Siste dag på klokkedagene i Genève – sett gjennom kameralinsen til Gulenissen.
Gå ikke glipp av del 1 og del 2 av Gulenissens reisebrev fra Genève.
Lørdag markerte undertegnedes siste dag på klokkeventyr i Genève. Det offisielle programmet fortsatte riktignok til mandag, men kofferten ble pakket før et par siste møter kunne klemmes inn før avreise.
Zenith x USM
Dagen startet på majestetiske Ritz-Carlton, der LVMH og et knippe indies har hatt base gjennom uken. I lobbyen møtte man både profiler og logoer fra Bulgari, Gérald Charles, L’Épée, La Fabrique du Temps Louis Vuitton – og ikke minst Zenith, som stod for dagens første espresso.




Zenith stod også for en av messens mest omtalte lanseringer: En ny Defy-kolleksjon i samarbeid med den sveitsiske møbelprodusenten USM. Sistnevnte er kjent for sitt Haller-modulsystem fra 1965, et designikon som i dag står utstilt på MoMA i New York.
ANNONSE
Etter å ha sett pressebilder og utallige wrist shots på sosiale medier var jeg i utgangspunktet skeptisk. Men foreningen av de to sveitsiske pionerene endte i overraskende begeistring.
På papiret kan samarbeidet virke litt tilfeldig. Men etter å ha sett resultatet og fått en grundig presentasjon av historien bak, ble jeg mildt sagt frelst. Zenith og USM deler flere fellestrekk: Begge var familieeide foretak med røtter tilbake til 1800-tallet, begge med banebrytende design på 60-tallet og fortsatt tro mot sine sveitsiske røtter – henholdsvis Le Locle og Münsingen, adskilt av den berømte «Röstigraben».
Resultatet er Defy Chronograph USM – en klokke som viser hva de to merkene kunne ha skapt på 60-tallet, og som Jon Henrik også har skrevet om her.




Kassen i stål måler 37,3 mm, har ikonisk åttekantet form med 14-kantet bezel og skjuler Zeniths legendariske El Primero 400-verk med 5 Hz frekvens.
Urskiven er kanskje den største snakkisen – sterke og ikoniske USM-inspirerte farger kombinert med rhodinerte timemarkørerm, og kronografskiver med konsentriske mønstre. Et subtilt, men genialt nikk til USMs designarv finnes i sekundviseren, med et lite kuleledd inspirert av Haller-systemet. Stigelenken er overraskende komfortabel og passer kassen perfekt.
Hver modell leveres i et spesielt innpakning. Som en ekstra kuriositet følger et eget USM-skap med plass til 12 klokker. Perfekt for dem som har vokst opp i et USM-møblert hjem.
Hautlence
Over gaten fra Ritz-Carlton, til Beau-Rivage, ventet neste stopp: Hautlence- og H. Moser & Cie.-suiten.

Hautlence har jeg tidligere først og fremst forbundet med morsomme og uventede PR-stunts, ikke minst samarbeidet deres med filosofen (og fotballikonet) Eric Cantona. Merket tilhører MELB Holding, som også eier H. Moser & Cie. De omtales gjerne som søstermerker, hvor ressurser og kompetanse deles, samtidig som hvert merke beholder sin egen identitet.
Moser er den elegante og tilbakelente storesøsteren, kjent for minimalisme og kompliserte mekanismer skjult bak et enkelt ytre. Hautlence er den dristige og lekne lillesøsteren som utfordrer hvordan tid kan avleses.
Vagabonde Tourbillon Series 4 viser dette tydelig. Den rektangulære kassen (bedre kjent som «TV-skjermen») omkranser en dypblå skive med kubetekstur. Ved klokken seks tikker en flyvende tourbillon, mens timene vises via tre roterende satellitter som beveger seg rundt skiven. Urverket D30 med dobbel spiralfjær har 72 timers gangreserve. Serien er begrenset til 28 eksemplarer.



Sphere-modellen har en timekule i titan på venstre side som snur seg ved hver hele time. Minuttene vises retrogradt på høyre side over en 180-graders buet skala. Inne sitter Hautlence Calibre A80, et manuelt urverk med 72 timers gangreserve. Definitivt en samtalestarter.
Helix fremhever en sentral tourbillon med sylindrisk balansefjær og buede visere på et retrograd time- og minuttvisning. Minutter til venstre, timer til høyre. Bak sitter Calibre D51 med manuelt opptrekk og 65 timers gangreserve.
Samtlige modeller sitter overraskende godt på håndleddet, og det er umulig å ikke smile når man skal lese av tiden eller observere tourbillionene roterende rundt på skivene.
H. Moser & Cie.
Hautlence-brettet ryddes bort, og Moser-modeller hentes frem.
Først møtte vi Pioneer Flying Hours, Mosers moderne tolkning av «wandering hours». Tre små timeskiver går rundt en sentral minutt-disk, og hver roterer på sin akse for å vise riktig time gjennom et vindu. Minuttene beveger seg over en 120-graders bue.



Tidligere utgaver viste timene gradvis, men den nye modellen har timene skjult bak tre små vinduer som peker mot minuttdisken. Kun gjeldende time vises, og overgangen skjer med et raskt hopp ved midnatt. Urverket er HMC 240. Kommer i to varianter: Aventurine eller hvit fumé.

Nyheten Smoked Salmon Endeavour Perpetual Calendar bruker en ny fargetone tidligere sett på Streamliner. Skiven er enkel med dato ved klokken tre, måned via liten viserstump i sentrum, gangreserve ved ni og skuddår på baksiden. Urverket HMC 800 gir syv dagers gangreserve i en 42 mm hvitt gullkasse.
Dennison
På vei til neste møte møtte vi en av messens snakkiser, Dennison. Merket har britiske røtter fra 1874, og var opprinnelig kassemaker for Rolex og Omega. I dag drives merket av Watches of Knightsbridge-gjengen, med retablerte seg i 2024.

Tidligere i april møtte jeg jeg dem på «Time to Watch» (piratmessen utenfor Watches & Wonder), hvor de viste 70-tallsinspirerte dressklokker med steinskiver. Designer Emmanuel Gueit (mest kjent for Royal Oak Offshore, og sønn av klokkedesigneren Jean-Claude Gueit), står bak dagens kolleksjon.
Nyheten ALD Dual Time er en leken men velproporsjonert dual time-modell, med skiver i forskjellige steinmaterialer: Tiger’s eye og marble, bloodstone og lapis lazuli, malachite og green sunray, lapis lazuli og blue sunray, aventurine og black sunray. To sveitsiske Ronda quartz-verk gir enkel dobbel tidssone.

Prisen er ikke uoverkommelige 725 sveitserfranc, og klokkene er antageligvis noen av de rimeligste lanseringene på GWD.
Oris
Siste møte var hos Oris, der blant CEO Rolf Studer tok imot oss. I bakgrunnen stod legendarisk Oris-øl.
Lanseringen Oris x Bamford ProPilot Altimeter Mission Control er allerede dekket i tidligere reisebrev, men deres andre nyhet – Big Crown Calibre 113 – overrasket positivt. Business Calendar, eller ukeskalender, er tilbake med ny skivelayout, bedre symmetri, og med en frisk fargekombinasjon.



Den kornede grønne skiven viser dag under Oris-logoen, og dato klokken seks. En sentral peker-hånd viser 52-ukers markeringer rundt skiven, med måneder, i mintgrønn og rosarosa. Bak sitter kaliber 113, manuelt opptrekk, med imponerende 240 timers gangreserve.
Til tross for 43mm føles klokken kompakt grunnet utforming av lugs.
Vel overstått
Til slutt vil jeg takke for følge, og en særlig takk til Jørgen og Jon Henrik for gode tips i planleggingen, samt karene fra WIS United for en tur full av opplevelser og klokkeprat.






Geneva Watch Days kan varmt anbefales, enten man er en independent connoisseur på jakt etter det uvanlige, eller en entusiast som foretrekker mer etablerte merker. Her finnes noe for enhver smak og wow-faktoren fra nylanseringene er høye. Geneva Watch Days har vært helt utsøkt, og tre intense dager med likesinnende har vært en minneverdig opplevelse.

Har du spørsmål eller vil slå av en klokkeprat, er det bare å sende en DM på Tidssonen-forumet eller Instagram, @gulenissen. Vi sees ved neste klokkeeventyr!
ANNONSE