Kamera anbefalinger?

Blitzen som sitter på kameraet er No No. Makan til møkk skal man lete lenge etter. Eksterne blitzer med f.eks softboxer e.l. for å myke opp lyset, er som en kald øl om sommeren :)

org. blitz montert på kamera funker vel egentlig bare ved sterkt motlys ute på sommern :p hehe

Å jeg har tenkt lenge på å handle nytt kamera før sommeren setter inn.. Noen som har noen erfaring med Nikon D700 !? Eventuelt et annet kamera med samme optiken, er vel levert i flere kamera etter hva jeg har forstått.
 
Nikon D700 er vel et gammelt kamera nå? Tenker du på D7000? Det er i så fall et ypperlig kamerahus for amatører. Og like bra som proffkameraer et par år gamle. Optikken kan bli som bra som du har råd til :)
 
Får også blitzer man setter frampå macrolinsene... Men ikke spør meg hvordan de fungerer. Jeg klarer knapt å få kameraet på iphonen min til å fokusere. ;)
 
org. blitz montert på kamera funker vel egentlig bare ved sterkt motlys ute på sommern :p hehe

Å jeg har tenkt lenge på å handle nytt kamera før sommeren setter inn.. Noen som har noen erfaring med Nikon D700 !? Eventuelt et annet kamera med samme optiken, er vel levert i flere kamera etter hva jeg har forstått.

D700 har samme FX "fullformat" billedbrikke som det gamle proffkameraet D3. FX-brikker har samme bilderute som de gamle 35 mm kameraene. Fordelen med FX er at du får større søkerbilde og objektivene får samme brennvidde som de er merket med.

D7000 har en DX-brikke. DX er det noe mindre "amatørformatet", men er bra nok i massevis. Søkerbildet er riktignok mindre og du må gange brennvidden på objektivene med 1,5. 50 mm blir 75 mm, 300 mm blir 450 mm osv.
Les her om DX og FX her http://www.kenrockwell.com/nikon/dx.htm

D7000 er nyere enn D700, og er vel Nikons mest moderne kamera. Et topp kamera. Her får du mye avansert funksjonalitet for pengene.

Optikken passer stort sett om hverandre. Du kan bruke FX optikk på DX-kameraer, men risikerer skygge i hjørnene om du setter et DX-objektiv på et FX-kamera.
DX-objektiver er vesentlig billigere enn FX-objektiver.
 
Eneste grunnen til at du skal velge Nikon er dersom du har en drøss Nikon objektiver fra før, ellers skal du selvfølgelig velge Canon. Hvert andre digitale speilreflekskamera som selges i Norge er et Canon, med regnet de de små kompakte hybridløsningene. Tar du bort de små hybridløsningene er det nesten 2/3 som er Canon. Det betyr at det er mye tilgjengelig brukt optikk tilgjengelig, samt mange som ønsker å kjøpe brukt optikk. Du får også mye fin uoriginalt tilbehør som er tilpasset formatet til Canon. Leser du også tester fra de siste årene og sammenligner, såmser du hvem som har stukket av med de fleste seirene. Sånn, da var merke i boks.

Når du har bestemt merke, så må du velge hvilket segment du er i. På speilreflekskameraer er det faktisk slik at jo nyere, dyrere og større, jo bedre er det. For å sette det litt på spissen. Man må kjøpe ut i fra behov. Dersom du er en vanlig familiemann og vil ta bedre bilder av barn, klokker etc, så holder det som oftest med noe fra entry segmentet, gjerne folkevogna EOS 600D eller lignende. Videre skal du putte pengene dine i riktig og god optikk, som jeg skal komme tilbake til. Dersom du er mer fotointeressert og er en entusiast, så skal du se på midt segmentet, EOS 60D og 7D. Da vil du få raskere kameraer, mer værtetting, bedre fokus og bedre i dårlig lys. Er du en som lever av foto eller er over middels interessert, såmskal du se fra EOS 5D mark II og oppover. Da vil du få fullformatsbrikke, bedre egenskaper i dårlig lys og bedre billedkvalitet og oppløsning. Kjøper du proffe kamera må du kjøpe dyre proffe objektiver, da fullformat krever dette pga størrelse og ekstremt behov for optisk kvalitet. Ikke kjøp kamera over emne, kjøp heller etter behov og bruk resten på god optikk. Kameraet vil bli utdatert over tid, men optikken kan du ta med deg videre.

Optikken er det som gjør susen på et speilreflekskamera. Man velger objektiv ut i fra jobben som skal gjøres. Grunnen til det er at man ikke klarer lage objektiver som løser alt, hvertfall ikke til en fornuftig pris. Tenk på objektiver som verktøy i verktøykassen. Skal du sage bruker du en sag, skal du hamre bruker du en hammer osv.. Så finnes det selvfølgelig verktøy som gjørmsamme jobben, men av forskjellig kvalitet. På objektiver snakker vi da først og fremst om optisk kvalitet og skarphet.

Mine tips til objektiver for entry segmentet er:

1. Dropp standardobjektivet og se heller etter en anvendelig zoom med større område og noe bedre kvalitet, F.eks. 18-200 eller noe skarpere, men kortere 15-85. Da slipper du bytte så ofte. Lett og greit å ha med på ferie. Flest nybegynnere vil ha mer zoom.
2. kjøp deg en 50mm med stor blender(lysåpning), 1.8 eller 1.4, til fine portretter med uskap bakgrunn. Vil også være suverent når det er mørkt. Mye value for money.
3. Kjøp deg en blitz du kan sette oppå kamera og som kan vinkles. Kan eventuelt også fjernstyres.
4. Skal du Ta nærbilder av klokken din så må du ha et macro objektiv. F.eks 60mm Macro.

Dersom du har et mid eller pro kamera bør du se på noe vassere optikk, først og fremst EF.

Siste tips er å øve. Det er først og fremst fotografen som er avgjørende for et godt bilde.
 
d700 kom vel for litt over et år siden ja.. men det koster jo 10k mindre enn d7000 så derfor er det mest aktuelt.. vill maks bruke rundt 10k for hus og et objektiv.. Noen ande forslag?

Jeg har også fått beskjed om, fra ei venninne av meg som jobber med foto og selger utstyr at Nikon kameraer er mer solide enn Canon? Hun bruker Canon selv! :p

Er det liksom ikke slik at verden er delt i to!? Halvparten Nikon og andre halvparten Canon? :p
 
Optikken er det som gjør susen på et speilreflekskamera. Man velger objektiv ut i fra jobben som skal gjøres. Grunnen til det er at man ikke klarer lage objektiver som løser alt, hvertfall ikke til en fornuftig pris. Tenk på objektiver som verktøy i verktøykassen. Skal du sage bruker du en sag, skal du hamre bruker du en hammer osv.. Så finnes det selvfølgelig verktøy som gjørmsamme jobben, men av forskjellig kvalitet. På objektiver snakker vi da først og fremst om optisk kvalitet og skarphet.

Mine tips til objektiver for entry segmentet er:

1. Dropp standardobjektivet og se heller etter en anvendelig zoom med større område og noe bedre kvalitet, F.eks. 18-200 eller noe skarpere, men kortere 15-85. Da slipper du bytte så ofte. Lett og greit å ha med på ferie. Flest nybegynnere vil ha mer zoom.
2. kjøp deg en 50mm med stor blender(lysåpning), 1.8 eller 1.4, til fine portretter med uskap bakgrunn. Vil også være suverent når det er mørkt. Mye value for money.
3. Kjøp deg en blitz du kan sette oppå kamera og som kan vinkles. Kan eventuelt også fjernstyres.
4. Skal du Ta nærbilder av klokken din så må du ha et macro objektiv. F.eks 60mm Macro.

Dersom du har et mid eller pro kamera bør du se på noe vassere optikk, først og fremst EF.

Siste tips er å øve. Det er først og fremst fotografen som er avgjørende for et godt bilde.

Kloke ord, selv om jeg syns at en skal velge kamerahus etter hva som ligger godt i hånden og som en vil ta med seg ut. Det beste kameraet er det en har med seg.

Syns også at stor zoom er opskrytt; prioriter skarphet og lysstyrke fremfor område. Er objektivet lyssterkt slipper du blitz, og bildet blir bedre. Som en bedre fotograf enn meg sa: "Min zoom er et skritt frem eller tilbake" (veldig fritt etter hukommelsen).;)

Selv har jeg hverken Canon eller Nikon, og bruker gjerne fast objektiv fremfor zoom, men jeg er ganske sær.
 
Nå tror jeg du surrer litt :) D700 (som er regnet som et semi-proft kamera)ble lansert i Juli 2008 og koster per dags dato 16990kr for kamerahuset. D7000 ble lansert i September 2010 og er regnet som et consumerkamera. Koster ca 10600 med 18-105mm objektiv hvis jeg ikke husker helt feil.
 
Nå tror jeg du surrer litt :) D700 (som er regnet som et semi-proft kamera)ble lansert i Juli 2008 og koster per dags dato 16990kr for kamerahuset. D7000 ble lansert i September 2010 og er regnet som et consumerkamera. Koster ca 10600 med 18-105mm objektiv hvis jeg ikke husker helt feil.

Liten brannfakkel her:

i denne prisklassen kjøp en brukt Leica!!

Sånn; da var det ute av systemet;)
 
Nå tror jeg du surrer litt :) D700 (som er regnet som et semi-proft kamera)ble lansert i Juli 2008 og koster per dags dato 16990kr for kamerahuset. D7000 ble lansert i September 2010 og er regnet som et consumerkamera. Koster ca 10600 med 18-105mm objektiv hvis jeg ikke husker helt feil.

Whaaat!? Jeg så jo på det her om dagen... Haha :p

Da kan dere ta alt det jeg sa og bytte om d7000 med d700 :roll:

Så da er jo d7000 et ganske så nytt kamera og som burde fungere bra for nybegynnere da? :)
 
Whaaat!? Jeg så jo på det her om dagen... Haha :p

Da kan dere ta alt det jeg sa og bytte om d7000 med d700 :roll:

Så da er jo d7000 et ganske så nytt kamera og som burde fungere bra for nybegynnere da? :)

Det medfølger riktighet :) Søster har nettopp skaffet seg ett D7000. Hun er ikke veldig teknisk anlagt, så hun burde egentlig ha hatt et kamera som ikke har så mange funskjoner. Personlig digger jeg D7000. Fantastisk kamera.
 
d700 kom vel for litt over et år siden ja.. men det koster jo 10k mindre enn d7000 så derfor er det mest aktuelt.. vill maks bruke rundt 10k for hus og et objektiv.. Noen ande forslag?

Jeg har også fått beskjed om, fra ei venninne av meg som jobber med foto og selger utstyr at Nikon kameraer er mer solide enn Canon? Hun bruker Canon selv! :p

Er det liksom ikke slik at verden er delt i to!? Halvparten Nikon og andre halvparten Canon? :p

Nikon har vel rundt 30%, Sony følger etter der og har tatt mye fra Nikon.

Kameraene er nok omtrent like solide og relativt lik værtetting om du måler modellene fra samme klasse opp mot hverandre. Du må opp til midt segmentet før det er noe særlig fres over værtetting og hus.
 
Jeg har selv hatt Nikon i flere år, men solgte mitt D90 med masser av optikk og utstyr, til fordel for Canon 7D. Så i dag fotograferer jeg med Canon 7D, sammen med Canon Speedlite 580 EX II, og diverse optikk, gammelt og nytt, der i blant Canon 15-85mm(f2.8 ) og Canon 50mm(f1.4).

På tidspunktet jeg valgte å gå fra Nikon til Canon, sto valget mellom Nikon D700 og Canon 5D/7D. Inngangsporten til Nikon var at min far hadde en hel rekke optikk liggende, men etterhvert fikk jeg et større behov, hvor D90 ikke strakk til. Mitt syn er at Canon til en hver tid ligger foran Nikon på teknologi, og at man får mer for pengene hos Canon. Men alt i alt blir det en smakssak basert på erfaring og kjennskap til merket.

Selv er jeg veldig fornøyd med Canon og kommer til og holde meg til det. Men jeg kjenner det hadde vært fint med et hybridkamera, som kan være med på oppgaver hvor 7D blir for stort og tungt, og Canon D10 blir for pinglete.
 
Jeg har selv hatt Nikon i flere år, men solgte mitt D90 med masser av optikk og utstyr, til fordel for Canon 7D. Så i dag fotograferer jeg med Canon 7D, sammen med Canon Speedlite 580 EX II, og diverse optikk, gammelt og nytt, der i blant Canon 15-85mm(f2.8 ) og Canon 50mm(f1.4).

På tidspunktet jeg valgte å gå fra Nikon til Canon, sto valget mellom Nikon D700 og Canon 5D/7D. Inngangsporten til Nikon var at min far hadde en hel rekke optikk liggende, men etterhvert fikk jeg et større behov, hvor D90 ikke strakk til. Mitt syn er at Canon til en hver tid ligger foran Nikon på teknologi, og at man får mer for pengene hos Canon. Men alt i alt blir det en smakssak basert på erfaring og kjennskap til merket.

Selv er jeg veldig fornøyd med Canon og kommer til og holde meg til det. Men jeg kjenner det hadde vært fint med et hybridkamera, som kan være med på oppgaver hvor 7D blir for stort og tungt, og Canon D10 blir for pinglete.

Sjekk ut nye Canon Powershot G1X. Ikke utskiftbar optikk, men objektivt er omtrent tilsvarende kvalitet som EF 24-105 IS/EF 24-70 L i kvalitet. I tillegg har man valgt en billedbrikke omtrent på størrelse med en EOS 600D, som dermed blir betydelig større en fourthirds og enormt større en brikken i Nikon hybriden. Kombinert med ny prosessor og HS får du ekstreme egenskaper i dårlig lys og mulighet for å fjerne dybdeskarpeheten på et kompakt kamera!

http://fotovideo.no/Produkter/Kompaktkamera/Canon/Canon-PowerShot-G1-X-14,3Mp,-4x-Zoom28mm,-Full-HD-128420-p0000149091.aspx
 
I tillegg har man valgt en billedbrikke omtrent på størrelse med en EOS 600D, som dermed blir betydelig større en fourthirds og enormt større en brikken i Nikon hybriden.
Ifølge fotovideo måler G1X-brikken 18.7x14.0 mm. Ifølge Wiki måler mFT 18x13.7 mm (med et bildeområde på 17.3x13 mm). Så jeg ville ikke sagt at den er betydelig større enn mFT, men litt større. I hvert fall ikke når vi vet at flere andre lager mindre kameraer med brikker som er større enn 600D sin (Canon APS-C er visst litt mindre enn alle andres APS-C).
Og det ser faktisk ut til at en får Sony NEX-5N med to objektiver (16 mm fast og 18-55 mm zoom) til samme prisen som Canon G1X.

Men hvis optikken faktisk er like skarp som EF 24-70 L er det kanskje verdt pengene likevel.
 
Ifølge fotovideo måler G1X-brikken 18.7x14.0 mm. Ifølge Wiki måler mFT 18x13.7 mm (med et bildeområde på 17.3x13 mm). Så jeg ville ikke sagt at den er betydelig større enn mFT, men litt større. I hvert fall ikke når vi vet at flere andre lager mindre kameraer med brikker som er større enn 600D sin (Canon APS-C er visst litt mindre enn alle andres APS-C).
Og det ser faktisk ut til at en får Sony NEX-5N med to objektiver (16 mm fast og 18-55 mm zoom) til samme prisen som Canon G1X.

Men hvis optikken faktisk er like skarp som EF 24-70 L er det kanskje verdt pengene likevel.

Nå er jo utfordringen til Sony Nex at objektivene blir enormt store. De har fått et lite kamera, men velger du noe annet enn 16mm pancake, skulle jeg gjerne sett hvordan du skulle få plass til det lommen :). Objektivene er jo større enn kameraet i seg selv, og det er vel ikke antall objektiver du får til prisen som teller? Ville nok valgt et godt kvalitetsobjektiv som dekker hele området, enn ørten av dårligere kvalitet innenfor samme område.....Ser heller det som en ulempe å måtte ha med flere objektiver når jeg skal ha med det lille kameraet mitt, spesielt om de var store som ølflasker. Skulle gjerne sett at Canon valgte et superskarpt fast objektiv med en stor blender på et av kompaktene sine, men på kompakt tenker man jo at det skal være et funksjonelt substitutt til et systemkamera.

Uansett blir det spennende når testene kommer :)

For de som liker å fotografere under vann er jo dette et must! I forhold til et speilrefleks med premier optikk og undervannshus, så er jo dette vekslepenger! Tipper også prisen vil betydelig lavere, som alltid når Japanphoto og Fotovideo begynner å konkurrere :). Klarer du vente noen måneder blir det noknganske så gunstig tipper jeg....
 
Hei!

Vil først bare takke for tipsene dere allerede har gitt meg og andre? i denne tråden.
Nå har det seg sånn at jeg har klart å skaffe meg kamera(canon EOS 1000D).
Ikke allverden, men det er vell noe å starte med. Kjøpte meg også ett makro objektiv
mens jeg var i gang(Canon EF 50mm 1:1.8 II).

Men nå gjenstår bare resten :) Jeg ønsker meg ett lite "studio" hvor jeg kan ta bilder av klokkene,
så kan dere hjelpe meg å skaffe deg jeg trenger til dette? regner med jeg trenger en lyskilde av noe
slag, noen tips? Og gjerne noen andre linser? Jeg har ingen aning, eneste jeg vet er at jeg trenger en
tripod, for jeg skjelver unormalt mye tror jeg! :D

Kom gjerne med linker eller navn på produkter som kan passe :D

-Oliver