Kaffemaskin

Pulversøl og oppvask - neitakk.

Her er det nespresso for alle penga. Om maskinen er avslått tar det rundt et minutt fra jeg skrur den på til jeg har en espresso i koppen og maskinen er ren og klar til bruk igjen. Om vannet alt er varmt tar det vel 20 sekunder.

+1 :)
 
Aeropress er absolutt veldig bra, og kjekk å ha med på hytta osv. (husk kvern!)
Selv har jeg Rancilio Silvia og -Rocky-kvern og er utrolig fornøyd. Hadde hel-automatisk maskin før, men jeg storkoser meg med å lage espressoen min selv. Ikke tar det så veldig lang tid heller. Og melkesteaming (som kona driver med) er gjerne vanskelig på de (billigste) helautomatiske maskinene. Det eneste som er litt stress med manuell maskin, er, som noen nevner over, når man har gjester og skal lage mange kaffekopper. Men da bruker jeg som regel presskanne.
Anbefaler også temperato.no. Lavest pris i Norge og god service.
Kaffebønner kjøper du aller helst her: http://supremeroastworks.no/

Nespresso og pads - neitakk.

+ 1

Nespresso er kaffeverdenens variant av billig quartz. Konsistent middelmådig ytelse.
 
Jeg har både Gaggia Titanium og Nespresso Romeo (tidl toppmodellen) og Nespresso D290.

Nespressomaskinene er overlegne.
 
Jeg nyter min Quartz-kaffe med like stor glede hver dag :) Så fremt jeg ikke blir servert Lange-kaffe lever jeg lykkelig uviten :)
 
+ 1

Nespresso er kaffeverdenens variant av billig quartz. Konsistent middelmådig ytelse.

I motsetning til kaffeverdenens svar på "automatic"; littegranne unøyaktig og må fikles med hele tiden for å yte? ;)

Jeg er enig i at det nok er maskiner som leverer bedre kaffe enn Nespresso. Men, dersom man ser det opp mot pris, innsats, ytelse og resultat, så tror jeg at Nespresso er overlegen de aller fleste andre :)
 
I motsetning til kaffeverdenens svar på "automatic"; littegranne unøyaktig og må fikles med hele tiden for å yte? ;)

Det er akkurat sånn det er, men når kaffen kommer ut er det verdt det nesten hver dag :D
 
Jeg er enig i at det nok er maskiner som leverer bedre kaffe enn Nespresso. Men, dersom man ser det opp mot pris, innsats, ytelse og resultat, så tror jeg at Nespresso er overlegen de aller fleste andre :)

Pussig nok bruker en kompis samme argumentet for at hans quartz Seamaster er den beste klokken...;)
 
Pussig nok bruker en kompis samme argumentet for at hans quartz Seamaster er den beste klokken...;)

Ja, dersom man legger sammen de faktorene, så har han jo 100% rett :)

Jeg drikker veldig lite kaffe (pga. koffeinintoleranse), så for meg ville det ha vært penger rett ut av vinduet å kjøpe noe annet enn en Nespresso.
 
Nå tror jeg at jeg har prøvd de fleste kapsel samt en del helautomatike espressomaskiner på markedet. Samt andre kaffebryggere. Men det er jo forskjellige hva folk liker.

Hvis man bare er på jakt etter espresso lager, for så å lage manuelt americano og andre kaffedrikker har man f.eks som nevnt Bialetti Moka Express til vanlig koketopp og Bialetti Venus til induksjon. For tiden er dette min espresso favoritt, men jeg pleier å forandre smak i ny og ne.
Det som er greit å vite at det lønner seg å kjøpe de minste utgavene (gjerne maks 4 kopper) da man vil få best smak av disse.
Her bruker man finkvernet kaffe og espressobønner.

Skal man ha vanlig sort kaffe, er for tiden min favorittutstyr presskanne. Disse finnes jo i utalllig design og størrelser. Og ikke noe hokuspokus her. Viktig at kaffen er mellom filtermalt og grovmalt. Samt man trenger vann med temperatur 92-96 °C.

Man har jo og kaffetraktere som lager god kaffe. Viktig å velge en maskin som er anbefalt av Kaffe.no. F.eks er alle Moccamaster godtkjente. Da disse traktere rett temperatur og tid.
Riktig temperatur er mellom 92 og 96 °C. Det bør ta fire minutter fra første dråpe treffer kaffen til den er ferdig.
Kaffedosering er ca 60 gram pr liter vann. Og bruk kaldt vann. Gjerne skyll kaffefilteret før bruk også.

På kapselmaskinmarkedet finnes det jo utallig typer.
Den mest kjente er nok Nespresso, hvor det finnes massevis av forskjellige modeller alt fra enkle som koster rundt 400,- og opp til noen tusenlapper. På de dyrere er det melkebeholder for å lage cappuccino.
Personlig så mener jeg at Nespresso har de beste kaffesortene her.
Ulempen med Nespresso er at kapsler må bestilles på nett med et visst minsteantall eller kjøpes i Oslo/Bergen butikk hvor det ofte er laaaaaaaaaang kø. Kaffen ligger vel til rundt 3,5 - 4 kr pr kapsell.
Kapsler er enten espresso eller lungo kaffe.

Man har jo og Friele/Philip Senseo kaffemaskiner som bruker kapsler fra Friele. Disse kapslene selges i vanlige matbutikker. Her har man mulighet til å lage vanlige sort kaffe.

Man har og Bosch Tassimo og Nescafe Dolce Gusto. På disse kan man lage alt fra varm sjokolade, te, kaffe, cappuccino og andre melkekaffer. Kapsler selges også her i matbutikken.

Av kaffemaskiner med innebygget kverner så begynner jo disse på gjerne 2000 og oppover.
Er man på jakt etter noe skikkelig her, vil jeg anbefale Siemens sine EQ5 og EQ7. Det som er kjekt med disse er at man har keramisk kaffekvern. Disse skal i teorien vare lenger enn vanlig metallkvern og de bråker mye mindre. Det man og mener er at keramisk kaffekvern ikke blir så varm som metallkvern og overfører ikke varmen til kaffebønnene. Slik at de ikke skifter smak.
På dyrere modeller har man mange valg på å tilpasse kaffen slik man ønsker den. (Mengde vann/kaffebønner/melk osv). Disse tar litt mer plass og koster jo mer enn en kapselmaskin.
Men kaffebønner er som oftes billigere enn kapsler pr. kopp.


En kaffekvern er også veldig kjekt å ha, istedet for å få kaffen kvernet opp hvor man kjøper kaffen.
Viktig å velge en med forskjellige grovhetsinnstillinger. Og får du tak i en keramisk så er det å anbefale.

Andre måter er jo Aeropress og Chemex, eventuelt pulverkaffe.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Veldig bra innlegg. Takk for det. Håper ingen hopper til det siste ordet for å se hva du konkluderte med som best. Kaffe :)
 
To små tips for å gjøre køen kortere hos Nespresso på Eger.

1- du kan ringe inn på forhånd og bare hente i andre etasje.
2- du kan gå opp i andre etasje og kjøpe direkte der selv om du ikke har bestilt.

Ser ofte køen stå ut på gaten nede. Tar naboinngangen opp en trapp og er ute på et par min.:cool:
 
Jeg har alltid gått rett opp, følte meg brått veldig smart. Nå vet jeg også alltid hva jeg skal ha så er som du sier inn-ut på noen minutter.
 
Nyttig tråd med mange fine tips, er selv på utkikk etter maskin med kvern. Bruker nå aeropress om vi ikke har gjester og presskanne om vi har besøk og det fungerer egentlig greit og gir god kaffe. Fikk en ny kaffe brygger i hus nå i julen som ser ut som filter holderen til en trakter bare i keramikk, for å sette rett på koppen. Har ikke fått testet denne enda desverre.
 
Hvilke smaker synes dere er best av nespresso sine da? Og hvilken vannmengde bruker dere?

Jeg synes ristretto (sort farge) med 50-60ml vann er en fin blanding.
 
Volutto og Livanto er de det går mest av.

Vannmengde? Aner ikke. En av de minste espresso koppene nesten full:mrgreen:


Liker definetift minst Cosi.
 
Hvilke smaker synes dere er best av nespresso sine da? Og hvilken vannmengde bruker dere?

Jeg synes ristretto (sort farge) med 50-60ml vann er en fin blanding.

Arpeggio (lilla) er favoritten her, men enig i at sort også er fin. Etter 9-10 tiden i hverdagene er det greit med en Decaffeinato intenso(mørk rød);)
 
Hos oss går det i sort og lilla samt at vi alltid prøver "spesialversjonen" de har. Har maskin med melkesteamer og den lagger perfekt latte dag etter dag.
 
Husker aldri de jålete navnene, men det går i sort og brun espresso og gul og blå vanlig.:D