Kamera anbefalinger?

Medlem
1. des. 2010
Innlegg
2.160
Sted
Haugesund
Hei

Har i lengre tid vurdert i å gå til innkjøp av ett brukbart kamera som man kan ta bilder av klokkene sine med.
Men jeg har absolutt ingen peiling på området!

Om noen vil dele sine anbefalinger med meg så setter jeg stor pris på dette! Helst ikke astronomiske summer
da jeg vil bruke mesteparten av budsjettet på det som skal avbildes :)

-Oliver
 
Om jeg skulle kjøpt et brukbart kamera til noen som ikke har peiling, hadde jeg gått for et Canon EOS 1100D. Dette rett og slett fordi jeg synes Canon sine kameraer er veldig brukervennlige og gode å jobbe med. Hos FotoVideo kan du få det kameraet med kit-objektiv til rundt 3800 kroner, også kan du eventuelt kjøpe et godt objektiv å feste på i etterkant. Jeg ville gått for det rett og slett fordi jeg har brukt Canon veldig mye, og fordi det er mange gode objektiver å velge blant, også på bruktmarkedet. En Nikon-mann vil selvsagt være helt uenig i dette, men i og med at jeg har et Canon-kamera tatovert på brystet har jeg ikke noe annet valg enn å anbefale dette.

Om du ikke har behov for å kunne bytte objektiv, og følgelig ikke trenger et systemkamera, hadde jeg kanskje gått for et Canon PowerShot G12, men da er du allikevel i samme prisklasse som 1100D.
 
Evt om du skal ha et lite kompaktkamera så er Canon S95 (nå S100) et veldig greit kamera som du kan utforske mye med fulle manuelle muligheter. Bruker selv et S95 som et supplement til dSLR'n
 
Jobber daglig med Canon og er kjempefornøyd og bla. bla bla. Jobber også med Hasselblad. Men da er vi utenfor budskjett.

Det du bør kjøpe, også fordi det kan være morro til andre ting som ferier osv. er

http://interfoto.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=34210

Nå har jeg ikke undersøkt så mye, men hør med en forhandler av dette kamera om de har, eller skal lage et dedikert makroobjektiv.

Tror du vil ha det mye morro da:)
 
Fotointeressen min tok seg opp proposjonalt med klokkeinteressen.

Dog tok det en stund før jeg løsrev meg fra iPhone"kamera"-nivået, til jeg tok skrittet fullt ut og skaffet litt mer morsomt utstyr.

Det finnes åpenbart gode kompaktkameraer (1500-2500,-) med makroinnstilling som kan dekke behovet ditt. Jeg hadde selv en og annen versjon av disse også.

Valget mitt falt til slutt på speilrefleks. Skaffet meg et relativt standard Nikon D3100 (ca. 3900,-). Senere kjøpte jeg en Nikon/Nikkor ekstra makrolinse 85mm 1:3.5 (ca. 3800,-). Deretter tre ekstra mellomringer/extensions (ca. 3000,-) og digitalt filter (ca. 400,-). Og stativ (ca. 700,-).

Du trenger selvsagt ikke alt dette.
Kamera kan være nok - alt etter hva slags behov du ser for deg. Ekstra linser får man i alle prisklasser, kameraer likeså.

Derfra og ut er det bare la det stå til og prøve og feile.
Tipset får uansett være; - uavhengig av kvalitet på kamerautstyret (og omfang av utstyret), så er bruken av lyskilden(e) kanskje det viktigste.
Selv har jeg prøvet og feilet mye, og gjør stadig nye oppdagelser. Da er veien kort til å legge ut morsomme eksempler på dette i galleritråden min.

Uansett; - lykke til med anskaffelsen, og inngangen til en kanskje like morsom "hobby" som klokker i seg selv; - å ta bilder av dem. ;)
 
Etter ti år i fotobutikk en gang i steinalderen (kan gjerne mimre over gamle Leica M kameraer men lar det være denne gangen) er mitt råd at du kjøper et lite kamera som du vet at du får med deg. Et fantastisk kamera som ligger hjemme er bortkastet.

Hvis du kan lever med prisen og størrelsen på det Nikonet som Prippa anbefaler så ser det veldig bra ut. Føler du deg rik så gå for et Leica. Husk bare at det er som klokker; en Rolex viser samme tid som en Patek det bare føles bedre.

Oops sammenlignet jeg en Rolex med en Nikon til 8 000? :cool:
 
Kjøp noe med en ordentlig makro-løsning!

Selv har jeg et gammelt Canon 400D med bl.a 60mm makro...
Hver gang jeg bruker det angrer jeg på at jeg ikke la noen kroner ekstra i makrolinsen og kjøpte 100mm...
 
Etter ti år i fotobutikk en gang i steinalderen (kan gjerne mimre over gamle Leica M kameraer men lar det være denne gangen) er mitt råd at du kjøper et lite kamera som du vet at du får med deg. Et fantastisk kamera som ligger hjemme er bortkastet.

Hvis du kan lever med prisen og størrelsen på det Nikonet som Prippa anbefaler så ser det veldig bra ut. Føler du deg rik så gå for et Leica. Husk bare at det er som klokker; en Rolex viser samme tid som en Patek det bare føles bedre.

Oops sammenlignet jeg en Rolex med en Nikon til 8 000? :cool:

Hør hør! Det tunge utstyret mitt står for max 10% av bildene mine. Resten trakteres med stort hell av en Leica kompakt til 1/20 av prisen.

Konklusjon? Du må tenke over behovene dine og prioritere makromuligheter eller portabilitet. Førstnevnte blir uansett dyrere siden gode makroobjektiv koster og kommer i tillegg til standardkit.
Leicaen min (d-lux5) koster mindre enn den Nikonen, og Panasonicutgaven enda mindre. Men de har ikke løse objektiver da.

Kjøp noe med en ordentlig makro-løsning!

Selv har jeg et gammelt Canon 400D med bl.a 60mm makro...
Hver gang jeg bruker det angrer jeg på at jeg ikke la noen kroner ekstra i makrolinsen og kjøpte 100mm...

Nemlig! Hvis du kommer til å bruke det mye til å ta bilde av klokker så trenger du jo ikke å bære det med deg, og makro er viktig. Jeg har ikke oversikt over hvordan det står til med makrofunksjonen på gode kompaktkameraer, men på mitt eget er den i vidvinkelenden og blir i praksis håpløs til klokkefoto.

Konklusjon? Du må tenke over behovet og prioritere portabilitet eller makromuligheter. Sistnevnte blir også dyrere siden gode makroobjektiv koster og kommer i tillegg til standardkitet.
 
Hvis du derimot bare vil ha et enkelt kompaktkamera vil jeg anbefale Panasonic Lumix. Husker ikke akkurat hvilken modell jeg har, men kjøpte den da den hadde vunnet endel produkttester. Alle med peiling på foto som har prøvd det (jeg har ikke peiling på foto) har fortalt hvor imponerte de har blitt av bildekvaliteten!
 
Jeg har et Panasonic Lumix LX-5 og anbefaler det på det sterkeste. Dette er toppmodell kompaktkamera før du bikker over på speilrefleks. Jeg vippet mellom LX-5 og et entry SLR Nikon av noe salg, men valget falt på LX-5en. Mye på grunn av størrelsen og kvaliteten på bildene er veldig god :)
 
Enig. Det er i praksis samme kamera som Leicaen jeg nevnte, og jeg vil tro det er umulig å få mer for pengene. Et suverent kamera!

Du må bare vite hva du mister i forhold til en speilrefleks. To ting: En brukbar macrofunksjon og muligheten til grunn fokus. Sistnevnte betyr muligheten til å skille ut et interessepunkt i bildet og blurre resten. Kompaktkameraet har ikke lyssterkt nok objektiv, og følgelig for god dybdeskarphet (noe du ofte vil unngå).

Det hører med til historien at så lyssterke objektiv til speilrefleksen enten ikke har zoom eller koster flesk, og gjerne må kjøpes i tillegg til kitobjektiv, så da beveger du deg kanskje utenfor budsjett uansett.
 
Er på jakt etter et brukbart camera selv, og det er Nikon D7000 som står høyest på ønskelista mi. Får mye camera for pengene her. Filmer også i HD.
 
Godt fornøyd med Nikon D7000 og et utvalg fastobjektiver. Mitt favorittobjektiv er en 90mm Tamron macrolinse. Når det er sagt var jeg minst like fornøyd med mitt gamle D50 med samme linse. Bare ha-behovet som slo til.
 
Jobber daglig med Canon og er kjempefornøyd og bla. bla bla. Jobber også med Hasselblad. Men da er vi utenfor budskjett.

Det du bør kjøpe, også fordi det kan være morro til andre ting som ferier osv. er

http://interfoto.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=34210

Nå har jeg ikke undersøkt så mye, men hør med en forhandler av dette kamera om de har, eller skal lage et dedikert makroobjektiv.

Tror du vil ha det mye morro da:)

Nikon V1 får ikke aller beste karakterer her, og det klages på prisen også.

http://www.teknofil.no/artikler/nikon_1_v1/102985
 
Godt fornøyd med Nikon D7000 og et utvalg fastobjektiver. Mitt favorittobjektiv er en 90mm Tamron macrolinse. Når det er sagt var jeg minst like fornøyd med mitt gamle D50 med samme linse. Bare ha-behovet som slo til.
Tamron som makrolinse for gode bilder av insekter er håpløst pga støyen av motoren ved fokus...derimot er Canon sin nærmest lydløs. Men nå er det meget sjeldent at klokker blir skremt av motorstøy.

Mvh
Timebandit