Leses nå
Universal Genève presenterer Tribute to «the Nina» Compax

Universal Genève presenterer Tribute to «the Nina» Compax

Universal Genève arrangerer nytt vorspiel – med «Nina» på gjestelisten.

For ganske nøyaktig to år siden ble det kjent at Breitling og private equity-selskapet Partners Group hadde kjøpt den gamle storheten Universal Genève. Et merke som aldri klarte å finne tilbake til gammel form, etter at kvartskrisen sendte den mekaniske klokkeindustrien inn i en bølgedal man sjelden har sett maken til.

I dag vil mange peke på selskapets Gerald Genta-designede Polerouter som den mest ikoniske, men merkets spesialfelt fant man innen kronografer og modeller i Compax-familien. Etter fjorårets vorspiel med nettopp Polerouter i hovedrollen – og i samarbeid med SAS – gir det derfor mening at fokuset rettes mot kronografdelen av slektstreet.

Nå kommer de første moderne tolkningene av Universal Genèves «the Nina» Compax. Foto: Universal Genève

Som en andre akt i reisen mot merkets relansering i 2026, avdukes nå et samlesett med tre nytolkninger av «the Nina» Compax. Det gir entusiastene enda en liten pekepinn på veien videre, men med et ekstremt begrenset opplag er klokkene fortsatt forbeholdt de få.

«The Nina»

Dersom man har over middels kjennskap til Universal Genève, vil trolig «the Nina» ringe velkjent i ørene. Det entusiastskapte kallenavnet stammer fra den finske modellen og celebriteten Nina Rindt, som var gift med Formel 1-fører Jochen Rindt fra 1967 og frem til hans fatale kollisjon under trening til Italia Grand Prix i 1970.


ANNONSE


Nina Rindt med sin Universal Genève Compax rundt håndleddet. Foto: Universal Genève

Med langt mindre personell rundt hvert lag, hadde også koner og kjærester en større rolle enn i dagens profesjonaliserte verden. Én ting var forberedelse av mat og drikke, men også tidtaking av prøverunder stod på listen over arbeidsoppgaver.

Gjennom store deler av 1960-tallet var derfor Nina å se i og rundt paddocken på Formel 1-løp, med en Universal Genève Compax på bund-rem festet rundt håndleddet. En passende kompanjong for oppgaven, med en spesiallaget og uoriginal rød sekundviser for bedre lesbarhet.

En klassisk Universal Genève Compax. Foto: Universal Genève

Om man legger historiefortellingen til grunn hadde Nina selv funnet den atypiske remmen på en butikk i Paris og ment den mer passende med egen stil. En i utgangspunktet maskulin og pilotrelatert remtype, men som Rindt selv har forklart at hun fant både moderne og ukonvensjonell. Bildene av den finske stjernen ble også et aldri så lite fashion-statement i seg selv, som Universal Genève nå stolt omfavner.

Tre ganger to

For første gang i moderne form bringes nå «the Nina» tilbake. Det skjer gjennom seks ulike varianter med urkasser i enten rødt eller hvitt gull, som kommer i et ekstremt begrenset opplag på to sett med tre varianter i hvert. Med en uoppgitt pris snakker vi derfor om sjelden vare med uavklart tilgjengelighet.

Felles for samtlige utgaver er en åpenbar designinspirasjon fra originalmodellen, huset i en 36 x 12,67 millimeter stor urkasse med selskapets manuelle kaliber 281 på innsiden. Et moderne og kraftig buet safirglass er også på plass, hvor man på undersiden kan skimte at den en gang «selvmodifiserte» røde sekundviseren nå tar offisiell plass fra senter.

Ett av de to settene som vil bli tilgjengelig for kjøp. Foto: Universal Genève

Selskapet trekker frem at lanseringene markerer første gang «the Nina» benytter UG 281 som drivverk, da de tradisjonelle modellene var utstyrt med velkjente Valjoux 72. Urverkene er originalverk fra selskapets storhetstid – og spesielt restaurert for de seks klokkene.

For tallskivene har Universal Genève gått for grand feu-emalje i henholdsvis hvit, sort, brun eller blå utførelse. Det føles i tråd med urkassenes edle metall, men understreker samtidig at man denne gangen går for ultraluksuriøse tolkninger av den i utgangspunktet sporty og ujålete kronografen.

Settene inneholder forskjellige varianter av klokken. Foto: Universal Genève

Felles er også de håndlagede bund-remmene i ulike fargenyanser, signert den japanske lærmakeren Satoru Hosoi. Fra sitt atelier i Paris har Hosoi laget varianter som er langt mer nedtonede og luksuriøse enn Nina Rindts original, men som likevel sender et lite nikk mot nettopp hennes utradisjonelle og røffe valg på slutten av 60-tallet.

«Métier d’art»

Likt de tre Polerouterne fra i fjor, virker Managing Director Gregory Buttin og Breitling CEO Georges Kern å fortsette med visjonen om å gjøre Universal Genève til noe annet enn merket en gang var.

Tallskivene er produsert i grand feu-emalje. Foto: Universal Genève

Merkets nye vei inkluderer nemlig en langt høyere grad av håndarbeid og métier d’art enn før, som både prestisje- og prismessig vil plassere klokkene godt opp på stigen. Den trenden vil trolig fortsette også på utgavene som tar plass i en mer oppnåelig kolleksjon om et godt år, om enn i noe redusert grad fra disse spesial-lanseringene.

Fortsatt kommuniseres det lite rundt mekanikken og finisjen man kan forvente å finne på innsiden av kassen, utover at merket er på en «return to movement making». Hva det betyr i praksis er imidlertid uklart – og kan trolig strekke seg helt fra spesialdekorerte varianter av det Sellita-produserte B31, via relanseringer av historiske UG kalibre og helt opp mot nye egenutviklede og egenproduserte urverk. Kanskje er en kombinasjon av disse alternativene også en mulighet.

Urkasse i hvitt gull og hvit tallskive i grand feu-emalje. Foto: Universal Genève

Med et år igjen å vente er uansett fasit realtivt nærme og veien videre tilsvarende spennende å følge. At selskapet har tiltalende design og historier i sine arkiver er det uansett ingen som helst tvil om.

Mer informasjon om «the Nina» er tilgjengelig på universalgeneve.com.


ANNONSE