Service med "kinadeler" ?

Off topic, men falske deler er faktisk svært vanlig praksis i flyindustrien.
Sånn i tilfelle noen trengte behandling for flyskrekk...;)
Har forøvrig aldri hørt om noe lignende, men kan ikke si jeg er overrasket heller.:(

Når alt kommer til alt er dette faktisk svindel.
Når alle bevisene foreligger vil name & shame være helt på sin plass i min bok.
 
Dersom det foreligger dokumenterbare og objektive bevis på «kinadeler» er det selvfølgelig helt på sin plass å gi informasjon om hvilken urmaker dette gjelder. Saken er relevant for alle klokker som har vært på service hos vedkommende.

Uten å ta stilling til herværende sak er jeg ikke overrasket over at dette forekommer blant uavhengige urmakere, som kjent er eksempelvis både Rolex og Omega svært knipne på deler til sine urverk - hvordan får uavhengige urmakere tak i sine deler?

Spekulasjoner er uansett ingen tjent med, og blir ikke harde fakta snart publisert bør denne tråden slettes.....
 
Helt klart at 1+1 = 2, men da forutsatt at (X^2) holdes utenom...

Foreslår det lages en spekulasjonstråd hvor alle kan mene noe om hvilken urmaker det er, og hvilke matematiske ligninger som støtter opp om denne antakelsen!

Etter dialog (foretrekker å holde dette for meg selv inntil videre) er det kommet frem at regnestykket kanskje ikke er så klart som tidligere (er egentlig 1+1=2?!), legger ut mer om dette senere.
 
La meg gi et eksempel:

Din bil blir eu-godkjent, og du er glad og fornøyd. Noen uker etter får du innkalling til ny sjekk hos nærmeste trafikkstasjon (det kan de gjøre), og der viser det seg at din bil har alvorlige feil og mangler. Da ville man nok vært rimelig forbanna og kontakte både verksted og kanskje andre i samme situasjon for å nøste opp i saken for egen del. Det går jo ut over deg som eier uansett. Bilen er ikke godkjent - punktum.

Så til saken:
Det jeg har lært nå er at det ikke er så lett å eie Rolex, dessverre. Her er det tydeligvis en tradisjon for å rakke ned på alle og alt som ikke innordner seg AD sine uavhengige "favoritter" :( Som kunde blir man bare fortalt ditt og datt, og hvis man ikke liker det som blir sagt bannlyser vi uret ditt, eller noe lignende da... Slik oppleves det i hvert fall.

At jeg ikke deler navn betyr at vi nå har ordnet opp, og at jeg ber om at uret returneres meg fra "ny" urmaker.
Urmaker som tok service i 2015 og jeg har hatt god dialog, og skulle jeg noensinne trenge service eller reparasjon igjen i fremtiden, er jeg hjertelig velkommen for en klokkeprat.

Så, enden på visa er at min tillit til Rolex og dere serviceapparat er på et bunnivå. Blir definitivt ikke noen ny Rolex på meg på en stund.
Jeg er nå ferdig med denne saken for egen del, så får andre eventuelt gjøre seg opp sin egen mening :)

Jeg får nok fortsette og trives med mine Seiko og Omega i stedet...
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og fredskijj
Denne saken må enten få en konklusjon eller fjernes. Nå kan jeg bare spekulere over hva som faktisk har hendt og hvem urmakeren er. Dvs at neste gang jeg skal ha service på Rolexen så må jeg vurdere om jeg tørr levere den til en uavhengig urmaker fordi én av dem kanskje bruker kina-deler. Har definitivt ikke lyst på kina-deler i klokken så denne tråden ender jo da opp med å ødelegge for ALLE uavhengige urmakere. Da er det vel tross alt bedre å begrense skaden til den som faktisk er skyldig? Eller?
 
@benbjo Dette var jo et vepesbol å rote seg inn i... :(

Vel, du kaster jo indirekte mer bensin på bålet med posten din. Du insinuerer at noen lyver, og at det ikke er urmakeren du har benyttet.

Det du burde gjort, for å unngå mer spekulasjoner og synsing, er enten å fortelle hele sannheten eller ikke sakt noe i det hele tatt. Bare at du har snakket med urmakeren det gjelder og har ordnet opp.
 
838BFF9B-98B4-4891-B0B3-2E9251441B37.gif
 
Alle saker har minst to sider, sikkert greit å avklare forholdene med alle involverte før man poster på et offentlig forum?
 
Mitt opprinnelige innlegg var et konkret spørsmål om bruk av deler ved service. De 2 sidene har nå kommet frem.
 
Mitt opprinnelige innlegg var et konkret spørsmål om bruk av deler ved service. De 2 sidene har nå kommet frem.

Det er jeg enig i, men folk blir naturlig nok nysgjerrige, og sikkert også redde for egne klokker (eller fremtidige klokker).

Samt dette med gapestokk etc, som helt sikkert ikke var din intensjon, det tror ihvertfall jeg, men som ble litt sånn likevel dessverre.

Uansett så leser jeg "konklusjonen", litt mellom linjene (og det kan vel tolkes på flere måter, ref @Rød ovenfor), som at det ikke er benyttet "kinadeler" likevel, men at AD bare har vært misfornøyd med at klokken har vært til service et annet sted enn hos AD, og dermed kastet ut en påstand fra hoftene for å skremme, ref "rakke ned på alle og alt som ikke innordner seg AD".... Det forklarer vel også mistilliten til Rolex og deres serviceapparat...