Problemer med kvalitetskontrollen

attachment.php

En typisk bezel misalignment, har sett mange Suber og mange POer på nettet med dette problemet.

På min PO så ser det slik ut på noen bilder men det er bildet som bedrar.

Har to irriterende avvik å melde (dessverre ingen bilder da begge klokkene lever videre annet sted).

Omega PO
Misalignment bezel. Dog veldig enkelt å fikse. Poppe den av og sette rett tilbake.

IWC Chrono
Overgangen mellom børstet og polert metall var som et barberblad. Svært vondt å få gnagende inn. I tillegg så var ikke sømmen ved spenna helt god - endte med at jeg ble svært sår og teipet fast sømmen....

Jeg må ærlig innrømme at ovenstående problem medførte IWC-allergi.....men, det har selvsagt gått over:cool:

Denne tråden kan vel få noen og enhvert til å innse at dyre ur med inhouse fra anerkjente produsenter (Omega, Rolex, IWC, AP...mfl) i realiteten handler om produsenter som tar seg meget godt for et produkt som kun er marginalt bedre enn si Steinhart, og, ofte med urverk som ofte er mer unøyaktig og langt dyrere å ta service på enn velutprøvde arbeidshester fra ETA...

At vi blir flådd, er vel ingen tvil om IMHO.

Jada, jeg setter ting på spissen, selvsagt. ;)

Men så er det dette med følelsen da..og det å eie originalen kontra en kopi/homage... :cool::eek:

Redigert:
Akkurat steinhart er muligens et dårlig eksempel da selv de slet veldig med kvalitetskontrollen i en periode...

Men du har nok dessverre rett.

På en annen side; er da ingen som kjøper en ferrari og forventer å få lave driftsutgifter og bunnsolid bruksbil? :cool:

Nå var vel ikke poenget med denne tråden å generalisere.:confused:
Snarere å belyse enkelttilfeller hvor noen har sovet i timen.
Så kan man kanskje få en viss statistikk over hvilke produsenter som utmerker seg negativt over tid?

Minuttviseren kl 12 på IWC-en på førsteside var jo rett og slett grotesk. Ikke i seg selv, men fordi det er så åpenbart at ingen har kikket på den engang før den gikk i esken. Og det er horribelt. Hadde ikke godtatt det der på en Vostok eller en low-range Seiko en gang. (Ok, kanskje på Vostoken.. :p)

Var innom Bjerke i dag for å titte litt og så bla. på den nye submarineren uten dato. Den hadde en ekstrem bezel misalignment, den kunne umulig ha vært sjekket.

Det er jo klassisk WIS da, se på klokken flere ganger uten å faktisk se hva klokken er! :D

Takk semmern.;) Thomas hadde fått hjerteinfarkt av denne.;)

Dæven, en slik feil på min nye Jaeger kunne hatt fatale konsekvenser for meg også. Måte på.

Jeg har en Citizen Quartz der minuttviseren er et halvt minutt feil slik at jeg aldri helt vet hva klokken er. Den har derimot perpetual calendar så datoen er jeg helt sikker på :)

Aner ikke hva som skjedde i det tilfellet, men Bjerke kan jobbe på AP uten å sende det avgårde også.

Det er helt riktig at Bjerke kan, men de rører ikke en AP som er kjøpt hos en annen AD, selv om den er innenfor garanti tiden, da blir den sendt videre. Forøverig så leverte jeg inn klokken pga feilen i nullstillingen. Klokken hadde før det ikke vært på noe service. I tillegg skal det nevnes at jeg var sammen med et annet "veteran medlem" fra TS når klokken ble levert inn, vi fikk se på mange helt nye AP Bjerke hadde inne, å vi spotter flere kvalitetsmessige feil på disse klokkene. Alt fra skjeve skiver til hakk i lenker. Noe vi gjorde de på Bjerke oppmerksom på.

Redigert:
Det er helt riktig at Bjerke kan, men de rører ikke en AP som er kjøpt hos en annen AD, selv om den er innenfor garanti tiden, da blir den sendt videre. Forøverig så leverte jeg inn klokken pga feilen i nullstillingen. Klokken hadde før det ikke vært på noe service. I tillegg skal det nevnes at jeg var sammen med et annet "veteran medlem" fra TS når klokken ble levert inn, vi fikk se på mange helt nye AP Bjerke hadde inne, å vi spotter flere kvalitetsmessige feil på disse klokkene. Alt fra skjeve skiver til hakk i lenker. Noe vi gjorde de på Bjerke oppmerksom på.

Oki, kjipe saker - jeg kjenner dog at jeg ikke er spesielt motivert for å argumentere saken den ene eller andre veien, men på meg virker det som absolutt alle merker har kvalitative problemer. På TRF kunne vi jo nylig lese om en fyr som kjøpte en kliss ny PP Aquanaut og det var ikke før han var på klokke nummer tre at ting var som de skulle.

Moralen i historien?

QA hos produsentene suger.

Lurer forøvrig på hvorfor Bjerke ikke vil jobbe på noe de kan jobbe på... skjønner meg ikke helt på den butikken jeg :confused:. Hakk og riper har nesten alle klokker hos Bjerke synes jeg, har virkelig ingen idé om hvordan de behandler klokkene sine men kjøper man "nytt" hos Bjerke skal du være sikker på at det er noe som er bestilt opp til deg for å faktisk få en ny klokke.

Så på en Hublot i RG der i sommer og klokken var full av riper i kassen... ganske sikker på at den ikke kom slik fra fabrikk, så ut som helt normale bruksspor. Mangel på gode rabatter = mange hyllevarmere = mange som prøver hver klokke = slitt før det er solgt.

Men det er jo heller ikke sikkert var casen med de APene dere så på...

Litt paradoksalt at mange urmakere her inne får ros for kundebehandling ved være vennlige mot besøkende og la dem prøve klokker selv uten klare intensjoner om å kjøpe, men samtidig får kritikk for å la for mange kunder og "kikkere" prøve klokkene.

Litt paradoksalt at mange urmakere her inne får ros for kundebehandling ved være vennlige mot besøkende og la dem prøve klokker selv uten klare intensjoner om å kjøpe, men samtidig får kritikk for å la for mange kunder og "kikkere" prøve klokkene.

Tja.

Synes det er ganske markant forskjell på en klokke som er pent prøvd på (f.eks en vilkårlig klokke hos Tidemann) vs en klokke med klare bruksspor, en rem som overhodet ikke ser ny ut lenger, store synlige riper osv. Man trenger heller ikke pille av all plast og beskyttelse for å kunne demonstrere og la kunder prøve på en klokke.

Differansen er i uansett tilfelle enorm; en forhandler forsøker å selge klokker med slitasje som nye mens andre selger nye klokker som nye.

Ironien er jo selvsagt at den urmakeren i byen som jeg har absolutt aller best erfaring med å få prøve hva jeg vil hos er den som har klokker som ser nye ut.

Det er paradoksalt.