Santos-Dumonts julekalendergalleri

Noen som har USD 750 til overs?

IMG_0331.jpg

http://forums.watchuseek.com/f29/fsft-movado-museum-lizard-strap-new-619883.html
 
Jeg må bare ta av meg hatten her Santos Dumont. Dette er utvilsomt årets beste tråd, artig å følge med :) Har aldri hatt så lyst på en Zenith som nå!
 
Kona er på gaveshopping med en venninne, det lukter pinnekjøtt i huset fra gryten på kjøkkenet, det fyr i peisen, juleøl i glasset og jeg har lest alle lukene mens jeg har sittet i sofaen. Fantastiske timer :D

Takk for en flott tråd!
 
Luke 12 - 12 dager igjen til jul

12.12. Autosport
I dagens luke ligger det en nær slektning av klokken i luke 2. Hils på…

1Kalender.jpg


En Zenith Autosport DeLuxe. Gullforgylt med en blå ring på skiven. Autosport var altså oppfølgeren til den sporty Sporto-klokken jeg presenterte i luke 3, men altså med automatisk urverk.

2Automatisk.jpg


Siden jeg kjøpte den, så har jeg vært på utkikk etter flere fordi de jeg synes de er så sjarmerende, passe store, passe retro, passe sporty. De finnes også uten ring på skiven, og i dag tapte jeg faktisk budkampen om en.

Jeg burde kanskje gasset på litt og kjøpt den, men jeg er litt forsiktig for jeg er veldig usikker på om det er mulig å selge dem igjen i Norge hvis jeg skulle komme på det.

3WS-Murkt.jpg


Men hvorfor skulle jeg det, egentlig?

Denne modellen finnes blant annet også med rød ring på skiven og i stål, og med optimistisk selger.

Som man ser av annonsen så er det et kaliber 2562PC i denne modellen, og jeg vil tro det samme er tilfellet med min selv om jeg ikke har skrudd av baklokket og sjekket. De er i hvert fall fra samme periode. – Slutten av 70-tallet.

Og la oss ikke snakke om det vi ikke har og de som slapp unna. La oss konsentrere oss om det vi har.

4Bilde-Gull.jpg


En veldig enkel og stilfull klokke, men når man tenker på stegene som har blitt tatt siden tidlig på 60-tallet, så var nok denne klokken sikkert ganske provokativ for klokkepurister i 1970. Kraftigere kasse. Designelementer på skiven. Motefarger. Steg har blitt tatt. Verden forandret seg på 60-tallet og klokkene med den.

5Naer.jpg


Nå har for så vidt klokkemakere alltid vært opptatt av utseende på klokkene med edle metaller, edelstener og ikke minst vakre graveringer av både kasse og urverk. (Eller i Panerais tilfelle… …nei, la oss ikke rippe opp igjen i det)

Men jeg kan ikke fri meg fra å lure på hva Georges Favre-Jacot ville tenkt hvis han hadde sett denne klokken. For ikke å snakke om de som kom senere.

Vent litt.

Georges Favre-hvem spør du?

Vel… Zenith ble grunnlagt av… …nei, la oss synge det.

Melodi

Balladen om Georges Favre-Jacot
Født i Sveits en gang i 1843
Etter to og tyve år fikk han suksess
Bygde ur fra grunnen der i Le Locle (utt: Leh – låk’le)
Bare 9 urmakere hadde han med.

Georges Favre-Jacot – var hans navn.


Men i 1875 var han blitt svær
1000 ansatte de jobbet alle der
Byens menn og kvinner de smilte nok blidt
For en tredjedel var ansatt i Zenith

Georges Favre-Jacot var hans navn

6Lommeur.jpg


…Hva var hemmeligheten bak den enorme suksessen? Mange urmakere på denne tiden importerte noen deler herfra og derfra og satte dem sammen. Georges Favre-Jacot oppdaget nytten av serieproduksjon av deler, som passet i ulike typer lommeur, og til ulike typer oppgaver i uret.

Riktignok het ikke Zenith for Zenith fra begynnelsen av. Eldre lommeur heter Georges Favre-Jacot.

Så hvordan fikk merket navnet sitt?

11Ambisjoner.jpg


Myten skal ha det til at han en kveld stod i verkstedet sitt og stirret opp på stjernene og spurte seg selv: ”Hvor i helvete ble det av taket.”

8Gjok.jpg


Ok, uten vits: Myten sier at han jobbet med et ur en sen kveld. Så ut av vinduet på stjernene og følte at alt var perfekt. Stjernene på himmelen var perfekte, og det var også uret han jobbet med. Der og da bestemte han seg for å kalle manifakturet sitt for: Zenith.

Enkelte sier at dette skjedde i 1911, men det er også årstallet hvor Georges trakk seg tilbake. Så kanskje han følte at klokkemerket ikke burde hete det samme som han når han ikke lenger var en del av det.

9Detalj.jpg


Uansett årstall og rekkefølge. Zenith var født. Og den lange historien sett under ett, så har det vært en suksesshistorie fra ende til annen.

Zenith har for eksempel vunnet over 1.400 priser for Chronometer-nøyaktighet. Et annet sted har jeg lest at de har vunnet over 3.000 priser alt i alt. (inkludert alle design og bransjepriser) Det tyder på to ting:

1. De har alltid laget bra klokker.
2. Det deles ut alt for mange klokke-priser.

Klokken er som sagt gullbelagt. Et materiale som jeg har presentert flere ganger i denne tråden allerede…

10Gruppe.jpg


Men som ingen av de store urprodusentene bruker som materiale lenger. Tror kanskje det har noe med kravet til ”ekthet” å gjøre. De er redd for at kunder skal tenke: Er det ikke ekte gull i kassen, så er det kanskje ikke så farlig med det som er inni kassen heller.

Eller det kan være at de kan ta en vanvittig avanse på gullklokker. Som en klokkesamler jeg snakket med sa: Klokkegull er det dyreste gullet i verden.

Jeg må si at jeg trives godt med gullbelagte ur. Noen synes kanskje at gullbelagte ur utgir seg for noe mer enn de egentlig er. Jeg ser på gullbelagte ur som ur med ambisjoner.

7tett.jpg


Dagens digresjon: De to andre urene som er avbildet i dagens luke, er dessverre ikke Zenither. Det ene er et L.U.C. (Chopard) gullur som jeg har arvet etter min oldefar. Det andre er et elektrisk gjøkur med gjøk som er satt i karantene fordi natt-fotocellen ikke virker, og gjøken selv på laveste volum vekker hele familien en gang i timen hvis han får gjøre som han vil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Takk for nok en kjempefin luke. Du varierer og kommer hele tiden med ny interessant kunnskap, det er godt gjort! Nå skal jeg prøve å ikke kommentere hver dag slik at jeg fyller opp tråden med vas. Du kan bare ta det for gitt at jeg alltid har lest dagens luke og er kjempefornøyd :D
 
Takk for nok en kjempefin luke. Du varierer og kommer hele tiden med ny interessant kunnskap, det er godt gjort! Nå skal jeg prøve å ikke kommentere hver dag slik at jeg fyller opp tråden med vas. Du kan bare ta det for gitt at jeg alltid har lest dagens luke og er kjempefornøyd :D

+1 :D
 
Takk for nok en kjempefin luke. Du varierer og kommer hele tiden med ny interessant kunnskap, det er godt gjort! Nå skal jeg prøve å ikke kommentere hver dag slik at jeg fyller opp tråden med vas. Du kan bare ta det for gitt at jeg alltid har lest dagens luke og er kjempefornøyd :D

Jeg bøyer meg i støvet, SD :D