Dagens vin

Tok siste slanten av ovennevnte i dag. Leste et sted at den skal dekanteres en dag i forveien. Høh? Tenkte en time måtte være mer enn nok. I dag var den helt klart bedre, I stand corrected. For en vin! Kan ikke skjønne annet enn at dette må være et knallkjøp. Bestillingsvare, men Thereses gt Oslo har noen inne. Løp og kjøp, men husk å dekantere dagen før ;)

Nice! Har handlet noe Jura selv. Tenkte jeg skulle gi de noen år på baken.
 
Etter riving av et gammelt kjøkken og demontering av strøm, som ikke var koblet i fra, måtte denne til for å roe nervene etter en kraftig karamell.

Castell'in Villa Chianti Classico 2007
Dekanterte to timer på karaffel. Kraftig og god smak av kirsebær. Kan lett lagres noen år for å få en litt mer avrundet smak. Så på en blogg at den kunne minne om Sharp-drops, noe jeg aldri skulle lest, for nå er det det eneste assosiasjonen jeg får. :)


2008-årgangen er å finne i basisutvalget på polet:

Vinmonopolet *>**>*Rødvin*>*Over 200*>*Italia *>*Castell'in Villa Chianti Classico 2008

Photo%2031.10.12%2022%2021%2031.jpg
 
Denne tråden døde litt ut.

Det stoffet her altså. Helt fantastisk!

mas-amiel---millesime-1980_8432.jpg


(Sorry, gadd ikke å ta eget bilde, for salig av vinen :))
 
Nice! Har handlet noe Jura selv. Tenkte jeg skulle gi de noen år på baken.

Drakk denne (La Maillloche) i dag igjen til kamskjell med ganske kraftig smørsaus. Perfekt! Nok en gang over natten i karaffel. Til under 250 må dette være et latterlig bra kjøp. Som sagt, løp! :)
 
Sittet å lest litt angående handle alkohol på nett,
kan noen forklare meg alle avgiftene som kommer på en rødvin til 600kr med 12% alkohol, var bare et eksempel, 75cl.

Er det noen som har noen sider å anbefale?
 
For beregning av avgifter:

Import av alkohol - Tollvesenet

Så da blir det:
Avgift på alkohol: 12*0,75*4,46kr: 40,14kr
Drikkevareembalasje: 5,24kr
Grunnavgift engangsembalasje: 1,08kr
MVA: (600+40,14+5,24+1,08)*0,25:161,62kr

Totalt: 208,08kr i avgifter. I tillegg kommer frak og mva på frakten.
 
Redigert:
Dagens kjøp på polet:

20130307_163150_zpse9b87e08.jpg


Ikke verdens lengste liste per dags dato, men noen godbiter befinner seg nok i skapet..
20130307_163245_zpsfa3f2ce9.jpg
 
Har (nesten) selvpålagt alkoholnekt fram mot Bergen-Voss 1. juni. Dvs redusering av konsum til ca 10% av før. Hvordan i H..... skal jeg klare det med skapet fullt av vin? Jeg må slutte med alle disse lyse ideene mine!
 
Har (nesten) selvpålagt alkoholnekt fram mot Bergen-Voss 1. juni. Dvs redusering av konsum til ca 10% av før. Hvordan i H..... skal jeg klare det med skapet fullt av vin? Jeg må slutte med alle disse lyse ideene mine!

Lyse idéer? Hvite måneder? ... sikker på at det er sort skive du ska ha?
 
Vega Sicilia

I går gikk det i Vega Sicilia. Hadde og en 2000 årgang.
IMG_0583_zps836edadd.jpg


Dessverre var begge oksidert og endte i vasken :(