En tråd om barbering

Artig tråd, kjenner at jeg får lyst til å utvidet horisonten med å prøve barbering på gamle måten. Redd jeg ikke har tålmodighet....

Kanskje lurt å begynne i det "små" ?

Noen som har tips om barberkrem og evt aftershave/fuktighetskrem som kan overta for produkter kjøpt sammen med kaffe og brød på den lokale matbutikken ?

Mange å velge i på nettbutikkene..

Body Shop selger ålreite begynner-koster, og en barberkrem som heter Maca Root Shave Cream, og fungerer ganske bra. Lukter godt gjør den også :)
 
Prøvde meg i går kveld, og det gikk fint, fikk ikke et eneste kutt, og barberingen må jeg si jeg var meget fornøyd med. Tett og fin. Men hadde nok litt langt skjegg, for måtte gå over flere ganger.

Men må si det var en veldig annerledes følelse kontra gillette høvelen.
Når jeg dro høvelen over skjegget, så var det akkurat som jeg kjente at bladdet kappet skjegget, kontra gilletten som jeg føler lugger det av. Vanskelig å forklare følelsen.

Det ga absolutt mersmak, her skal det testes ut med forskjellige såper, aftershave cremer, blader osv:)
 
måtte gå over flere ganger.

Det hender jeg må gå over flere ganger også, litt avhengig av hvor langt skjegget er. I dag barberte jeg meg for første gang siden fredag, og da måtte det to runder til, og tre på de verste partiene.

Men må si det var en veldig annerledes følelse kontra gillette høvelen.
Når jeg dro høvelen over skjegget, så var det akkurat som jeg kjente at bladdet kappet skjegget, kontra gilletten som jeg føler lugger det av. Vanskelig å forklare følelsen.

Skjønner akkurat hva du mener! Man hører og kjenner at hårene blir kappet i stedet for røsket ut, og det gjør underverker for hudens tilstand. Jeg har fått mange kommentarer på at ansiktshuden min ser mye bedre ut etter at jeg begynte med DE-barbering. Så nå er det bare å glede seg, du har blitt hekta på enda en galskap ;) Blir fort en del såper, kremer osv :D
 
Får du vekk alt skjegget på et pass er det en av to som skjer:
- Du har ikke fått skjeggvekst ennå
- Du barberer deg feil (for hardt)


:p

Ta deg en titt på mantic's videoer på youtube
 
Denne galskapen er heldigvis ikke så dyr å bli hekta på;) Og bare morro å synes at det er allright å barbere seg, det er en hverdagsting som jeg har synes har vært forferdelig kjedelig hele tiden.

Det hender jeg må gå over flere ganger også, litt avhengig av hvor langt skjegget er. I dag barberte jeg meg for første gang siden fredag, og da måtte det to runder til, og tre på de verste partiene.



Skjønner akkurat hva du mener! Man hører og kjenner at hårene blir kappet i stedet for røsket ut, og det gjør underverker for hudens tilstand. Jeg har fått mange kommentarer på at ansiktshuden min ser mye bedre ut etter at jeg begynte med DE-barbering. Så nå er det bare å glede seg, du har blitt hekta på enda en galskap ;) Blir fort en del såper, kremer osv :D
 
Når jeg bruker gillette mach 3 så tar jeg bort alt på et pass, men da mishandler jeg huden omtrent, massivt trykk på høvelen. Blir sår i huden, men fort ferdig:) Den tid er forbi, nå er det zen-tilstand under barbering;)


Får du vekk alt skjegget på et pass er det en av to som skjer:
- Du har ikke fått skjeggvekst ennå
- Du barberer deg feil (for hardt)


:p

Ta deg en titt på mantic's videoer på youtube
 
Hvordan blader bruker folkene her inne da?
Jeg har Feather-blader nå, men ser i på den youtube-howto`n at feather-blader ikke egner seg for nybegynnere.
Er det noen grunn til å kjøpe noen andre blader? Og hva gjør de mer egnet for en nybegynner? Er de sløvere da? Kan umulig være bedre å bruke de da!
 
Sålenge du behandler featherene med respekt burde det gå greit. Men du blir fort irritert i huden om vinkelen er feil med feather.. Sløvere blader er litt mer tilgivende såvidt jeg har forstått det. Også er det lett for å skjære seg om du er for hard på labben. ;)

Jeg har prøvd masse forskjellige blader men har samme erfaring og konklusjon som Hopalong.
Barberkost + skikkelig såpe + mach3 + tradisjonell teknikk = beste barbering for mitt ansikt
 
Skal love deg jeg var forsiktig første gangen, brukte sjukt lang tid på to pass, hehe. Men slapp unna uten kutt.
 
Bumper en "haug gammel" tråd på en sommerstille dag :D

Etter å ha testet barberkremen til Body shop må jeg så at det var et lite skritt videre bare med den. Ble glattere barbering og mindre "rød flammet" på halsen.
 
Trengte litt mer blader og da måtte det jo bestilles litt mer fra Barbershop. Kan anbefale denne såpa Colonel Conk barbersåpe Jeg valgte duften bay rum og den lukter godt. Dette er den såpa jeg har testet med best glid.

Ett lite bilde fra dagens utendørs barbering på hytta :)

IMAG0281.jpg
 
Pussig hvordan disse barberingstrådene dukker opp på forskjellige entusiastforum. Jeg ble lurt over på DE pga en tilsvarende tråd på detailersclub.no

Prøvde litt forskjellige såper og blader i starten, men har nå kommet frem til en kombo som funker fint for meg:
Merkur 34c, Lucky tiger barbersåpe (flytende), en grevlingkost jeg ikke husker navnet på og en 200 pakning med featherblad fra ebay.

Jeg glemte å ta med meg dette en gang jeg reiste på jobb og endte opp med å måtte kjøpe en moderne høvel med 5 blad. Den ble brukt noen få ganger, huden ble irritert og det tettet seg raskt til mellom bladene.

Vurderte en stund å gå til innkjøp av kniv, men jeg ser fremdeles på barbering som ett unødig onde så jeg tror jeg holder meg til DE som gir best forhold mellom tidsbruk og resultat.
 
Jeg har som mange andre med klokkeinteresse gått noen hakk lenger en giletten. Det begynte med en DE-høvel og diverse blader før jeg ganske raskt tok steget til kniv. Viste seg raskt å være mye spennende her også så nå har jeg nok 15-20 vintagekniver i min "rotasjon". Det må sies at jeg er langt fra god med kniv ennå og har jeg dårlig tid eller vil ha best mulig resultat er det DE som gjelder. Ja også har jeg (selvfølgelig) 10 japanse honesteiner i alle tenklige grits og vi har aldri hatt skarpere kjøkkenkniver :)
 
Har også begynt med merkur 34C. Merkur super platinum blader og Truefitt & Hill Luxury Shave Soap.

Om dette er bedre enn annet på DE fronten vet jeg lite om for jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men bedre enn Gillettehelvete er det i hvertfall. For meg i hvertfall.

Blir veldig mye "denne har jeg kjøpt", i tråden. om noen som har tips for en nybegynner for hvordan dere går frem så er det meget velkomment.

Selv er dette måten jeg gjør det på: Skummer opp såpe eller Lather eller hva det heter rett på ansiktet. Altså ikke via såpekopp eller hånden (bortsett fra at såpen ligger i en liten trakopp fra produsent da). Har liksom ikke fått dreisen på det.

Når det gjelder pass så blir det veldig bra hvis jeg tar tre. to holder om morgenen når man er trøtt i tryne. blir fortsatt bedre enn en vanlig barbering. og ved veldig dårlig tid så slipper jeg unna med ett, men da jukses det litt og legges litt mer trykk på bladet.

Uansett god eller dårlig tid blir resultatet bedre enn med gillette, og ikke minst irritasjonen er borte.


skulle jeg på fest på kvelden kunne jeg tidligere ofte ikke ta et raskt drag over med høvelen, da gikk halvparten av huden i ansiktet med i samme slengen. Nå kan jeg kjøre på med så mange pass jeg fidder og gå ut med en helt glatt barbering. Smooth:cool:


Til spørsmål:
- Hvor hardhendt bør man være med kosten i ansiktet?
- pleier dere å kjøre pass på tvers av ansiktet?
- noen som har gode hemmelige triks?
- hva har man gode erfaringer med i ansiktet etterpå? (jeg har svært kranglete hud og har prøvd alt av kremer. bruekr nå disse vekselvis. Tilføre fuktighet - Cliniderm.no funker fint for meg i hvertfall.
 
Barberer alltid med-hårs på første og andre passet. Så må det barberes litt på kryss og tvers, men det viktigste (for meg) er at jeg tar et par drag mot-hårs til slutt. Om dette blir på kryss, tvers eller oppover avhenger helt av hvordan skjegget gror på deg.

Etter mange års prøving og feiling har jeg holdt meg til denne de siste ti-femten årene:

Biotherm Ultra Confort
 
Sitter med to ukers "ferieskjegg" om no fjonene kan kalles for det og er usikker på om jeg tør å bruke mine nye Feather-blad med efter lang tid med "snillere" Derby-blad etter å ha lest her.

Har vært svært fornøyd med startkittet fra Barbershop med Proraso-produkter men når har jeg fått hjem Proraso shave cream istedet for den faste såpen, merker det er letter å få bra skum med cream.

Heldighvis kommer jeg særs langt med kun et pass og til nøds et ekstra sidveis pass over de store overflatene :)
 
- hva har man gode erfaringer med i ansiktet etterpå? (jeg har svært kranglete hud og har prøvd alt av kremer. bruekr nå disse vekselvis. Tilføre fuktighet - Cliniderm.no funker fint for meg i hvertfall.

Selv bruker jeg denne fra L'Occitane nå for tiden. Den lukter nydelig, og gir en frisk og fin følelse i huden.
51413TRXkPL._SL500_SS500_.jpg


Har prøvd denne tidligere, og er storfornøyd. Den lukter friskt av peppermynte, og er den av etterbarberingskremene som har gitt meg friskest følelse i ansiktet.

aftershave_4.jpg


Den første får du i L'Occitane sine egne butikker, nærmeste for oss tror jeg blir på Ski Storsenter, ellers er det vel butikk i Frognerveien. Den andre får du på Barbershop.no :)
 
Eski: Det er mye instruksjonsmateriale der ute, både på youtube og dedikerte forum.

Min egen rutine (jeg blir fort "rå" i kjakane):

Kost i varmt vann, hoppe i dusjen og vaske fjeset med det for øyet å myke opp skjegg mest mulig. Deretter skumme såpe, tar gjerne noen minutter å få fin konsistens. Jeg kjører to pass med hårene og lar det være med det, visuelt bra, men ikke barnerumpe. Jeg barberer meg på en god uke tre fire ganger.

I tillegg er rådet å ta seg GOD tid. Jeg har skåret meg en del ganger og det blør friskt hvis man er litt uheldig.

For min del er gammeldags barbering mer kos og nostalgi enn jakten på den perfekte shaven. Hadde jeg måttet se i nærheten av presentabel ut ift jobb tror jeg giletten hadde fått prioritet..