Service med "kinadeler" ?

netrom71

Støttemedlem
Medlem
28. feb. 2014
Innlegg
992
Sted
Norge
Opplevde problemer med krona på en av mine Rolex forrige helg. Fikk ikke stilt viserne (ytterste posisjon). Tok den med til lokal urmaker påfølgende tirsdag, da de har samarbeid med autorisert "servicemann" på Rolex.

Det hører med til historien at uret var på full service inkl. bytte av glass i august 2015 hos norsk urmaker.

Ble oppringt i går, da denne nye, autoriserte "serviceperson" kunne opplyse at det var montert kinadeler i urverket!! I tillegg var ikke glasset originalt, noe som også kanskje kunne forklare at bezel har vært en aaanelse skjev.
Ble en smule sjokkert av denne beskjeden, da har kvittering etc på servicen utført i 2015. Prisene som oppgis på den tilsier ikke at det skal ha vært benyttet "piratdeler." Vi ble enige om at han bytter alt som er uoriginalt i urverket, og retter bezel og monterer nytt glass fra Rolex. Prisen ble uansett ikke mer enn det det kostet for tidligere "service." Viste også nettside til der man kunne bestiller deler til Rolex fra "østen.." :(

Noen andre som har vært borte i noe slikt før?

Edit: Har bedt om at uret returneres meg med eller uten dokumentasjon på eventuelle feil.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: holmby
"Tidligere autorisert" urmaker på Rolex. Mulig jeg bare legger ut kvitteringa når tilbake fra jobb...
 
Redigert:
@Gin Ville bare høre her først, om dette er en kjent måte å gjøre ting på (?). Legger eventuelt ut kvitteringa senere, så kan dere se selv.

Urmaker hos Bjerke sa også at han ikke ville "svartmale" tidligere kollega da han nevnte dette med delene, men fakta er jo fakta :(
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Jeg har fått tips om at dette gjelder en klokke jeg var eier av på servicetidspunktet. Hvis det stemmer har jeg flere ur jeg må få kontrollert - og det er svært mange på Tidssonen som også bør sjekke klokkene de har fått overhalt.
 
"Tidligere autorisert" urmaker på Rolex. Mulig jeg bare legger ut kvitteringa når tilbake fra jobb...

Jeg har fått tips om at dette gjelder en klokke jeg var eier av på servicetidspunktet. Hvis det stemmer har jeg flere ur jeg må få kontrollert - og det er svært mange på Tidssonen som også bør sjekke klokkene de har fått overhalt.

Ja men så spytt ut navnet nå da? Rivende likegyldig for meg hvem det er, mtp. at jeg ikke har Rolex, men hva er vitsen med å baite slik som dette?
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Er det så veldig mange urmakere det kan være da? Uavhengig, tidligere autorisert, tidligere kollega av Bjerke-ansatt? 1+1=2...
 
Hvis man ikke skal dele dette med andre så kunne man kanskje med fordel ventet med å poste noe som helst før research var blitt gjort. Dette blir jo bare spekulasjoner og tøv.
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
@GrimReaper @Preacher Vi er et forum av entusiaster, og har vel alle våre "kontakter" og preferanser på AD'er og eventuelle urmakere vi benytter. Jeg var svært i tvil om hvordan jeg skulle ordlegge meg, samt om jeg i det hele tatt skulle starte en tråd om dette.

Min hensikt var (kanskje jeg var/er naiv) å sjekke om dette var akseptert praksis/godkjent/OK eller lignende dersom man ikke benytter formell AD for dette merket. Jeg vet ikke forskjell på deler og kvalitetsforskjeller i selve urverket, men når ur leveres til service til urmaker, som får oppgitt servicehistorikk av meg, sier at her er det klare ugler i mosen... Ja, da lurer jeg bare på om andre har opplevd dette.

At det blir spekulasjoner kan jeg forstå, men håper det også kan være rom for mulig "negativ omtale og diskusjon" til tider, og ikke bare godord på bakgrunn av lang fartstid osv :)

Jeg skal prøve å komme i kontakt med vedkommende via mail så snart jeg er hjemme fra jobb, og gi eventuell tilbakemelding.

Moderator må gjerne låse denne tråden om videre spekulasjon anses uegnet her.
.
 
Redigert:
Hvis "1+1 = 2"
Så virker det navnet som da dukker opp i mitt hode, så totalt usannsynlig og sjokkerende, at det i så tilfelle må ligge en personlig tragedie bak en slik handling.

Jeg har derfor forståelse for at informasjon om hvem dette er holdes tilbake.
+1
 
Det er veldig uheldig starte slike tråder som dette uten å ha 100% bevis og deretter legge ut navnet/kvittering. Trådstarter lar det være opp til den gemene hop å regne seg frem til hvem det KAN være. Jeg vet nå at de to jeg trodde han siktet til (jeg syns som andre her inne, det er altfor sjukt om det skulle stemme) er "in the clear". Tror det er Tio alles beste om du faktisk finner harde bevis og tar det opp med vedkommende, får høre grunnen, og deretter bestemmer deg hvorvidt det er noe du skal dere til allmenn forlystelse/gremmelse. Dette blir det nemlig bare dårlig stemning og misnøye av.