Kamera anbefalinger?

Plukker med meg dette nå en av dagene. Mye for penga har jeg blitt fortalt av folk som vet litt om kamera, jeg aner ikke selv men det funker nok for mitt bruk. Hvem vet kanskje jeg ender opp som slave på fotosonen :eek: http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/systemkamera/D31001855KIT/nikon-d3100-m-18-55mm-objektiv

Har hørt mye bra om D3100. Her kan du lese Ken Rockwells omfattende omtale av kameraet: http://www.kenrockwell.com/nikon/d3100.htm
Han skriver blandt annet: "The Nikon D3100 is a very competent and ultra-lightweight DSLR. It is small and light, but doesn't feel dinky. It feels like the precision product it is. The D3100 is Nikon's lightest SLR, ever, and probably their smallest, too."
 
Takker

så mye, ditt innlegg var dråpen som overtalte fruen min til å ville bruke penger på D3100 :) . Til nå har hun kun trodd at Tidssonen er et sted hvor menn med håretearmfetisj møtes for å se på hårete armer. Ikke bare ga innlegget ditt meg et nytt kamera, jeg er om enn bare midlertidig frikjent for alle former for seksuelle avvik :)




Har hørt mye bra om D3100. Her kan du lese Ken Rockwells omfattende omtale av kameraet: http://www.kenrockwell.com/nikon/d3100.htm
Han skriver blandt annet: "The Nikon D3100 is a very competent and ultra-lightweight DSLR. It is small and light, but doesn't feel dinky. It feels like the precision product it is. The D3100 is Nikon's lightest SLR, ever, and probably their smallest, too."
 
Noen som har erfaring med bruk av mellomringer???

Problemet er at jeg gjerne skulle hatt mer forstørrelse enn det jeg klarer med min Canon EF-S 60mm macro på Canon EOS 400D.

Tittet litt på disse fra Fotovideo, men jeg er åpen for innspill.
 
Har hørt mye bra om D3100. Her kan du lese Ken Rockwells omfattende omtale av kameraet: http://www.kenrockwell.com/nikon/d3100.htm
Han skriver blandt annet: "The Nikon D3100 is a very competent and ultra-lightweight DSLR. It is small and light, but doesn't feel dinky. It feels like the precision product it is. The D3100 is Nikon's lightest SLR, ever, and probably their smallest, too."

så mye, ditt innlegg var dråpen som overtalte fruen min til å ville bruke penger på D3100 :) . Til nå har hun kun trodd at Tidssonen er et sted hvor menn med håretearmfetisj møtes for å se på hårete armer. Ikke bare ga innlegget ditt meg et nytt kamera, jeg er om enn bare midlertidig frikjent for alle former for seksuelle avvik :)


Et godt valg!

Dette er kameraet jeg selv gikk for, som inngang til et litt høyere nivå på fotograferingen. Det har ikke skuffet meg på noen måte.
Men, som jeg kommenterer i starten av denne tråden; - skal du på høyt makro-nivå, anbefales ekstern makrolinse og eventuelt mellomringer. Men det er ikke noe "must".
Kameraets linse er god, og ved hjelp av zoom-funksjon under redigering får du frem meget gode og skarpe "close up" bilder.

Mine egne klokkebilder (i min Galleri-tråd) består nå stort sett av bilder tatt med mitt Nikon D3100. Og jeg jobber stadig med å lære meg kameraets mange finesser...

Lykke til!;)
 
Noen som har erfaring med bruk av mellomringer???

Problemet er at jeg gjerne skulle hatt mer forstørrelse enn det jeg klarer med min Canon EF-S 60mm macro på Canon EOS 400D.

Tittet litt på disse fra Fotovideo, men jeg er åpen for innspill.


Jeg bruker tidvis mellomringer.
Gjorde de samme vurderinger som deg, og valgte å kjøpe meg et sett à 3 ringer. Det ble Kenko, og de du har link til; - 12, 20 og 36 mm.

Kan absolutt anbefale dem.
Formoder du har stativ for kameraet, for med makroshooting blir kameraet meget følsomt for bevegelse, og med både ekstern makrolinse og mellomringer blir kravet til et stødig kamera svært høyt for de skarpe bilder.
 
Jeg bruker tidvis mellomringer.
Gjorde de samme vurderinger som deg, og valgte å kjøpe meg et sett à 3 ringer. Det ble Kenko, og de du har link til; - 12, 20 og 36 mm.

Kan absolutt anbefale dem.
Formoder du har stativ for kameraet, for med makroshooting blir kameraet meget følsomt for bevegelse, og med både ekstern makrolinse og mellomringer blir kravet til et stødig kamera svært høyt for de skarpe bilder.

Jepp, stativ og fjernutløser er på plass...

Får sette dette på ønskelisten til jul! :D
 
som andre så vill jeg anbefalt canon g12..
Tenkte speilrefleks, men ble overbevist om dette systemkameraet :)
 
som andre så vill jeg anbefalt canon g12..
Tenkte speilrefleks, men ble overbevist om dette systemkameraet :)

G12 er vel ikke et systemkamera? Ikke utbyttbart objektiv her.

Forøvrig er jeg også imponert over G-serien til Canon. For min egen del faller de derimot mellom to stoler når det gjelder størrelse. Jeg foretrekker derfor et speilrefleks og et godt kompaktkamera.

Jeg liker godt den kompakte Powershot S-serien til Canaon, og valgte en S90 for noen år siden. Samme brikke som i G11, og med en forholdsvis lyssterkt objektiv (for kompaktkameraer) blir det meget gode bilder under nesten alle forhold. Nesten alle manuelle instillinger du kan ønske deg.

Den siste inkarnasjonen heter S100. Jeg ville vurdert den som et sterkt alternativ om jeg skulle kjøpe en G12, med mindre du bare skal bruke kameraet til å ta bilder av klokker hjemme. S100 passer faktisk i lomma. Som supplement til speilrefleks vil jeg tro det er helt perfekt.
 
Noen som har noen formeninger om hvilket som er best av disse? Kameraet er julegave til samboern min. Blir nok i all hovedsak brukt til feriebilder samt bilder av klokkene mine.

Det er disse to det står mellom

http://www.japanphoto.no/product/kompaktkamera/panasonic/panasonic-lumix-dmc-lx5/ og
http://www.japanphoto.no/product/sy...dmc-gf3-m-14-42mm-sort/?source=jpno_prisguide

Beklager store krav, men har selv ikke peiling...

Men, Mathfjeld da.....dyrest er vel bestandig best?
;)
 
Begge kameraene du linker til er meget bra, og du vil kunne ta "proffe" bilder med de (så sant fotografen har peiling ;) )

Min anbefaling vil være å gå for GF3. Her får du et systemkamera der du kan oppdatere med flere objektiver (linser) etterhvert, feks. en makrolinse som gjør seg godt til klokkefoto. Bruker selv et kamera i micro four-thirds serien (Olympus Pen) og er veldig fornøyd med billedkvalitet og det faktum at kameraet og objektivene er så små i forhold til speilrefleks. Min gamle speilrefleks ble ofte liggende igjen hjemme, slik blir det lite bilder av..

Lykke til med valget!
 
Takk for tips! Det ble et GF3, prisen ble litt høyere enn planlagt da jeg glemte hele greie og måtte betale 500 kr for ekspress levering :p Gleder meg til å ta bilder nå.

Salvesen, hvordan går det med fotograferingen din?
 
Salvesen, hvordan går det med fotograferingen din?

Jeg knipser nå innimellom :) Men har ikke alt utstyret på plass enda. Skal ut å kjøpe tripod, lys osv til nyåret.
Vurderer også ny macro linse da jeg ikke er helt fornøyd med den jeg endte opp med(canon 50mm 1.8 II).

Hva tror folket om en tamron 90mm 2.8? Og hva med filter osv, er dette viktig? funksjon? Jeg er helt lost på kamera fronten :) Men kjekt er det!
 
Jeg kunne også tenkt meg en macrolinse, men med fare for å gå fort lei av nye leketøy tør jeg ikke legge mye penger i det, kjøpte meg derfor denne i håp om å komme litt nærmere klokkene mine.
 
Jeg knipser nå innimellom :) Men har ikke alt utstyret på plass enda. Skal ut å kjøpe tripod, lys osv til nyåret.
Vurderer også ny macro linse da jeg ikke er helt fornøyd med den jeg endte opp med(canon 50mm 1.8 II).

Hva tror folket om en tamron 90mm 2.8? Og hva med filter osv, er dette viktig? funksjon? Jeg er helt lost på kamera fronten :) Men kjekt er det!

Hvis det er Tamron AF 90mm f/2.8 SP så er det en bra makro objektiv.
Trenger bare f.eks UV filter hvis det er ekstremt masse sollys/refleksjoner fra sjø osv. De fleste som kjøper filter, kjøper det gjerne for å få ekstra beskyttelse på linsen. Hvis man riper opp glasset, er det bare å kjøpe nytt filter, enn en helt ny objektiv.

Det viktigste folk med speilrefleks bør kjøpe er en god blitz i stedet for objektiv i første omgang, da standard objektivet er bra nok til å begynne med.
 
Hvis det er Tamron AF 90mm f/2.8 SP så er det en bra makro objektiv.
Trenger bare f.eks UV filter hvis det er ekstremt masse sollys/refleksjoner fra sjø osv. De fleste som kjøper filter, kjøper det gjerne for å få ekstra beskyttelse på linsen. Hvis man riper opp glasset, er det bare å kjøpe nytt filter, enn en helt ny objektiv.

Det viktigste folk med speilrefleks bør kjøpe er en god blitz i stedet for objektiv i første omgang, da standard objektivet er bra nok til å begynne med.

Jeg så trodde blitz var NO NO! når man tok bilder av klokker/macro? :S

Ja var det objektivet jeg tenkte på :)
 
Jeg så trodde blitz var NO NO! når man tok bilder av klokker/macro? :S

Ja var det objektivet jeg tenkte på :)

Blitzen som sitter på kameraet er No No. Makan til møkk skal man lete lenge etter. Eksterne blitzer med f.eks softboxer e.l. for å myke opp lyset, er som en kald øl om sommeren :)