Haaaalllllloooooooo Nomos

Jeg liker Nomos. Det minimalistiske tiltrekker meg. Kan forstå at enkelte synes det er kjedelig, men må man spy eder og galle for det?

Personlig forstår jeg meg ikke på F. P. Journe. Not my cup of tea, men slenger ikke med leppa for det :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Vidar og hakotorg
jeg bryr meg / spyr eder og galle fordi jeg liker alt ved merket, skulle bare ønske de gikk litt hardere ut designmessig
 
Nåja. Litt spissformuleringer krydrer hverdagen. Det Trådstarter kunne ha gjort var å rette en henvendelse til rette vedkommende, nemlig designavdelingen hos Nomos. Tok meg bryet med å omgjøre hans tidligere uttalelser til et internasjonalt mailforslag.

"Dear Sirs,
I refer to you, primarily as a Rolex-collector and Rolex-enthusiast. Please advise as to why You create utter and totally unimaginative watchcases with the same appeal, to me, as same-sex marriages (not that there´s anything wrong with that. Misunderstand me right). Furthermore, please explain why you pair those cases with skinny, nearly anorectic, hands as interesting as a Chevrolet Nubira at an amcar show, if you catch my drift?
I wonder, I wonder: why do you insist on using nearly transparent dials that offer as much action as a package of Valium (on stand alone basis - to be precise).

Looking forward to Your reply.
All the best - Viel Gluck!
"
 
Redigert:
Nåja. Litt spissformuleringer krydrer hverdagen. Det Trådstarter kunne ha gjort var å rette en henvendelse til rette vedkommende, nemlig designavdelingen hos Nomos. Tok meg bryet med å omgjøre hans tidligere uttalelser til et internasjonalt mailforslag.

"Dear Sirs,
I refer to you, primarily as a Rolex-collector and Rolex-enthusiast. Please advise as to why You create utter and totally unimaginative watchcases with the same appeal, to me, as same-sex marriages (not that there´s anything wrong with that. Misunderstand me right). Furthermore, please explain why you pair those cases with skinny, nearly anorectic, hands as interesting as a Chevrolet Nubira at an amcar show, if you catch my drift?
I wonder, I wonder: why do you insist on using nearly transparent dials that offer as much action as a package of Valium (on stand alone basis - to be precise).

Looking forward to Your reply.
All the best - Viel Gluck!
"

Haha årets innlegg:):)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel
Muligens legg til "I like everything about your watches, and your company, but.." for å unngå at mailen blir oppfattet som surmaget, og få et ditto svar. Ut i fra egen erfaring tviler jeg på at du får noe annet enn et hyggelig svar fra dem uansett.

Er forøvrig enig med trådstarter. Alt jeg trenger eksisterer. Bare dumt at flere modeller kan forveksles med DW:
Nomos-Series-38-3.jpg

Eller denne luringen til 150,-
cb3a5ce2db1a78da598fcc7aee0855f5.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11 og Bezel
Jeg tror at som en forutsetning for å like Nomos må man også like minimalistisk design. Jeg skjønner at en Tangente kan virke kjedelig, og kassen og lugsene er jo syltynne. Jeg digger det, men skjønner godt at ikke alle gjør det.

NOMOS-Tangente-a-Bauhaus-Design-Icon-900x649.jpg


Zürich Weltzeit har jo litt mer som skjer på skiven, men tror fremdeles at man må like Nomos sitt grunndesign for å like den.

zuerich_weltzeit_nachtblau_raum01_2015.jpg
 
Nåja. Litt spissformuleringer krydrer hverdagen. Det Trådstarter kunne ha gjort var å rette en henvendelse til rette vedkommende, nemlig designavdelingen hos Nomos. Tok meg bryet med å omgjøre hans tidligere uttalelser til et internasjonalt mailforslag.

"Dear Sirs,
I refer to you, primarily as a Rolex-collector and Rolex-enthusiast. Please advise as to why You create utter and totally unimaginative watchcases with the same appeal, to me, as same-sex marriages (not that there´s anything wrong with that. Misunderstand me right). Furthermore, please explain why you pair those cases with skinny, nearly anorectic, hands as interesting as a Chevrolet Nubira at an amcar show, if you catch my drift?
I wonder, I wonder: why do you insist on using nearly transparent dials that offer as much action as a package of Valium (on stand alone basis - to be precise).

Looking forward to Your reply.
All the best - Viel Gluck!
"

Du glemte 'Have a fart-pretty day!' :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Todda
Nomos produserer 20'000 ish klokker i året , Rolex 850'000+ og Omega 700'000. Det er en annen verden.
Det er imponerende at de kan lage så fine produkter til under halve prisen av R & O for ikke å snakke om forskjellen i skalafordeler. Det må være noe riv ruskende galt med ... et eller annet, når masseprodusert industrivare koster mer enn småskala inhouse lekker design (om enn minimalistisk)
 
Jeg tror at som en forutsetning for å like Nomos må man også like minimalistisk design. Jeg skjønner at en Tangente kan virke kjedelig, og kassen og lugsene er jo syltynne. Jeg digger det, men skjønner godt at ikke alle gjør det.

Den første klokken jeg kjøpte etter å ha vært klokkeløs i 20 år var en Nomos Ludwig. Grunn: Designuttrykket. Jeg hadde så vidt begynt å sjekke ut litt forskjellige produsenter, og i det øyeblikket jeg kom over Nomos var det bare å finne ut hvilken modell man skulle gå for.

Zürich Weltzeit har jo litt mer som skjer på skiven, men tror fremdeles at man må like Nomos sitt grunndesign for å like den.

Zürich Weltzeit er sannsynligvis sistevalget mitt blant Nomos sine modeller. Grunn: Det skjer alt for mye. Ikke at jeg ikke tåler klokker der det skjer mye (i den grad man kan si at det skjer mye på en Zürich Weltzeit i forhold til andre klokker som er populære), men Nomos for meg er det rene bauhausinspirerte designutrykket, og da faller Zürich Weltzeit litt ut for mitt vedkommende. Men for ordens skyld - det er en utrolig lekker klokke - spesielt den blå.
 
  • Liker
Reaksjoner: Korpsmann
Det er godt smaken er forskjellig. Jeg får bare håpe det kommer en vertikalt integrert produsent av enkle smekre sportsur med inhouse verk og lave servicekostnader. Vent, det finnes jo og jeg har en bankboks full av ur fra dem :p
 
Dette skjønner jeg ikke helt. Her blir Nomos beskrevet som totalt fantasiløse og like interessante som en Chevrolet Nubia. Men Rolex som tydeligvis er det ypperste av ur levert av en vertikal integrert produsent (har også lest i andre tråder, de største damemagnetene i klokkeverden) låst inne i en bankboks. Hvilken glede er det i det...

Da tar jeg meg heller en valium og nyter både fremsiden og baksiden på mine Nomos ur, slipper jo og gjøre avtale med banken for å se dem...


IMG_0079.JPG
 
Redigert:
Det er godt smaken er forskjellig. Jeg får bare håpe det kommer en vertikalt integrert produsent av enkle smekre sportsur med inhouse verk og lave servicekostnader. Vent, det finnes jo og jeg har en bankboks full av ur fra dem :p
Liten bankboks siden du kun har to eller? :D (ref din signatur)

Nå er det jo litt prisforskjell på Rolex og Nomos da. Ref diskusjonen i en annen tråd, hvorfor skal man betale det dobbelte for det som hovedsaklig er det samme (tre-håndsklokke med inhouse urverk i stål)?
 
Mine 2 cents er at jeg liker Nomosene veldig godt, og spesielt Ahoi som jeg sterkt har vurdert å anskaffe. Liker også at de er tro mot uttrykket sitt over hele utvalget.
Det eneste jeg savner er mer forsegjorte markører på dial.
 
Jeg liker godt designet, men skulle ønske at de var bittelitt større. På en tur til Berlin prøvde jeg de fleste av modellene, og selv på mine forholdsvis tynne håndledd ble de litt vel små.

Den eneste jeg følte lå godt på hånden var Zürich Weltzeit. Så godt at hvis det dukker opp en hvit til salgs til rett pris, klarer jeg nok ikke å la være å kjøpe den. :)

Men tilbake til tema. Se f.eks. på Minimatik-serien. Utrolig lekker skive og sexy rød visere, men 35,5mm? Føler at et lite "Haaaalllllloooooooo" kan være på sin plass der. :)