Hva leser dere om dagen?

Ja. Naturligvis.

Har alt i en bok riktignok, og leste det samleverket bind til bind med en fryd.

Jeg har en utgave i sort skinn, med sånne tynne bibelsider med gullkanter, så jeg har fått en del rare blikk når jeg har lest den ute blant folk opp gjennom årene.. :D

Det er forresten snart på tide med den annethvertårlige gjennomlesingen igjen merker jeg! :)

En sjøens helt - Skogsmatrosen

... av Jon Michelet.
824950917X.jpg

Gir et godt tidsbilde av sjøfolks hverdag rund krigsutbruddet. Selvsagt (ref. Michelet) er det politiske aspektet vektlagt, kanskje i overkant.
Bør leses av alle med et snev av interesse for vår maritime historie.

Shantaram er en bok med et enormt innhold av eventyr, spenning, komikk +++ kanskje en litt tung bok å se på dersom man ikke er vant med å lese ettersom den er på rundt 900 sider, men jeg kan love deg. Når den er ferdig skulle du ønske det fantes 900 sider til.

Tusen takk for det gulltipset! Kjøpte Shantaram på Kindle for eit par dagar sidan, i dag måtte eg ha med meg Kindle i lunsjen på jobben ... Dette er noko av det beste eg har lese, og eg er berre 100 sider ut i boka. Forfattaren har eit språk som flyt som ei elv, og historiar som er så spanande at ein har vanskar med å tru det når ein les at det skal vere sant.

Så til mine lesetips. Eg har eit sett med favorittforfattarar der eg har lese alt og kjøper alle nye bøker dei kjem med. I litt vagt prioritert rekkefølgje:

1. Michael Connelly
  2. Robert Crais
  3. Lee Child (Jack Reacher - ein av bøkene kjem i film no, med Tom Cruise som Reacher, som i bøkene er 2 meter og ein muskelbunt)
  4. Barry Eisler (Assasin-bøkene med John Rain er eit must!)
  5. David Baldacci

Fullførte nettopp "skjult mønster" av André Bjerke. Artig å lese nattmennesket, de dødes tjern og denne slag i slag. Kai Bugge er uten tvil en av de beste karakterene noensinne.

Utrolig bra, rett og slett noe av det beste jeg har lest. :D

Redigert:
Siden sist har jeg gått til anskaffelse av, og er i ferd med å lese, eller har lest ferdig følgende bøker:

• Panzer Gunner: From My Native Canada to the German Osfront and Back. In Action with 25th Panzer Regiment, 7th Panzer Division 1944-45 av Bruno Friesen (i gang med denne)
  • Rig Ship for Ultra Quiet av Andrew Karam (ferdig)
  • A Higher Call: An Incredible True Story of Combat and Chivalry in the War-Torn Skies of World War II av Adam Makos og Alexander Larry. (ferdig)
  • Pak Six av Gene Basel (i gang med denne)
  • Flying Low av Brian K. Bryans (ferdig)

Flying Low kan anbefales for de som er interessert i hvordan det var å "vokse opp" som ung flyger i US Navy på tidlig 50-tall og utover. Brian Bryans fløy også A-6 Intruder i Vietnam-krigen, og ble dekorert for det.

Videre kan jeg også anbefale boken "Rig ship for ultra quiet" av Andrew "Andy" Karam. Han tjenestegjorde 8 år i US Navy, de 4 siste på USS Plunger av Permit-klasse angrepsubåt mot slutten av den kalde krigen. Han var atomtekniker, og forteller om dagliglivet ombord, og om spenningen de opplevde ved at de på etterretningstokt penetrerte inn i det russerne anså for å være russisk farvann, men som amerikanerne anså for å være internasjonalt farvann. Boken er ganske spekket med detaljer og forkortelser.

A Higher Call av Adam Makos og Alexander Larry handler om et usannsynlig møte mellom en totalt sønderskutt B-17, fløyet av den da 21-årige Charlie Brown, som møter den tyske jagerflygeren Franz Stigler over tyskland. Charlie tror naturlig nok at Franz har planer om å skyte dem ned, men Franz har andre planer. Han blir så imponert over at den sønderskutte B-17 fortsatt er "flygedyktig", at han med ett bestemmer seg for å lose dem ut av faren og hjem mot england. Historien er sann, og bekreftes av begge flygere, som møttes etter krigen. Bilde av situasjonen:
higher_call.jpg

Av og til kan jeg bli fryktelig irritert på audible.com sin mangel på globale innholdsrettigheter. Nå var jeg særdeles klar for å laste ned Shantaram, men den er selvfølgelig ikke tilgjengelig i min region.

Sist "lest":

Daniel Suarez - "Kill decision", en i utgangspunktet fascinerende "teknologisk thriller" som dessverre ikke fenger meg helt på karakter-planet. "Daemon" og "Freedom TM" står fortsatt høyt på listen min men de må åpenbart konsumeres med øyne og ikke med ører (igjen, rettigheter).

For øyeblikket:

David Allen - "Getting things done" (litt selvhjelpslitteratur, så får vi se om jeg tar steget og implementerer dette systemet inn i min hverdag).

Begynte på Alkymisten av Paulo Coelho i går. Vet ikke hvorfor jeg ikke har lest den før. Veldig lettlest og blir i god stemning av den.

Begynte på Alkymisten av Paulo Coelho i går. Vet ikke hvorfor jeg ikke har lest den før. Veldig lettlest og blir i god stemning av den.
Jeg kjenner at jeg blir lettere irritert bare ved tanken på den boken. Det absolutt verste sølet jeg noensinne har lest.

Ville bare nevne at jeg nå har begynt på Shantaram jeg fikk anbefalt tidligere i tråden, har kommet litt uti kap.2 og må innrømme at jeg synes den er litt tung nå i starten men håper at den tar seg opp. :)

Jeg er helt hekta på Lee Child og Jack Reacher om dagen! Helt fantastiske bøker :cool:

Lee Child er ein av forfattarane eg har lest alt av og der eg kjøper alle nye bøker når dei kjem.

Forfattarane i den kategorien i vagt prioritert rekkefølgje:

1. Michael Connelly
  2. Lee Child
  3. Robert Crais
  4. Barry Eisler (bøkene om John Rain er eit MUST!)
  5. David Baldacci (tykkjer han har tapt seg litt i det siste)

Om du finn forfattarar på lista over som du ikkje har lest, då er eg misunneleg.