Øl

IPA har en spesiell smak, den er ganske bitter. Synes heller ikke NØ sin er helt på topp.

Prøv heller en Amber Ale som ikke er så bitter.


Hell forsiktig, så gjenstår det mindre enn 5% av innholdet som ikke bør drikkes. Om det kommer litt gjær i ølet har ikke noe å si.
 
Smakte denne i dag tidlig.

L1030431.jpg



Brun som Nøgne Ø Brown Ale mot en lyskilde. Svart i glasset. Ugjennomsiktig. Tynn i konsistensen, mye mer lettflytende enn en gjennomsnittlig imperial stout. Skummet er kremhvitt og ganske tykt. Nesten som Guinness vanlig stout. Reduserer sakte, men forsvinner ikke.
Lukter som Valrhona Økologisk melkesjokolade, papaya, pakistansk mango, mild pepper. Dytter du nesa ned i glasset, får du litt fornemmelse som om du lukter på en tropisk miks (ala DLNøttefabrikken).
Fin munnfølelse. Småtørr ettersmak som sitter lenge. Svært lettdrikkelig. Vanskelig å beskrive denne, men det er et godt øl dette her. Kommer sikkert til å handle dette igjen.
 
Hjemmebrygget IPA.

IMAG0037.jpg


3 humletyper (Chinook, Cascade og Challenger) + spray malt

ca 4 % alkohol.

Smakte godt ved flasking, så gleder meg til seriøs prøvesmaking til helgen :cool:
 
FETT Joar! :D Dette må jeg prøve å gjøre selv en gang. Hva bruker du som utstyr?

Det er bare å sette i gang :)

Vi har STOR gryte som vi koker spraymalt og humlepellets i & 2 gjæringsdunker fra europris m gjærlås.

Eller er det bare en hevert slange, oecshle vekt (riktig stavet?), vekt til humle måling & korke maskin.
Vi har også mekket til en spiral kjøler for vørteren. (kobber rør fra biltema som vi krøllet rundt ett malingsspann )

Finner mange gode råd i boka Moderne Hjemmebrygging (den har vi, anbefales)
og her : http://www.norbrygg.no/forum/ + http://www.brygging.com/phpBB3/index.php

Humle og gjær finner du her : http://www.petit-agentur.no/

Spraymalten veier jo litt, så den kan du handle i nærmeste vinråstoff butikk i steden for å få den sendt.

Ville ikke gått for ett sånt ølsett som de selger på europris. Spraymalt metoden er bedre på smak.

Edit : Så Stavanger som sted nå :) Da er det Safiren på Sandnes når det gjelder spraymalt for deg
 
Tusen takk for info Joar! :D

Etter hjemmeeksamen skal jeg kikke mer på linkene! Burde fått til noe på nyåret! :) Hvor lenge må dette stå før det er ferdig gjæret osv osv?

Léon ;)
 
Tusen takk for info Joar! :D

Etter hjemmeeksamen skal jeg kikke mer på linkene! Burde fått til noe på nyåret! :) Hvor lenge må dette stå før det er ferdig gjæret osv osv?

Léon ;)

Spørs hvilken Gjær du bruker og temperaturen. Men ca 2 uker
 
Spennende, jeg har selv prøvd meg på litt hjemmebrygging, men det gikk rett i do gitt. Smakte hoppetau
 
IMAG0151.jpg


Kanskje ikke overraskende at det ble bra, når de har holdt på med det i over tusen år...
 
Quartercask er jo helt rå. Pluss at du får med en kvadratmeter tomt pr flaske du kjøper. Flytter vel til Skottland etterhvert
 
Har nettopp lepjet i meg disse to godbitene sammen med julekaker og sjokolade:

underlig_1227868908.jpg


nøgne-ø-juleøl.jpg


Veldig forskjellige men kjempegode begge to.

Da skulle stemningen være satt for å se Brækhus mørbanke piken fra Hawaii :)
 
Hva synes du om "Underlig Jul"?

Sitter selv og prøver Aass Juleøl mot Ringnes. Aass leder så langt.
 
Jeg liker den veldig godt. Anmeldelser og folks reaksjoner spenner fra slakt til elsk. Spesiell øl med en julekrydretkrydret gløggaktig smak.
 
Smakte denne i går.

Her er hva Cardinal skriver på siden sin:

"Svart farge på ølet, høyt og flott lysebrunt skum.
Moderat men god aroma av mild kaffe med bare et hint av anis, samt et lite streif av lær.
God og fyldig munnfølelse. Smaken har middels sødme, røstede toner av kaffe og mørk sjokolade, også moderate toner av anis og fennikel. En OK stout dette her!"

Jeg syntes det stemte ok, men såpesmaken var for fremtredene. 70% gikk i vasken. Rart, for i fjor var denne god!

midtfyn_jule_stout-199x300.jpg
 
Akkurat naa.
Michel Petruicciani trio paa musikksystemet. Haandbryggeriet Costa Rica i glasset. Bilde kommer naar jeg faar lagt det inn. Min Powerbook 550 G4 er litt ustabil akkurat der...

Dyp brungylden mot hvit bakgrunn. Moerkere i glasset. Flott beigelyst skum. 6% alk.
Superfruktig, roersukker, kaffe, kaffe, kaffe, dadler, 70% Amedei sjokolade, (som foroevrig selges i den italienske sjappa ved Kirkeristen) . Smaken er fader meg like fruktig. Der hvor andre kaffeol ofte er tunge stouts, gaar denne andre veien mot en lettere oeltype. Variasjon er fint.
Litt for karbonert, men det er det bare aa snurre litt paa glasset for aa faa ut frusen.

Bra saker!