Kaffemaskin

Må vel komme med en liten oppdatering på dette. Vi kjøpte til slutt en helautomatisk Siemens-maskin, en TK65001. Det er et relativt stort beist å ha på benken, men den er heldigvis utformet slik at den tar mest plass i dybden, så den tar ikke opp mange verdifulle benkecentimeter.

IMAG0465.jpg


Maskinen er helautomatisk, det vil si at du har på vann på den ene siden og kaffebønner på den andre siden. Det finnes også en mulighet for å ha på ferdigkvernet kaffe om du har det. To innstillinger for kaffe, med det ene hjulet velger du om du skal ha én eller to kopper, og om den eller de skal være liten espresso, espresso eller liten/vanlig/stor/ekstra stor kaffe. Med det andre hjulet velger du om kaffen skal være ekstra mild/mild/normal/normal plus/sterk eller ekstra sterk.

Kaffen smaker fortreffelig, systemet rengjør seg selv etter bruk, det bråker ikke voldsomt (maskinen på jobb umuliggjør normal konversasjon mens den kverner) og koppene holdes varm hvis de står på toppen av maskinen. Innretningen på høyre side er en steamer, og den kan levere varm melk, melkeskum, varmt vann og damp. Jeg er ikke særlig interessert i slikt noe, men den vakre lager cortado, cappuccino og andre avanserte og kontinentale ting. Jeg drikker vanlig kaffe før lunsj, og espresso etter måltidene resten av dagen.

Alt i alt er jeg meget fornøyd med nyanskaffelsen, og kan trygt anbefale innkjøp av en slik om du vil oppgradere hjemmets kaffeopplevelser på en enkel og brukervennlig måte.
 
wow krille, denne så lekker (og dyr:confused:) ut :) Hvordan er det med rengjøring av denne? er det innviklet? Selv bruker jeg i tråd med Mathfjeld nespresso (med melkeskummer), superfornøyd med denne jeg også :) anbefales.
 
Som jeg skrev, den er stort sett selvrengjørende. Det vil si at maskinen renser seg selv etter at den er slått av, da kjører den varmt vann gjennom rør og dyser. Det du må gjøre i ny og ne er å tømme brettet under maskinen hvor søl og slikt havner, samt tømme boksen med kaffegrut.
 
Ja det med selvrensing skjønner jeg, sånn er det vel med de fleste? :confused: Men et hørtes ikke så galt ut likevel, lekker maskin Krille! Gratulerer!
 
Denne tråden har vært til stor hjelp og inspirasjon. Poster dermed min nyinnkjøpte Siemens EQ7 med tanke på å holde tråden levende, tilfelle det sitter andre kaffetørste lesere der ute.

Maskinen er helautomatisk med et pumpetrykk på 19 bar, og effekt på 1700 watt. Var dermed spent på om dette var maskinen som kunne gi det lille ekstra som en perfekt kaffe krever.

Maskinen har separat melkeskummer, integrert damp og mulighet for to kopper samtidig. Maskinen lager hittil fantastisk kaffe og latte. Maskinen kommer med en rekke ferdigprogrammer med mulighet for å juster størrelse samt styrke på kaffedrikken. I tillegg finnes programmet "min kaffe" som gir valgfrihet for å justere kombinasjonen av melk ect. etter ønsket behov. Har ennå ikke fått testet ut denne funksjonen ennå, men samboeren som sverger til latte kommer nok til å justere litt etterhvert. Melkeskummeren fungere forøverig utmerket.

Da er det bare å se frem til en evt klokkehandel i dette huset i fremtiden. Selger byr på kaffe.

bilde-2.jpg
 
Jeg drar opp denne tråden igjen med ett kjapt spørsmål.

Noen som har erfaring med Bialetti sin Moka Pot? Flytter til England om ikke så alt for lenge og skal bo på dorm første året. Virker uhyre enkelt i bruk og har hørt at den lager god kaffe. Stemmer dette?

Marius
 
Jeg drar opp denne tråden igjen med ett kjapt spørsmål.

Noen som har erfaring med Bialetti sin Moka Pot? Flytter til England om ikke så alt for lenge og skal bo på dorm første året. Virker uhyre enkelt i bruk og har hørt at den lager god kaffe. Stemmer dette?

Marius

Personlig synes jeg mokkakanne gir mye bitterhet og tynn kaffesmak. Å avbryte i tide som Calshus viser hjelper litt, og det kommer an på selve kaffen selvsagt. Men hvorfor ikke prøve aeropress? Lager meget god kaffe om den brukes riktig, og det er enkelt utstyr. Google det så finner du haugevis av info.
 
Personlig synes jeg mokkakanne gir mye bitterhet og tynn kaffesmak. Å avbryte i tide som Calshus viser hjelper litt, og det kommer an på selve kaffen selvsagt. Men hvorfor ikke prøve aeropress? Lager meget god kaffe om den brukes riktig, og det er enkelt utstyr. Google det så finner du haugevis av info.

+1
 
Denne tråden har vært til stor hjelp og inspirasjon. Poster dermed min nyinnkjøpte Siemens EQ7 med tanke på å holde tråden levende, tilfelle det sitter andre kaffetørste lesere der ute.

Maskinen er helautomatisk med et pumpetrykk på 19 bar, og effekt på 1700 watt. Var dermed spent på om dette var maskinen som kunne gi det lille ekstra som en perfekt kaffe krever.

Maskinen har separat melkeskummer, integrert damp og mulighet for to kopper samtidig. Maskinen lager hittil fantastisk kaffe og latte. Maskinen kommer med en rekke ferdigprogrammer med mulighet for å juster størrelse samt styrke på kaffedrikken. I tillegg finnes programmet "min kaffe" som gir valgfrihet for å justere kombinasjonen av melk ect. etter ønsket behov. Har ennå ikke fått testet ut denne funksjonen ennå, men samboeren som sverger til latte kommer nok til å justere litt etterhvert. Melkeskummeren fungere forøverig utmerket.

Synes denne lager veldig bra kaffe, men irriterer meg over at den søler/drypper utrolig mte før den skal starte opp og at har du mange som skal ha kaffe føler du at alle beholdere må tømmes hvert 10.minutt.

Edit: men som sagt lager skit bra kaffe.
 
Personlig synes jeg mokkakanne gir mye bitterhet og tynn kaffesmak. Å avbryte i tide som Calshus viser hjelper litt, og det kommer an på selve kaffen selvsagt. Men hvorfor ikke prøve aeropress? Lager meget god kaffe om den brukes riktig, og det er enkelt utstyr. Google det så finner du haugevis av info.
+1. Aeropress anbefales på det sterkeste.
 
Aeropress er absolutt veldig bra, og kjekk å ha med på hytta osv. (husk kvern!)
Selv har jeg Rancilio Silvia og -Rocky-kvern og er utrolig fornøyd. Hadde hel-automatisk maskin før, men jeg storkoser meg med å lage espressoen min selv. Ikke tar det så veldig lang tid heller. Og melkesteaming (som kona driver med) er gjerne vanskelig på de (billigste) helautomatiske maskinene. Det eneste som er litt stress med manuell maskin, er, som noen nevner over, når man har gjester og skal lage mange kaffekopper. Men da bruker jeg som regel presskanne.
Anbefaler også temperato.no. Lavest pris i Norge og god service.
Kaffebønner kjøper du aller helst her: http://supremeroastworks.no/

Nespresso og pads - neitakk.
 
Synes denne lager veldig bra kaffe, men irriterer meg over at den søler/drypper utrolig mte før den skal starte opp og at har du mange som skal ha kaffe føler du at alle beholdere må tømmes hvert 10.minutt.

Edit: men som sagt lager skit bra kaffe.

Dette er absolutt sant når det gjelder vår maskin også. Hvis vi har noen på besøk en helg f.eks., slik at vi er fire voksne som drikker kaffe en helg, da er det "empty trays", "add water" og "add beans" i ett kjør. Men til vanlig, når jeg og den vakre skal ha en kopp hver før vi går på arbeid, og kanskje en espresso etter middag er den helt perfekt. Trykk på knappen, og 20 sekunder senere har du en fantastisk god kopp kaffe.
 
Nespresso og pads - neitakk.

Det tenkte jeg også, men er blitt mer pragmatisk av meg. Kjører Rocky selv, og Isomac Zaffiro maskin, men det er så inn i @§$#% stress å rengjøre grundig og ofte nok til å holde kvaliteten på topp. Kverna er egentlig mest styr. Himmelsk resultat når råvarer og utstyr er på topp, men det virker utrolig sytalaust å bare hive inn en pod og alltid få jevne resultater. Ikke så ille kvalitet heller.

BTW, hvorfor finnes ikke sånne mini pod-maskiner på 12V? Hadde vært perfekt i en liten daycruiser :cool:
 
Nespresso og pads - neitakk.

Pulversøl og oppvask - neitakk.

Her er det nespresso for alle penga. Om maskinen er avslått tar det rundt et minutt fra jeg skrur den på til jeg har en espresso i koppen og maskinen er ren og klar til bruk igjen. Om vannet alt er varmt tar det vel 20 sekunder.
 
Pulversøl og oppvask - neitakk.

Her er det nespresso for alle penga. Om maskinen er avslått tar det rundt et minutt fra jeg skrur den på til jeg har en espresso i koppen og maskinen er ren og klar til bruk igjen. Om vannet alt er varmt tar det vel 20 sekunder.

Sier meg enig i denne, jeg fikk meg nespressomaskin til jul, en av toppmodellene til Delonghi, med melkesteamer, koppvarmer osv. Den leverer meget god kaffe, og er meget enkel i bruk.

Etter diverse tester jeg har lest så er det stor forskjell på nespressomaskiner, de billigste maskinene hadde ikke optimalt trykk, og ikke riktig varme, eller vannet hadde for liten kontakttid med kaffen. Mye som påvirker kvaliteten.

Av erfaring så har vi en av de billigste nespressomaskinene som man får kjøpt, rundt 800-1000,- tror jeg den kostet, og jeg smaker forskjell på den maskinen på jobben og den jeg fikk til jul. Når jeg bruker samme kapsler.
Mer fyldig i smaken og mye fyldigere crema når espresson blir brygget hjemme kontra jobb.

Så jeg anbefaler å gi en skikkelig nespressomaskin et forsøk hvis man er usikker på hvilken løsning man skal velge.

Og en annen positiv ting med nespresso, (hvis det stemmer det jeg har hørt) er at patentet på disse kapslene går ut i 2012, så da står andre leverandører fritt til å levere kapsler som passer nespressomaskiner, så utvalget kommer nok til å bli mye bedre, samt mye billigere.