Leses nå
Zenith lanserer Defy Skyline Chronograph

Zenith lanserer Defy Skyline Chronograph

Årets minst overraskende utvidelse, fra skaperne av El Primero.

Selv om selskapet definitivt har utvidet egen portefølje er det (nesten) mulig å sette likhetstegn mellom Zenith og kronografurverket El Primero. Gjennom ulike tolkninger har nemlig det viktige arvestykket spilt den definitive hovedrollen i merkets gjenoppstandelse etter kvartskrisen. Derfor overrasker det ingen at man nå tar med seg El Primero inn i den viktige Defy Skyline-kolleksjonen.

Defy Skyline og El Primero

Nå stemmer det ikke helt at Zenith ikke har brukt El Primero i Defy Skyline tidligere. Faktisk er det nettopp det de har gjort, men i form av et kronografløst urverk med navn El Primero 3620. Det ringer fortsatt dårlig i ørene for hardbarkede entusiaster, for navnet (som betyr «det første») stammer nettopp fra da Zenith i 1969 mente å ha laget verdens første selvtrekkende kronografurverk.

Zenith Defy Skyline kommer nå med kronograf.

Zenith selv har imidlertid valgt å kapitalisere på det velkjente merkenavnet og Defy Skyline har i stor grad vært bygget rundt 3620. Det er et selvtrekkende mekanisk urverk som er opplyst å være bygd over lignende arkitektur som mer kjente El Primero 3600. Med på ferden ble i det minste den høye frekvensen på 5 Hz eller 36.000 halvsvingninger per time.

Urverk eller ei. Defy Skyline har siden introduksjonen i 2022 seilet opp som en av de aller viktigste familiene for Zenith, etter år med vingling. Familien bygger delvis på arven fra den klassiske A3642 og ser ut til å bli den kanskje viktigste (moderne) plattformen når selskapet nå skal fange oppmerksomheten fra alle som liker «sportsklokker med integrerte lenker». Verdt å nevne i samme slengen er den allerede lanserte skjeletterte varianten, som faktisk ikke er halvdum i det hele tatt.


ANNONSE


El Primero 3600

Ved hjelp av et «skikkelig» El Primero-urverk, nemlig 3600, kommer nå Defy Skyline Chronograph. Zenith hevder i pressematerialet at det fullfører «stjernebildet» for serien, uten at jeg føler meg helt overbevist om at vi ikke vil se nye påfunn innad i Skyline-serien senere.

Dersom du føler at du har sett resultatet tidligere, er du neppe alene. Oppskriften er nemlig relativt tett opptil det Zenith har og har hatt i kolleksjonen tidligere, hvor ulike underfamilier av Defy fort kan virke forvirrende. I drakten til DEFY Skyline inntas likevel den kanskje minst visuelt utfordrende varianten hittil, med et relativt rent design – gitt at du liker de små stjernene på tallskiven.

Ved lansering kommer den 41 millimeter store klokken med muligheten for blå, sort eller hvit tallskive. Felles for alle er tre underskiver som i kjent stil overlapper hverandre, men som ikke bryter med fargen på hovedskiven slik vi kjenner fra Chronomaster. Det skaper litt lite kontrast, men opprettholder samtidig litt ekstra eleganse.

I tråd med urverkets høye frekvens fortsetter Zenith med muligheten for avlesning av 1/10-sekund ved hjelp av en egen skala langs den indre flanken på tallskiven. Den store sekundviseren gjør tilsvarende én full rotasjon i løpet av 10 sekunder, og en egen underskive tar seg av visningen av sekunder opp til ett minutt. Denne får selskap av en underskive som teller minutter, samt en som holder tråd med sekundene for den normale tidsvisningen.

Kronografen styres på tradisjonelt vis ved hjelp av to trykknapper som er plassert over og under kronen. Disse er formet i tråd med urkassens definerte og kantete linjer, og kler modellen bra.

Studerer man klokken videre finner man et datovindu plassert mellom fire og fem. Dette har fått en farge som er ton-i-ton med tallskiven for øvrig og er av erfaring en detalj mange entusiaster vil sette pris på. Plasseringen er også erketypisk for El Primero og vi så den senest i de nye Chronomaster Original Triple Calendar.

Den blå utgaven kan fort seile opp som den mest populære.

Defy Skyline Chronograph presenteres i urkasser av rustfritt stål med innsyn til urverket gjennom safirglasset bak. En vanntetthet til 100 meter og den velkjente patenten for å skifte hurtig mellom rem og lenke er også detaljer som man vil verdsette om man ønsker denne som ny hverdagskompanjong. Ikke minst når begge deler følger med.

Norsk veiledende pris for alle tre utgavene er i skrivende stund satt til 143.900 kroner.


ANNONSE