Seiko-tråden – løst og fast om Seiko

Føles veldig som et desperat forsøk på å melke mest mulig penger ut av marinemaster navnet og 62mas designet. Må nok tafse litt på den i butikken, men blir ikke noe kjøp fra min side.
 
Det er med Seiko som med andre. De priser seg ut av sitt rette element for å virke mer eksklusive. Seiko var jo nesten som den siste bastion av klokkeglede for ingen penger. Nå ser det ut som det er i ferd med å forsvinne også.
Heldigvis mye under 10k ennå å få kjøpt, Turtle, Samurai mfl

I tillegg er det ofte gode rabatter ute og går. Å få skarve -20% på en Doxa eller en Sinn er jo omtrent som å få Paven i Rom til å være toastmaster i bryllupet ditt...
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
3400 Euro for 200m og et 6L37 urverk.
Seriøst????? :D

Liker ikke X på tallskiven men andre kan finne seg inn i det.
Når det gjelder resten er det alt for mange 62MAS utgaver som er like kjedelige og billigere med samme spesifikasjoner.
Tool-watch faktor og spesifikasjoner i fritt fall for Marinemaster linjen, og prisen forblir høy uten forsvarlig grunn.
Monochrome tør ikke en gang å si ifra.
Feig


Edit:
6L urverkene er slett ikke i samme liga som 8L.
8L stammer fra Grand Seiko mens 6L stammer fra 4L som egentlig er en Seiko utgave basert på sveitsisk design.
Best å lese denne rar historien i linken under.

 
Redigert:
SJE099_SJE101_SJE097_cmyk.jpg


Er dette hva fansen har ventet på? Seiko presenterer en slankere og mindre dykkerklokke.

Prøvde denne hos Lian i går. Lenken er forbedret, samt låsen. Men mangler fremdeles microjust. Slank og fin kasse.
Urverket sier -10+15, men dette er ytterpunktene i målingen, og den måler bedre i snitt ref. Optura sin representant.
Noen undrende til det nye datovinduet, og lesbarheten.
Ble diskutert at der seiko high-end seiko slutter, starter omtrentlig Grand Seiko med sine innstegsmodeller. Hva velger man da?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Heldigvis mye under 10k ennå å få kjøpt, Turtle, Samurai mfl

I tillegg er det ofte gode rabatter ute og går. Å få skarve -20% på en Doxa eller en Sinn er jo omtrent som å få Paven i Rom til å være toastmaster i bryllupet ditt...

Ja seiko kan man være heldig å få 40% på, til og med på de populære modellene. Har funnet en del bra på 60% også. Jeg kjøper lett denne på 40% om noen år ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: hanse
Ble diskutert at der seiko high-end seiko slutter, starter omtrentlig Grand Seiko med sine innstegsmodeller. Hva velger man da?

GS any day. Når man først er oppe og nikker på 40k+ så er det bedre å spare en liten stund ekstra så man kommer opp på GS-nivå tenker nå jeg. Seiko til billig budsjett og GS til raffinert budsjett: jeg sliter skikkelig med å like mellomsjiktet her kjenner jeg.

(Hvis GS lanserer en slank diver dvs 40mm eller mindre med decent lenke—enten det er spring drive eller tradisjonell mekanisk—så kommer jeg til å være ekstremt interessert)
 
Redigert:
Utsende:
utifra bilder: ELSKER denne klokken. Nydelig design, skive, lenke, dato vindu alt sammen. En av de feteste seikoene på lenge spør du meg. Jeg kan allerede si at jeg kommer til å ha denne klokken på et tidspunkt. Er litt usikker på stripene på skiven, gleder meg til å se de i virkeligheten. Dette er faktisk den første klokken på en stund som har engasjert meg! For meg er dette 10 av 10.

Navnet: Det står Marinemaster, noe jeg forbinder med Seiko´s råeste klokker. For meg som muligens har blitt litt seiko fanboy så er det noe magisk med navnet. Aller først så får jeg skikkelig lyst på klokken. Elsker designet, elsker navnet. Så jævlig rått!
Men...hvorfor står det Marinemaster på denne klokken egentlig ? Her er det noe som skurrer eller ? Som Hammerfjord skriver over her så tok de vel på mange måter livet av navnet nå. Det betyr ingenting lenger. Den er litt lei. Veldig lei egentlig.

Urverket/prisen:
Jeg skal ikke uttale meg for mye om urverket, men føler det er helt greit å betale 40k+ for SLA modellene osv som egentlig er GS urverk. Men når man ser på spesifikasjonene på denne klokken. Ikke bare på nøyaktigheten på urverket, men også funksjonene på lenken og prisen opp mot spesielt Tudor... så skjønner jeg ikke helt hvorfor denne klokken koster 40+ istedenfor 20k ?

Jeg synes det er helt greit at seiko vil oppover i pris. Men de må de jo også oppover i kvalitet. Det her er jo et stort steg NED for Marinemaster navnet. Opp i pris, ned i kvalitet ? Det blir et nei fra meg! (men håper å kjøpe den til halv pris på et tidspunkt, for jeg elsket designet)
 
Mellom 6R og 8L da?

Det tror jeg blir en riktig konklusjon. Jeg roter veldig med kaliber-navnene til Seiko selv (og det tror jeg flere av oss her inne gjør), men 6L er såvidt jeg forstår et helt annet urverk enn 6R.

Så ideen fra Seiko er nok å tilbyr en slags in-house ETA 2892A2-ekvivalent i prisområdet 35-45k. Jeg tror de hadde vunnet veldig mye på å teste (og evt. regulere) litt tøffere, slik at man kunne få tilsvarende eller bedre specs en COSC svart på hvitt.
 
Mellom 6R og 8L da?
Vet ikke hvis det kan sammenlignes sånn.
6L er egentlig et urverk laget av og for Seiko/Credor linjen, som ble videre brukt av Soprod(Festina gruppen) som "A-10" og kalt igjen M100 etter modifisering, under Seiko lisens, for å erstatte det 2892-2 fra ETA.
Senere editert med:
6L har Seiko sin Magic Lever overføring på automatisk modulen og også KIF(balanse akslingens beskyttelse) systemet istedenfor Incabloc på Soprod, eller er det lignende med det Soprod produserer.

Soprod/Seiko sin versjon er ikke et ETA klone, bare samme dimensjoner, men det er ikke et 9S Grand Seiko uten pynt, som 8L egentlig er.
Seiko/Credor og Grand Seiko er nok ikke samme standard.
Poenget er at prisen Seiko vil ha for sin egen "Soprod" er ikke forsvarlig, når andre merker som bruker A-10/M100, selges for under en tredjedel av prisen hos mange mikrobrands.
linealux4-6L75.jpg


A10 Soprod under.
th-2143480560.jpg
 
Redigert:
Jeg synes det er litt misvisende når Seiko bruker L bokstaven i urverkets navn.
8L35 er ganske annerledes, sammenlignet med 6L35
seiko_image.3762183.jpg

 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Vet ikke hvis det kan sammenlignes sånn.
6L er egentlig et urverk laget av og for Seiko/Credor linjen, som ble videre brukt av Soprod(Festina gruppen) som "A-10" og kalt igjen M100 etter modifisering, under Seiko lisens, for å erstatte det 2892-2 fra ETA.
Senere editert med:
6L har Seiko sin Magic Lever overføring på automatisk modulen og også KIF(balanse akslingens beskyttelse) systemet istedenfor Incabloc på Soprod, heller er det lignende med det Soprod produserer.

Soprod/Seiko sin versjon er ikke et ETA klone, bare samme dimensjoner, men det er ikke et 9S Grand Seiko uten pynt, som 8L egentlig er.
Seiko/Credor og Grand Seiko er nok ikke samme standard.
Poenget er at prisen Seiko vil ha for sin egen "Soprod" er ikke forsvarlig, når andre merker som bruker A-10/M100, selges for under en tredjedel av prisen hos mange mikrobrands.
Vis vedlegg 351732

A10 Soprod under.
Vis vedlegg 351735

Finnes også drøssevis av langt dyrere klokker enn Seiko som er basert på Soprod A10. Det er jo på ingen måte noe "billigverk", og ligger vel fort også høyere i pris enn både ETA 2892-2 og "klonen" fra Sellita (uten at det nødvendigvis har så veldig mye å si).

6L har for øvrig Diashock (Seiko sitt system), og ikke Kif :)

Magic Lever og muligens SPRON hovedfjær og spiral? Pluss at det jo strengt er et in-house-verk? Totalt sett en ganske fin pakke som er egen for Seiko.

Sett opp mot resten av markedet så er ikke de Marinemaster-modellene sjokkerende dyre, og vel innenfor det som (dessverre) har blitt normalen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Finnes også drøssevis av langt dyrere klokker enn Seiko som er basert på Soprod A10. Det er jo på ingen måte noe "billigverk", og ligger vel fort også høyere i pris enn både ETA 2892-2 og "klonen" fra Sellita (uten at det nødvendigvis har så veldig mye å si).

6L har for øvrig Diashock (Seiko sitt system), og ikke Kif :)

Magic Lever og muligens SPRON hovedfjær og spiral? Pluss at det jo strengt er et in-house-verk? Totalt sett en ganske fin pakke som er egen for Seiko.

Sett opp mot resten av markedet så er ikke de Marinemaster-modellene sjokkerende dyre, og vel innenfor det som (dessverre) har blitt normalen.

Seiko sin 6L har et 3 ankerpunkter system, mens Diashock har bare 2 ankerpunkter.
1700161433621.png



Screenshot 2023-11-16 at 19-57-52 Movement Seiko Watch Corporation.png



KIF hadde forskjellige systemer men den mest kjente er sin Trior (tre ankerpunkter).
Disse gamle greier er nå alminelige patenter som kan brukes av alle som ønsker det.
Jeg ser ikke på 6L linjen som en forbedring fra 8L linjen.

KIF.jpg


Disse A-10 er lett tilgjengelige på samme pris som et 2892-2.
Ikke noe eksklusivt der.
Som sagt, Seiko har sine egne modifiseringer men jeg syns ikke at prisen er forsvarlig.
Ja, alle drar opp prisene sine som verden´s inflasjonen gikk i minus, men det er ikke noen god referanse.

MOVEMENT AUTOMATIC SOPROD A10-2 TOP GRADE (ETA 2892A2 COMPATIBLE) SWISS MADE eBay.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Johan På Snippen
Seiko sin 6L har et 3 ankerpunkter system, mens Diashock har bare 2 ankerpunkter.
Vis vedlegg 351747


Vis vedlegg 351745


KIF hadde forskjellige systemer men den mest kjente er sin Trior (tre ankerpunkter).
Disse gamle greier er nå alminelige patenter som kan brukes av alle som ønsker det.
Jeg ser ikke på 6L linjen som en forbedring fra 8L linjen.

Vis vedlegg 351748

Disse A-10 er lett tilgjengelige på samme pris som et 2892-2.
Ikke noe eksklusivt der.
Som sagt, Seiko har sine egne modifiseringer men jeg syns ikke at prisen er forsvarlig.
Ja, alle drar opp prisene sine som verden´s inflasjonen gikk i minus, men det er ikke noen god referanse.

Vis vedlegg 351749

Her tror jeg du tar feil. Seiko har visst to forskjellige versjoner av Diashock, så det skal ikke være noe sveitsisk KIF som sitter i disse verkene.

Jeg syns det blir altfor lettvint å bare sette likhetstrekk mellom det sveitiske Soprod-produserte A10, og det japanske Seiko-produserte 6L35/37.

Jeg har heller ikke sagt at A10 er veldig flott og eksklusivt – jeg bare nyanserte innlegget ditt litt med å tilføye at det også at dette urverket brukes som base i langt dyrere klokker enn mikromerker til 1/3 av prisen.

For de fleste av klokkene med urverk fra underleverandører, som postes her på Tidssonen, vil det stort sett alltid være mulig å betydelig billigere klokker med "samme" urverk i. Så det faktum at A10 brukes i billigere klokker anser jeg ikke som noe godt argument alene for hvorfor de nye Seikoene skal være så forferdelig overpriset.

Poenget mitt er at vi er på et nivå av urverk som er ett eller to nivåer opp fra de rimeligste billigverkene og traktorene. Og det er ikke noe unaturlig ved at slike urverk kan brukes i prisklassen Seiko opererer med for de nye klokkene.

Det er heller ingen som sier at 6L skal være en forbedring fra 8L – snarere tvert imot er det en familie av urverk som legger seg ganske tydelig under 8L-familien.
 
Jeg som trodde det bare var en myte at 8L35 er et udekorert GS urverk. Husker ikke hvor jeg leste det / så det. Og jeg så selvfølgelig feil og trodde de kom med 6R, for da hadde prisen vært helt på bærtur.
 
Det jeg sa @Jon Henrik er at KIF kom med Trior lenge siden (40 tallene?) og sin design er fri for alle som vil bruke den.
Ja, det er Seiko sin "egen" men det er ikke noe nytt Seiko kom med.
Incabloc kalte også den for Novodiac og det var lenge siden.
Novodiac (Anti-Shock) Watch Movement Caliber Corner.png



Selvfølgelig Soprod sitt urverk brukes i dyre klokker. Som IWC brukte den 2892-2 som base etc...
Perrelet kalte den 100% In-House (Perrelet er i Festina gruppen og Festina eier Soprod...In-House...Magic!) og prisene var vel over 4000$.
Seiko bruker samme base og kaller det også In-House...

"Speaking of which, like we mentioned above, the new A10 caliber is a completely in-house manufacture-made movement. Perrelet works with other Festina Group brands to produce the movements at the Soprod facility, but it has been designed by them, for them, from the ground up. It's obviously a big step for the brand, evidence of Perrelet's continued growth in the right direction."

Det jeg mener er at Marinemaster burde ha fortsatt 8L urverket, eller bedre.
Ikke noe under(som du sier) og fortsatt i samme prisklassen.

Perrelet.jpg


Soprod Caliber A10 Watch Movement Caliber Corner.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Johan På Snippen