Hva leser dere om dagen?

Nå leser jeg House to House av David Bellavia. Forfatteren var squad-leader for ett amerikansk infanterilag og forteller om da amerikanerene tok Fallujah i November 2004. Helt sinnsykt spennende bok som jeg snart er ferdig med. Neste blir Blackwater - The rise of the world's most powerful mercenary army av Jerem Scahill

Hvordan var Blackwater? Har tenkt å kjøpe den (eller har kanskje allerede kjøpt den?), og 100 andre bøker ...
Har sett litt av Scahill på Democracy Now og han virker som en kul og dyktig fyr.
 
Godt spørsmål. Husker ikke hvorfor jeg ikke startet å lese den, men den står ihvertfall ulest i hyllen. Kanskje jeg burde begynne på den snart?
 
Den beste boken jeg leste i fjor var

We Meant Well: How I Helped Lose the Battle for the Hearts and Minds of the Iraqi People

av Peter van Buren. PvB er sendt ut fra State Dept for å hjelpe til å vinne "the hearts and minds" til irakerne.
Utrolig morsom lesning om hvor absurd dårlig dette gikk. Veldig morsomt, kort og lettlest.

PvB synes å få litt problemer på jobben etter dette: How the State Department Came After Me - By Peter Van Buren | Foreign Policy
 
Redigert:
Noen som kan anbefale en god bok innen spenning eller komedie? Kjøper sjelden bøker og som oftest bare skivebom uansett.
Har så smått begynt å lese litt i "Den relativt store boka om radioresepsjonen", er ikke så verst bok. Litt fysisk stor å lese på sengekanten, men går sin gang:)
 
Noen som kan anbefale en god bok innen spenning eller komedie? Kjøper sjelden bøker og som oftest bare skivebom uansett.
Har så smått begynt å lese litt i "Den relativt store boka om radioresepsjonen", er ikke så verst bok. Litt fysisk stor å lese på sengekanten, men går sin gang:)

Shantaram er en bok med et enormt innhold av eventyr, spenning, komikk +++ kanskje en litt tung bok å se på dersom man ikke er vant med å lese ettersom den er på rundt 900 sider, men jeg kan love deg. Når den er ferdig skulle du ønske det fantes 900 sider til.

Ellers skriver Harlan Coben mye bra, spesielt serien om Myron Bolitar kan jeg anbefale. Begynn på bok nummer en og se hvordan du liker den.

Det er det jeg kommer op akkurat nå av bøker som er grei å komme i gang med, som gjerne kan trigge det med lesing litt mer.
 
I hundenes vold av Don Winslow, hands down den beste spenningsromanen jeg har lest. Frankie Machines vinter av samme forfatter er også meget bra. Ellers vil jeg anbefale Dennis Lehane i samme sjanger.
 
Takk for tipsene begge to. Har nå bestilt Shantaram og ser fram til å bla litt i den:)
Er en stund siden jeg har lest oppslukende bøker, satser på å vekke interessen for lesing igjen.
 
Redigert:
Noen som kan anbefale en god bok innen spenning eller komedie? Kjøper sjelden bøker og som oftest bare skivebom uansett.
Har så smått begynt å lese litt i "Den relativt store boka om radioresepsjonen", er ikke så verst bok. Litt fysisk stor å lese på sengekanten, men går sin gang:)

Jo Nesbø sine bøker om Harry Hole, Jussi Adler Olsen sine bøker om Avdeling Q og som Lien sier, Harlan Coben sine bøker om Myron Bolitar er en god start på noen gode krimbøker.
 
Var i dine sko for noen år siden, hoppet på hele hitch-hikers guide to the galaxy. Leste den på en uke i Egypt. Anbefales å lese:)

Hadde også stor glede av; historien om Pi.
 
Var i dine sko for noen år siden, hoppet på hele hitch-hikers guide to the galaxy. Leste den på en uke i Egypt. Anbefales å lese:)

Hadde også stor glede av; historien om Pi.

Regner med at du leste alle bøkene i serien, ikke bare selve Hitchhiker's Guide? :)
 
Ja. Naturligvis.

Har alt i en bok riktignok, og leste det samleverket bind til bind med en fryd.

Jeg har en utgave i sort skinn, med sånne tynne bibelsider med gullkanter, så jeg har fått en del rare blikk når jeg har lest den ute blant folk opp gjennom årene.. :D

Det er forresten snart på tide med den annethvertårlige gjennomlesingen igjen merker jeg! :)
 
En sjøens helt - Skogsmatrosen

... av Jon Michelet.
824950917X.jpg

Gir et godt tidsbilde av sjøfolks hverdag rund krigsutbruddet. Selvsagt (ref. Michelet) er det politiske aspektet vektlagt, kanskje i overkant.
Bør leses av alle med et snev av interesse for vår maritime historie.
 
Shantaram er en bok med et enormt innhold av eventyr, spenning, komikk +++ kanskje en litt tung bok å se på dersom man ikke er vant med å lese ettersom den er på rundt 900 sider, men jeg kan love deg. Når den er ferdig skulle du ønske det fantes 900 sider til.

Tusen takk for det gulltipset! Kjøpte Shantaram på Kindle for eit par dagar sidan, i dag måtte eg ha med meg Kindle i lunsjen på jobben ... Dette er noko av det beste eg har lese, og eg er berre 100 sider ut i boka. Forfattaren har eit språk som flyt som ei elv, og historiar som er så spanande at ein har vanskar med å tru det når ein les at det skal vere sant.

Så til mine lesetips. Eg har eit sett med favorittforfattarar der eg har lese alt og kjøper alle nye bøker dei kjem med. I litt vagt prioritert rekkefølgje:

  1. Michael Connelly
  2. Robert Crais
  3. Lee Child (Jack Reacher - ein av bøkene kjem i film no, med Tom Cruise som Reacher, som i bøkene er 2 meter og ein muskelbunt)
  4. Barry Eisler (Assasin-bøkene med John Rain er eit must!)
  5. David Baldacci