelen på sko: Man vil ta kortere steg, og begynne å lande på midt/forfot, med utsiden av forfoten først, og deretter en rullende bevegelse ned på resten av foten. Stegfrekvensen ligger på 150-180 steg i minuttet. Et annet godt tips er å tenkte at man ikke skal løpe slik man er vant til, men "falle forover": Grunnposisjonen for forfotløping er å stå med lett bøy i knærne, og mer fremoverlent enn man er vant til. Knærne skal rett over tåspissene når man ser ned. Så lener man seg forover, og i stedet for å strekke hoftene bakover skal man konsentrere seg om å løfte leggene rett oppover, over knehøyde, slik at man nesten sparker seg selv bak. Ikke konsentrere seg om bevegelse fremover, den kommer av seg selv, og heller ikke konsentrere seg om å strekke bena så langt frem.

Så på skoene dine på Löplabbet sin hjemmeside nå. Regner med at det er Brooks Adrenaline GTS du har. De har 13mm forskjell på hæl- og forfothøyde, og ganske mye demping. Dette er litt i overkant når det gjelder å trene forfot effektivt. Det føles rett og slett mer naturlig å løpe på forfot i tynnere sko. Jeg har tre par Inov-8-sko, med 9mm, 6mm og 0mm høydeforskjell.

Over- eller underpronerer du? Litt av tanken bak forfotløping med tynne sko er at det ikke har noe å si når man løper på forfot, for man lander ikke på hælen, og da får man ikke vridningsbevegelsen som assosieres med pronering.


En ganske god video som viser litt av det jeg nevnte:

[video=youtube;z2nZlKKgOAQ]http://www.youtube.com/watch?v=z2nZlKKgOAQ[/video]

Også en bra video, av en av de fremste forskerne på området:

[video=youtube;l12MAyBO5Vc]http://www.youtube.com/watch?v=l12MAyBO5Vc[/video]
 
Redigert:
Løp noen kilometer på framfot her om dagen, leggene mine er helt krise støle nå. Byttet du mellom løpestil i starten eller dro du rett på framfot?

Husk forresten også at forfot ikke nødvendigvis betyr at hælen aldri er i bakken! Det betyr at man lander på forfoten, og så bruker fotbuens naturlige spenn for å dempe nedslaget, så er hælen i bakken midt i steget, og så opp på forfoten igjen mot slutten av steget. Dette fører til at man utnytter energien som lagres i senene bedre gjennom steget, i tillegg til det rent muskulære.
 
Da har jeg løpt første turen med de nye skoene. Ble 5.3km, sånn for å kjenne etter hvordan det ville funke. Er en stund siden jeg har løpt i sko helt uten demping på hardt underlag, sist var vel et års tid siden i FiveFingersene mine. Kjenner at det ble aktivisert litt støttemuskulatur jeg ikke har brukt så meget gjennom vinteren i de andre Inov-8-skoene mine med litt tykkere såle. Godt å kjenne at man lever igjen! :)