Leses nå
Tett på Vacheron Constantin Traditionnelle Tourbillon Retrograde Date Openface

Tett på Vacheron Constantin Traditionnelle Tourbillon Retrograde Date Openface

Utradisjonell Traditionnelle fra Vacheron Constantin.

Med fjorårets lansering av 222 friskt i minnet, var det nok ingen som forventet en tilsvarende ståk og ståhei hos Vacheron Constantin i år – gitt at merket ikke dro frem en stålvariant av fjorårs-suksessen fra skjorteermet.

Det gjorde de imidlertid ikke og årets lanseringer må derfor kunne sies å være tilbake på et mer velkjent spor fra den tradisjonsrike produsenten, uten at det nødvendigvis er så dumt.

Vacheron Constantin Traditionnelle Tourbillon Retrograde Date Openface. Bilde: Vacheron Constantin

Blant nyhetene var det Overseas Moon Phase Retrograde Date som stakk seg ut som en liten favoritt for både det store publikum og vår egen Jon Henrik, mens det for undertegnede var en annen godbit som kanskje stjal favorittstempelet.

Tourbillon og retrograd datovisning

Normalt liker jeg ikke åpne eller skjeletterte tallskiver og som oftest klarer jeg å styre min begeistring for klokker i gult gull. Vacheron Constantin Traditionnelle Tourbillon Retrograde Date Openface byr på begge deler, og resultatet er akkurat så velgjort og uvanlig at det blir både kult og vakkert likevel.


ANNONSE


Teknisk og visuelt vakkert. Bilde: Jørgen Erdahl

Her er det, som det lange og beskrivende navnet avslører, snakk om en klokke som byr på både tourbillon og retrograd datovisning. Begge deler behersker Vacheron Constantin godt, med sistnevnte nærmest å regne som en liten signaturkomplikasjon fra manufakturet.

Om vi starter med det ytre kommer klokken i en 41 x 11,07 millimeter stor urkasse av det som beskrives som 18 karats 3N gult gull, utstyrt med en passende mørk grå alligatorrem. Det betyr en urkasse som byr på en ganske dus tone, som jeg personlig finner at legger seg et sted i mellom nyansene man normalt ser på gult gull og roségull. Det kler klokken meget godt og benyttes også på de polerte viserne og timemarkørene.

Høyden på kun 11,07 millimeter bidrar til at klokken bærer meget behagelig. Bilde: Jørgen Erdahl

Dreier man oppmerksomheten mot selve designet, herunder de åpne designet, oppleves den på mange måter velkjent. Tenk for eksempel Traditionnelle Complete Calendar Openface som vi så tilbake i 2021, og som ikke overraskende har et slektskap med årets nyhet. Begge er klokker som lykkes i å smelte sammen noe som føles høyst moderne med det tradisjonelle – som Traditionnelle-familien tross alt representerer i ulik grad.

I detalj betyr det en «usynlig» tallskive av safirglass, men hvor den håndlagde guilloché-finishen på verkplaten og broer likevel danner et inntrykk av kontrast og bakgrunn. Dette gjelder spesielt på minuttskalaen langs ytterkanten, brorparten av nedre halvdel, samt som et belte på ytterkanten av den retrograde datovisningen. Legg også merke til detaljen hvor Vacheron Constantins logo er plassert i safirglasset, fremfor å være printet på den ikke-eksisterende tallskiven eller på urverket.

Vakkert, tradisjonelt og moderne. Bilde: Jørgen Erdahl

For selve tourbillonen klokken seks, samt i den halvmåneformede delen under selve datovisningen, får man imidlertid økt innsyn til mekanikken. Her kan selv erfarne la seg sjarmere av både finish og teknikk, med seter på første rad til hvordan datoviseren av sortnet gull med hvit tupp fungerer.

Tourbillonen er for fans av Vacheron et velkjent skue, med det ikoniske malteserkorset som en sentral del av designet. Med en rotasjonshastighet på 60 sekunder fungerer den også som sekundviser for tidsvisningen.

2162 R31

Vacheron Constantin er ikke regnet som medlem av «de tre store» helt uten grunn. Vender man klokken rundt finner man selskapets eget 2162 R31-urverk, som rett og slett er et nydelig skue.

2162 R31 består av 242 deler. Bilde: Jørgen Erdahl

Vel så viktig som retrograd-visningen og tourbillonen er imidlertid den perifere rotoren, som kan skimtes langs ytterkanten. Den leverer automatisk opptrekk, med de fordeler det gir, samtidig som innsynet til urverkets flotte kontraster mellom mørkegrå, de lilla juvelene og gulltonene virkelig får skinne.

Den perifere rotoren er også en viktig bidragsyter til at høyden holdes på kun 11,07 millimeter, som er vesentlig for det som oppleves som en meget god bærekomfort. Legger man til at man har klart å hente ut 72 timer gangreserve med en frekvens på 18.000 halvsvingninger i timen, er det vanskelig å ikke la seg imponere.

Rent visuelt byr Vacheron Constantin på et litt annet uttrykk enn man ser hos f.eks. A. Lange & Söhne. De to produsentene har også litt ulik filosofi rundt dybden (og dermed høyden) på urverkene, som gjør at enkelte utgaver fra Vacheron Constantin ikke oppleves som et like stort fyrverkeri som hos deres tyske motpart.

Kontrastene er usedvanlig vakre. Bilde: Jørgen Erdahl

På 2162 R31 er det imidlertid en herlig balanse mellom dybde og ulike typer finish. Likevel vil jeg påstå at det er de sterke kontrastene som er den kanskje viktigste ingrediensen for å fremheve det hele til fortjent nivå. Samspillet mellom alt blir derfor et tydelig symbol på hvor gode Vacheron Constantin er på sitt aller beste, med kvalitetsmerket Poinçon de Genève som to strek under svaret.

Avsluttende tanker

Selv om Overseas har opplevd en solid oppsving i popularitet, får ofte Vacheron Constantin generelt for lite oppmerksomhet, i det minste her hjemme i Norge. Noe kan de skylde seg selv for, med et tidvis for stort fokus på ultrasjeldne og uoppnåelige kunstklokker som åpenbart retter seg mot andre markeder enn det europeiske.

Vacheron Constantin Traditionnelle Tourbillon Retrograde Date Openface. Bilde: Jørgen Erdahl

Men når Vacheron Constantin bestemmer seg, så briljerer de, med Traditionnelle Tourbillon Retrograde Date Openface som et strålende eksempel. Det skulle på sett og vis bare mangle, med en prislapp som med dagens forferdelige kronekurs bikker godt over 2 millioner kroner.

Da får du til gjengjeld en klokke som oser klasse – og ikke bare at du har for mye penger på bok.


ANNONSE