Haaaalllllloooooooo Nomos

Artig tråd. Om smak.

Ser trådstarter syns Nomos er kjedelig, mens han selv eier en Air King, som jo må være på topp 10 på listen over verdens kjedeligste design ;)

Liker veldig godt størrelsen på min Metro på 37mm. Er jo nesten ikke bezel så den bærer stort.
CDEBA866-E271-437B-94A0-338EC37143D9_zpsuofwkupp.jpg


ER DENNE KJEDELIG? HÆÆÆÆÆH?!
 
Kort oversikt over alle Nomos urverkene:

Alpha

Eta/Peseux 7001 clone, 3/4 bridge, stop-second mechanism, ca 75 % of the parts made by Nomos


Beta

Alpha + date module


Gamma

Alpha + power reserve indicator/floating barrel


Delta

Alpha + date module and power reserve indicator/floating barrel


Epsilon

Alpha + automatic winding module


Zeta

Alpha + date and automatic winding module


Xi

Alpha + worldtime module and automatic winding module


DUW 4101

Alpha + date module and inhouse escapement (Nomos swing system)


DUW 4301

Alpha + power reserve indicator/floating barrel and inhouse escapement (Nomos swing system)


DUW 4401

Alpha + date module, power reserve indicator/floating barrel and inhouse escapement (Nomos swing system)


DUW 5201

Alpha + worldtime module, automatic winding module and inhouse escapement (Nomos swing system)


All modules developed and produced by Nomos



DUW 1001

Inhouse, double barrels and 84 hours power reserve, swan neck regulator, power reserve indicator


DUW 2002

Inhouse, double barrels and 84 hours power reserve, swan neck regulator, tonneau


DUW 3001

Inhouse, automatic winding, 3/4 bridge, stop-second mechanism. (Movement base plate resembles the ETA/Peseux 7001)
 
Bare DUW 1001, 2002 og 3001 er inhouse, de øvrige Nomos verkene er basert på ETA 7001!

Hvorvidt Nomos-verkene er inhouse eller ikke kommer først og fremst an på hvordan du definerer inhouse. Ja, verkene er opprinnelig basert på ETA 7001. Men Nomos lager dem selv. På egen fabrikk. I sitt eget hus. Ergo inhouse. :)
De har også modifisert verkene ganske mye. Og ikke minst lager de også sitt eget hemverk/"escapement", i motsetning til veldig mange andre fabrikanter.

Å si at Nomos ikke er inhouse er litt som å si at en adoptivsønn ikke er en sønn. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: hakotorg
Hvorvidt Nomos-verkene er inhouse eller ikke kommer først og fremst an på hvordan du definerer inhouse. Ja, verkene er opprinnelig basert på ETA 7001. Men Nomos lager dem selv. På egen fabrikk. I sitt eget hus. Ergo inhouse. :)
De har også modifisert verkene ganske mye. Og ikke minst lager de også sitt eget hemverk/"escapement", i motsetning til veldig mange andre fabrikanter.

Å si at Nomos ikke er inhouse er litt som å si at en adoptivsønn ikke er en sønn. ;)

Alpha er en ETA 7001 kloning med annen design på broene, 75% av delene laget av Nomos og satt sammen på egen fabrikk, er det inhouse?

Å sette på en egenutviklet modul på et klonet standardverk, inhouse?

Bare DUW verkene har egenutviklet escapement (men med balansefjæren laget av en underleverandør)
Å sette på egen balansedel på et klonet standardverk, inhouse?

DUW 1001, 2002 og 3001 er utviklet og produsert av Nomos med mer en 90% av delene fra egen produksjon, inhouse?

Som du sier, inhouse er et definisjonsspørsmål.
 
Alpha er en ETA 7001 kloning med annen design på broene, 75% av delene laget av Nomos og satt sammen på egen fabrikk, er det inhouse?

Å sette på en egenutviklet modul på et klonet standardverk, inhouse?

Bare DUW verkene har egenutviklet escapement (men med balansefjæren laget av en underleverandør)
Å sette på egen balansedel på et klonet standardverk, inhouse?

DUW 1001, 2002 og 3001 er utviklet og produsert av Nomos med mer en 90% av delene fra egen produksjon, inhouse?

Som du sier, inhouse er et definisjonsspørsmål.
Forskjell på inhouse design og inhouse produksjon;) men begge deler er vel inhouse (innomhus)...
 
  • Liker
Reaksjoner: hakotorg
Beklager men synes Nomos ser ditkjedelig ut, nå er kanskje ikke jeg en som skal uttale meg om stil til dress- og smoking, skal den være så nøytral at du ikke legger merke til den kan du for min del gå uten.
Tom
 
Beklager men synes Nomos ser ditkjedelig ut, nå er kanskje ikke jeg en som skal uttale meg om stil til dress- og smoking, skal den være så nøytral at du ikke legger merke til den kan du for min del gå uten.
Tom
At du ikke liker bauhaus er helt ok Tom:)

For min del liker jeg mange av modellene deres, minimalistisk og lite dilldall. Også kan man jo nevne finfine priser og god kvalitet også.