Problemer med kvalitetskontrollen

Medlem
4. mars 2011
Innlegg
3.344
Sted
Lier
Tenkte vi kunne ha en felles tråd ang. erfaringer med QC på klokkene våre. Vet ikke om jeg har vært uhheldig og samtidig lest litt for mange bad stories på WUS, men jeg føler det er litt for mange eksempler på dårlig QC ute å går blant nesten alle merkene jeg har hatt nærmere kjennskap til. Sendte akkurat den ferske IWCen min til Sveits fordi 5 min. markørene rett og slett ikke er på riktig plass. POen min kom også med "misaligned" bezel. Har tafset på en god del andre klokker med bezelproblemer, særlig Omega, Rolex og Breitling. Litt av grunnen til klokkeinteressen min er at jeg er en detaljfreak, og jeg forventer perfeksjon når jeg kjøper et dyrt ur, håper IWCen min blir den siste "NIB" som går rett til Sveits....

Her er et litt dårlig bilde som ble strukket litt, men det viser at markørene klokken 5 og 6 ikke er riktig plassert på "railroad"-ringen.

IWC.jpg


201004_ea456beff340d678a2fbe13e2_IMG_2283.jpg

Her er slik det skal være, alle mine markører har for mye space ene eller andre veien, virker som det rett og slett har blitt en slags følgefeil fra 12-markøren min.

Noen med flere historier?
 
Redigert:
Min Sub-c LN hadde en bezel som ikke var 100%.

Jeg kan dog ikke se på bildet hva som ikke stemmer med 7 Daysen din, men kjipt å høre :(

Edit: Ser at ved 6 er den en taaanke skjev..
 
Min Sub-c LN hadde en bezel som ikke var 100%.

Jeg kan dog ikke se på bildet hva som ikke stemmer med 7 Daysen din, men kjipt å høre :(

Edit: Ser at ved 6 er den en taaanke skjev..

IWCCC.jpg

Hadde jeg hatt et makrobilde så hadde du sett det tydeligere, har prøvd å tegne inn forskjellen her. Under makrolinsen ser det helt sykt ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: Prowler
file-36.jpg

Her er klokken 12. Det er ikke mye, men nok til at det blir et irritasjonsmoment for min del som ikke fungerer på et så enkelt design som det denne klokken har.
 
  • Liker
Reaksjoner: Prowler
Hmm

Problem for noen, håndtverk messig sjarm for andre. Kan ikke AD bestille ny og bytte tallskiven for deg, uten å sende uret til utlandet?
 
Enig med deg GP at det der ser sloppy ut, og har du først sett det, er det noe man vil tenke på HVER gang man ser på klokken. Hvilket for en WIS er omtrent hele tiden lol. Mao etter hvert et STORT irritasjonsmoment.
 
Min Sub har et ørlite avvik på bezel. Veeeldig lite, men jeg kan se det. Har sett det samme på mange bilder av Sub.
Nå skal det sies at min er fra 2003 og det kan godt være at dette var 100% i orden da den var ny.
 
Problem for noen, håndtverk messig sjarm for andre. Kan ikke AD bestille ny og bytte tallskiven for deg, uten å sende uret til utlandet?

Uret er ikke kjøpt hos AD i Norge, så må bruke den internasjonale garantien via Alf Lie.

Det meste på en klokke i dag blir gjort av maskiner, da forventer jeg at det skal bli perfekt. Hadde dette vært en FP Journe e.l. hadde jeg vært villig til å gå ned veien for sjarmerende håndtverk, men tviler på at en FP Journe noensinne forlater en butikk uten at den er trippelsjekket for en feil som dette.
 
Tanken bak tråden er på ingen måte at jeg vil slenge dritt om merkevarene IWC, Rolex, Omega etc. Kvaliteten der tror jeg vi alle kan være enig i er superb. Mitt problem er at fokusen på å kvalitetssjekke produktene i siste ledd før klokken går ut til AD virker å ha en del problemer. Noe sier meg at de kunne ansatt noen ekstra personer på QC-avdelingene på flere fabrikker i Sveits..
 
Jeg hadde tilsvarende QC problem med min AP ROO, jeg synes at det ikke var holdbart at sek viseren var litt off når den var nullstilt.
Jeg leverte inn klokken til Bjerke som da sendte den videre. Fikk tilbake klokken å det så ut som de hadde brukt bilvertøy på klokken.
Generelt må jeg si at hvis det kommer til et merke som virkelig har skuffet meg kvalitetsmessig så var det AP. Never again!
DSC_1459.jpg
 
Hvis jeg skal være helt ærlig er det ingenting ved de nevnte klokkene her som kan rettferdiggjøre prisene som forlanges for dem.
Derfor ville jeg forventet at QC, service og garantisaker var helt på topp. I et slikt prisleie er det her mye av verdien på en klokke skal (og bør) ligge.
Mye mulig at ikke alle produsenter (og forhandlere) skjønner dette...:rolleyes:
 
Jeg hadde tilsvarende QC problem med min AP ROO, jeg synes at det ikke var holdbart at sek viseren var litt off når den var nullstilt.
Jeg leverte inn klokken til Bjerke som da sendte den videre. Fikk tilbake klokken å det så ut som de hadde brukt bilvertøy på klokken.
Generelt må jeg si at hvis det kommer til et merke som virkelig har skuffet meg kvalitetsmessig så var det AP. Never again!
DSC_1459.jpg

Rent teknisk kan vel det der ha skjedd i shipping + ræva arbeid på verkstedet som tok servicen?

Jeg er uansett enig i at ting bør være spot on med slike klokker.

Etter å ha fått en del venner og bekjente med over snittet mange klokker har jeg en magefølelse på at Rolex er hva du kan forvente minst tull med og dess dyrere klokken er dess mer pes blir det å få rettet opp i feilene som dukker opp og oftere dukker de opp....
 
Fikk to foldespenner fra Ofrei for noen dager siden. Den matte er jo helt deformert. Er de fulle i kvalitetskontrolen eller? Det her holder ikke!

1000-29.jpg


1000-2-6.jpg
 
Interessant tråd. Jeg er helt enig i at åpenbare avvik som slipper gjennom kontrollen bare er til irritasjon. I prisklassen som diskuteres her bør det være en selvfølge at alt er på stell.

Tipper at markedsmateriellet for disse urene fremhever perfeksjon fremfor sjarmerende håndverk...
 
IWC.jpg


Noen med flere historier?[/QUOTE]

Skjønner godt at du reagerer på dette. Det siste man vil se på ur i denne prisklassen "slurvefeil". Hva sa Alf Lie ang problemet? Hadde de noe erfaring med lignende tilfeller?
 
Rent teknisk kan vel det der ha skjedd i shipping + ræva arbeid på verkstedet som tok servicen?

Jeg er uansett enig i at ting bør være spot on med slike klokker.

Etter å ha fått en del venner og bekjente med over snittet mange klokker har jeg en magefølelse på at Rolex er hva du kan forvente minst tull med og dess dyrere klokken er dess mer pes blir det å få rettet opp i feilene som dukker opp og oftere dukker de opp....

Hvis bjerke har sendt den er det vell AP selv som har `tatt servicen` nå skal ikke jeg helle mer bensin på AP debaten, men hadde jeg betalt ett 5 siffret beløp for en roo hadde jeg forlanget en strøken finnish.

Nok om det, black mosteret mitt har ivertfall enn håpløst off bessel, i tillegg har jeg opplevd at klokken gikk nesten 2 timer for fort en gang.
 
Hvis bjerke har sendt den er det vell AP selv som har `tatt servicen` nå skal ikke jeg helle mer bensin på AP debaten, men hadde jeg betalt ett 5 siffret beløp for en roo hadde jeg forlanget en strøken finnish.

Nok om det, black mosteret mitt har ivertfall enn håpløst off bessel, i tillegg har jeg opplevd at klokken gikk nesten 2 timer for fort en gang.

Aner ikke hva som skjedde i det tilfellet, men Bjerke kan jobbe på AP uten å sende det avgårde også.
 
Skjønner godt at du reagerer på dette. Det siste man vil se på ur i denne prisklassen "slurvefeil". Hva sa Alf Lie ang problemet? Hadde de noe erfaring med lignende tilfeller?

Fikk ikke noe feedback ang. lignende caser, vil uansett tro at de vil backe merket sitt så bra som mulig og ikke gi meg info om de stygge andungene ;) Bare irriterende at jeg sikkert ikke ser uret før i februar en gang...