Leses nå
Verdt å følge: YouTube Edition #1

Verdt å følge: YouTube Edition #1

Fem supre kanaler for klokkeinteresserte.

I juni hadde Tidssonen den store gleden av å presentere vår nye videoserie om klokker. Selv om «Urmakkerne» for tiden er den eneste norske rendyrkede klokkekanalen på YouTube, er vi definitivt ikke alene om å lage klokkeunderholdning med lyd og levende bilder.

Blant en voksende andel selvutnevnte eksperter, spekulanter og «klokkeinfluencere», finnes det et knippe gode kanaler med variert innhold og et solid kunnskapsnivå. Her er en håndplukket liste over fem klokkekanaler vi mener det er verdt å få med seg:

Hodinkee

Siden oppstarten i 2008 har Hodinkee gått fra å være et lite entusiastdrevet hobbyprosjekt, til å bli en definerende stemme i klokkemiljøet og en voksende nettbasert forhandler. Det er for tidne mange meninger om Hodinkee, men spesielt «Talking Watches» på nettstedets YouTube-kanal er det lite å utsette på.

Revolution Watch

Singapore-baserte Revolution Watch startet som et magasin på print, men omfatter i dag både nettsted, sosiale medier og YouTube. Grunnlegger og redaktør Wei Koh er kjent for å ha snakketøyet i orden – men sitter også med mye kunnskap, erfaringer og historier fra over 15 år i gamet.


ANNONSE


The Hour Glass

The Hour Glass er egentlig ikke et uavhengig (eller «uavhengig-ish») medie, men tilhører derimot en av klokkeindustriens største og viktigste forhandlere med samme navn. YouTube-kanalen er imidlertid spekket med velprodusert innhold, hvor klokker, klokkekultur og fag står i sentrum.

TheWATCHES.tv

I snart 10 år har TheWATCHES.tv laget klokkevideoer for YouTube. Dette er kanskje det nærmeste man kommer en slags tv-kanal om klokker, med et høyt tempo på publiseringene og velfylt arkiv av videoer. Kanalen bærer kanskje noe preg av alderen, men her finnes uansett noe for enhver smak.

Watchfinder & Co.

I likhet med The Hour Glass (og til en viss grad Hodinkee) er Watchfinder & Co. egentlig en forhandler. Her er det imidlertid snakk om en spesialist på brukte klokker, som faktisk siden 2018 har vært en del av Richemont – eieren av merker som Cartier, Jaeger-LeCoulter, IWC og Panerai. Videoene er kanskje litt i overkant entusiastiske og sensasjonspregede, men formidler likevel mye kunnskap om enkeltklokker og «glemte helter».


ANNONSE