Leses nå
Richard Mille lanserer RM 40-01 Automatic Tourbillon McLaren Speedtail

Richard Mille lanserer RM 40-01 Automatic Tourbillon McLaren Speedtail

En klokke til å felle en tåre av, bokstavelig talt.

Design- og markedsføringssamarbeid mellom bilprodusenter og klokkemerker har en lang og innholdsrik historie. Eksemplene er mange, som Hublot og Ferrari, Roger Dubuis og Lamborghini og gjennom de siste fem årene; Richard Mille og britiske McLaren. Det har resultert i noen lett vanvittige og fartsfylte horologiske kreasjoner, med sjåførene hos sistnevntes Formel 1-lag som de kanskje fremste ambassadørene.

McLaren Speedtail og Richard Mille RM 40-01. Bilde: Richard Mille

McLaren lager imidlertid ikke bare raske biler myntet for banebruk, men har også noen av verdens mest ettertraktede gatebiler i porteføljen. Den nylig lanserte og dråpeformede Speedtail er – med sin toppfart på 402 km/t – den raskeste hittil, og dens aerodynamiske design danner også grunnlaget for nye RM 40-01.

Dråpeformet bil og urkasse

Med tidligere samarbeidsmodeller som RM 50-03 og RM 11-03 noenlunde friskt i minnet, skal det noe til å overraske oss hva gjelder teknisk kompetanse hos Richard Mille. Den nyeste modellen gjør imidlertid et friskt forsøk, hvor den dråpe-/tåreformede urkassen (som består av 69 individuelle deler av titan grad 5 og komposittmaterialet Carbon TPT) diskutabelt kan trekkes frem som modellens visuelt mest markante trekk.

Kassen henter designet fra superbilen Speedtail. Bilde: Richard Mille

Richard Mille selv skriver i pressematerialet at arbeidet med kassen tok 2.800 timer, spredt over en tidsperiode på 18 måneder, før man følte at designet var perfeksjonert. Utover dråpeformen inkluderer det designelementer som sender tankene mot superbilens panser og luftkanaler. Safirglasset er produsert med det som omtales som en «triple contour», for å fungere med den konvekse formen, samt kassens og glassets varierende tykkelse og bredde.


ANNONSE


Viktig var også tilpasningen til urverket på innsiden, som er spesialbygget for å fungere med en kasse som smalner fra klokken tolv til klokken seks. Richard Mille selv trekker i tillegg frem at finisjeringen på både urverk og klokke er på det høyeste nivået merket har levert noen gang, med graderte håndpolerte side- og skråkanter som et av mange eksempler.

CRMT4 tok 8600 timer å utvikle. Bilde: Richard Mille

Urverket, som har fått navnet CRMT4, inkluderer en selvtrekkende tourbillon og markerer første «in-house»-produserte gangreserveindikator, store datovisning og funksjonsvelger. Sistnevnte aktiveres ved hjelp av trykknappen klokken fire og bestemmer kronens funksjon mellom W (winding), N (neutral) og H (Hand setting).

Den helt spesielle rotoren er både visuelt vakker og effektiv. Bilde: Richard Mille

Urverkets komponenter består også av rikelige mengder titan, herunder i broer og baseplate. Det sikrer lav vekt og er samtidig med å bidra til at klokken har en oppgitt motstandsdyktighet mot støt og slag tilsvarende 5.000 G. Den spesielle rotoren i platina og rødt gull henter sine hoveddesigntrekk fra superbilens panser og tak, mens den geometriske utformingen gjør at den svinger fritt, også mot den smale enden av kassen. Justerbare vekter gjør også at man kan tilpasse rotorens opptrekkskraft til brukerens aktivitetsnivå, likt det vi så på RM 65-01.

Førsteinntrykk

Djevelen ligger i detaljene, også på den nye samarbeidsmodellen fra Richard Mille og McLaren. Mye minner om tidligere klokker fra det ekstravagante merket, men nøye inkorporerte detaljer vitner om både teknisk know-how og at samarbeidet med bilmerket strekker seg lengre enn logoen på krona. For den helt spesielle kassen ser ut til å være ekstremt rik på finish og detaljer, med urverket likeså. Tourbillonen på sin side blir nesten som et komma å regne, og det sier ikke rent lite.

Markante detaljer. Bilde: Richard Mille

Den imponerende kreasjonen er imidlertid nesten like dyr som bilen den henter sitt design fra (neida, joda, neida). Med det spørs det om ikke den dråpeformede kassen mest av alt vil frembringe tåredråper fra alle oss som ikke kan skaffe oss et av de 106 eksemplarene som vil bli produsert. Det er for øvrig samme antall som McLaren vil lage av Speedtail.

Fakta og pris

Richard Mille RM 40-01 Automatic Tourbillon McLaren Speedtail
RM 40-01

Dimensjoner: 41,8 x 48,25 x 14,15 mm
Kassemateriale: Titan, Carbon TPT
Urskive: Skjelettert
Glass: Safirglass
Vannresistens: 50 meter
Rem: Gummi / alligator velcro / ballistic velcro / alligator

Urverk: RM CRMT4
Type: Mekanisk, selvtrekkende tourbillon
Funksjoner: Timer, minutter, dato, gangreserveindikator
Frekvens: 28.800 vph (4 Hz)
Gangreserve: 50 timer

Tilgjengelighet: 106 eksemplarer
Veiledende pris: 900.000 sveitsiske franc

Mer informasjon er tilgjengelig på richardmille.com.


ANNONSE