Kamera anbefalinger?

Noen som har noen formeninger om hvilket som er best av disse? Kameraet er julegave til samboern min. Blir nok i all hovedsak brukt til feriebilder samt bilder av klokkene mine.

Det er disse to det står mellom

http://www.japanphoto.no/product/kompaktkamera/panasonic/panasonic-lumix-dmc-lx5/ og
http://www.japanphoto.no/product/sy...dmc-gf3-m-14-42mm-sort/?source=jpno_prisguide

Beklager store krav, men har selv ikke peiling...

Men, Mathfjeld da.....dyrest er vel bestandig best?
;)

Begge kameraene du linker til er meget bra, og du vil kunne ta "proffe" bilder med de (så sant fotografen har peiling ;) )

Min anbefaling vil være å gå for GF3. Her får du et systemkamera der du kan oppdatere med flere objektiver (linser) etterhvert, feks. en makrolinse som gjør seg godt til klokkefoto. Bruker selv et kamera i micro four-thirds serien (Olympus Pen) og er veldig fornøyd med billedkvalitet og det faktum at kameraet og objektivene er så små i forhold til speilrefleks. Min gamle speilrefleks ble ofte liggende igjen hjemme, slik blir det lite bilder av..

Lykke til med valget!

Takk for tips! Det ble et GF3, prisen ble litt høyere enn planlagt da jeg glemte hele greie og måtte betale 500 kr for ekspress levering :p Gleder meg til å ta bilder nå.

Salvesen, hvordan går det med fotograferingen din?

Salvesen, hvordan går det med fotograferingen din?

Jeg knipser nå innimellom :) Men har ikke alt utstyret på plass enda. Skal ut å kjøpe tripod, lys osv til nyåret.
Vurderer også ny macro linse da jeg ikke er helt fornøyd med den jeg endte opp med(canon 50mm 1.8 II).

Hva tror folket om en tamron 90mm 2.8? Og hva med filter osv, er dette viktig? funksjon? Jeg er helt lost på kamera fronten :) Men kjekt er det!

Jeg kunne også tenkt meg en macrolinse, men med fare for å gå fort lei av nye leketøy tør jeg ikke legge mye penger i det, kjøpte meg derfor denne i håp om å komme litt nærmere klokkene mine.

Jeg knipser nå innimellom :) Men har ikke alt utstyret på plass enda. Skal ut å kjøpe tripod, lys osv til nyåret.
Vurderer også ny macro linse da jeg ikke er helt fornøyd med den jeg endte opp med(canon 50mm 1.8 II).

Hva tror folket om en tamron 90mm 2.8? Og hva med filter osv, er dette viktig? funksjon? Jeg er helt lost på kamera fronten :) Men kjekt er det!

Hvis det er Tamron AF 90mm f/2.8 SP så er det en bra makro objektiv.
Trenger bare f.eks UV filter hvis det er ekstremt masse sollys/refleksjoner fra sjø osv. De fleste som kjøper filter, kjøper det gjerne for å få ekstra beskyttelse på linsen. Hvis man riper opp glasset, er det bare å kjøpe nytt filter, enn en helt ny objektiv.

Det viktigste folk med speilrefleks bør kjøpe er en god blitz i stedet for objektiv i første omgang, da standard objektivet er bra nok til å begynne med.

Hvis det er Tamron AF 90mm f/2.8 SP så er det en bra makro objektiv.
Trenger bare f.eks UV filter hvis det er ekstremt masse sollys/refleksjoner fra sjø osv. De fleste som kjøper filter, kjøper det gjerne for å få ekstra beskyttelse på linsen. Hvis man riper opp glasset, er det bare å kjøpe nytt filter, enn en helt ny objektiv.

Det viktigste folk med speilrefleks bør kjøpe er en god blitz i stedet for objektiv i første omgang, da standard objektivet er bra nok til å begynne med.

Jeg så trodde blitz var NO NO! når man tok bilder av klokker/macro? :S

Ja var det objektivet jeg tenkte på :)

Jeg så trodde blitz var NO NO! når man tok bilder av klokker/macro? :S

Ja var det objektivet jeg tenkte på :)

Blitzen som sitter på kameraet er No No. Makan til møkk skal man lete lenge etter. Eksterne blitzer med f.eks softboxer e.l. for å myke opp lyset, er som en kald øl om sommeren :)

Blitzen som sitter på kameraet er No No. Makan til møkk skal man lete lenge etter. Eksterne blitzer med f.eks softboxer e.l. for å myke opp lyset, er som en kald øl om sommeren :)

org. blitz montert på kamera funker vel egentlig bare ved sterkt motlys ute på sommern :p hehe

Å jeg har tenkt lenge på å handle nytt kamera før sommeren setter inn.. Noen som har noen erfaring med Nikon D700 !? Eventuelt et annet kamera med samme optiken, er vel levert i flere kamera etter hva jeg har forstått.

Nikon D700 er vel et gammelt kamera nå? Tenker du på D7000? Det er i så fall et ypperlig kamerahus for amatører. Og like bra som proffkameraer et par år gamle. Optikken kan bli som bra som du har råd til :)

Får også blitzer man setter frampå macrolinsene... Men ikke spør meg hvordan de fungerer. Jeg klarer knapt å få kameraet på iphonen min til å fokusere. ;)