Leses nå
Reisebrev fra Geneva Watch Days – del 3

Reisebrev fra Geneva Watch Days – del 3

Mikke Mus, Bulgari og en flau skygge av Baselworld.

Selv om Geneva Watch Days både er mindre, mer intim og spenner langt færre lanseringer enn de tradisjonelle messene, skulle et par hele dager vise seg å bli vel knapt. Ettersom jeg ikke hadde deltatt på fjorårets jomfruarrangement var det ikke godt å vite hva man kunne forvente, men i etterpåklokskapens navn skulle jeg nok lagt inn enda bedre tid. Både fordi arrangementet i seg selv imponerte, og fordi Genève har tonnevis med snacks å tilby – spesielt om du er klokkeinteressert.

På min siste dag fikk jeg uansett oppleve både topp og bunn. En herlig, morsom og veldig utsolgt Mikke Mus-klokke fra Bulgari-eide Gerald Genta, samt de flaue restene av giganten Baselworld.

Baselworld Pop-Up

Om du noen gang har satt dine bein i Hall 1 under Baselworld, vet du at det er et imponerende skue. En enorm messehall, fylt med «stands» som hver er på hundrevis av kvadratmeter, okkupert av noen av verdens mest prestisjetunge merker. Rolex, Patek Philippe, Tudor, Omega, Blancpain, Bulgari, TAG Heuer og mange mange flere.

Hadde det ikke vært for at navnet stod på døren, hadde jeg aldri gjettet at den trange, dårlig besøkte og lite innholdsrike mini-messen i Genève (som per definisjon ikke var en del av Geneva Watch Days, men ble arrangert samtidig) var assosiert med den tidligere storheten.


ANNONSE


At det var her – med en påtatt «ungdommelig» tvist og gule detaljer – de skulle overbevise industrien om at Baselworld er tilbake (#Baselworldisback). Som en arena for å trekke utstillere til neste års messe, som skal arrangeres samtidig med SIHH. Med ett virker mitt tidligere skråblikk om Michel Loris-Melikoffs fisketur å treffe bedre enn selv jeg kunne forutsett.

Med seg på laget hadde Baselworld hentet inn merker som Claude Meylan, IceWatch, BA111OD Watch Concept, Bomberg, Furlan Marri, Ikepod, Riskers og Sinn Spezialuhren. Ikke giganter, for å si det helt forsiktig. Selv solide Sinn var avspist med to kvadratmeter, hvor de tross alt imponerte med nylanseringen 103 Klassik 12, men likevel.

Noen høydepunkter var det likevel å finne, om man lette. Nevnte Sinn 103 Klassik 12 og Furlan Marri er eksempler på klokker som imponerte litt på hver sin måte. Å se det spesielle urverket til Ludovic Ballouard i «grønt gull» var også veldig moro (men desto vanskeligere å fotografere inni glassmonteret). Verket i seg selv er fascinerende både teknisk og visuelt, og siden det unike verket snart skal inn i en klokke bestilt av et av våre forummedlemmer var det ekstra kult å få sett det med egne øyne.

Med et totalt areal som er langt under det Rolex alene disponerte som foajé på gamle Baselworld, ble uansett besøket en nesten sjokkerende opplevelse. Selv om dette bare skulle være et «proof of concept». For her er det virkelig snakk om å starte på skrætsj, med navnet som eneste synlige og håndfaste bevis på gammel storhet. Selv drikke og småmat var tydelig merket kun for utstillere – og ikke for de rundt 14 besøkende som var der samtidig som meg. En skarp kontrast til Geneva Watch Days, som gjennom fem fulle dager virkelig tilrettela for sine gjester.

Jeg har, på tross av mine kritiske artikler, alltid hatt en kjærlighet for Baselworld. Et ønske om at de skulle klare å komme seg ut av den dårlige spiralen. Besøket var sånn sett med et håp om å finne godfølelsen, men jeg kan ikke se at fremtiden ser spesielt lys ut for MCH. I det minste ikke som arrangør av verdens viktigste klokkemesse.

Bulgari

Med snart to håndfuller verdensrekorder i kolleksjonen, har Bulgari for alvor vist at de er mer enn en produsent av dyre smykker. Gang på gang har de imponert med sine horologiske kreasjoner, spesielt i Octo Finissimo-familien. I anledning Geneva Watch Days hadde de tatt inn i første etasje av Ritz-Carlton, og i de luksuriøse omgivelsene imponerte de, samtidig som de klarte kunststykket å minne meg på at klokker først og fremst skal være gøy.

Bulgari Octo Roma Carillon Tourbillon. Bilde: Jørgen Erdahl

Først ut var Bulgari Octo Roma Carillon Tourbillon, som ikke er en nyhet som ble sluppet under Geneva Watch Days, men som jeg likevel for første gang fikk sett nærmere på. En helt spesiell sammensmeltning av tradisjonell urmakerkunst (tourbillon og minute repeater) og et moderne ansikt og ytre, med sistnevnte i DLC-belagt titan.

Den rillede og åpne skivekonstruksjonen gir den imponerende klokken et futuristisk utseende, samtidig som den, sammen med kassen, er laget spesifikt for å transportere lyden på en god måte. Et bestemt trykk på knappen klokken ni gir derfor også en herlig melodi, med klarhet og volum man sjelden opplever. De femten eksemplarene som skal produseres har fått en prislapp på nærmere 3 millioner kroner.

En imponerende tourbillon med minute repeater. Bilde: Jørgen Erdahl

Bulgari hadde i tillegg med seg en rekke andre nyheter, herunder Aluminium GMT med både pepsi-farget indre bezel og i monokrom utførelse, samt en håndfull fullbesatte klokker/smykker, spesielt myntet på damene. For standardkolleksjonen føler jeg meg likevel sikker på at de nye Octo Roma-utgavene kanskje blir de mest populære. To klokker som deler alle vesentlige egenskaper, herunder verdenstid-funksjon, men som skilles av farge på skiven og behandlingen av stålkassen.

Octo Roma-kolleksjonen deler mange av sine designtrekk med nevnte Octo Finissimo, men er kraftigere og gir litt mer heft på håndleddet, sammenlignet med sine ultratynne motparter. Subtile avrundringer langs bezel og kassesiden gjør også designet ørlite mindre «skarpt» og firkantet. Med en pris i området 80.000 kroner, kan det fort bli en publikumsfavoritt for de som liker et hint av italiensk design.

Ref. 103481 kommer i rustfritt stål, med polerte elementer som bryter med den ellers «satin»-finisjerte urkassen. En blå skive med solstrålemønster liver opp den ganske travle skiven og det hele kombineres med en lenke i stål. Ref. 103486 på sin side får et helt annet uttrykk, med en DLC-behandlet kasse, sort skive og sort tøyrem.

Presentasjonen av nyhetene ble gjort av Antoine Pin, som er Managing Director for Bulgaris klokkeavdeling. De med kjennskap til historien vet også at Bulgari i 2000 kjøpte selskapet Gérald Genta, fra mannen med samme navn. Helt mot slutten av visningen dro herr Pin derfor frem et eksemplar av messens kanskje mest omtalte klokke, Gérald Genta Arena Retro Mickey Mouse Disney, fra innerlommen. En fantastisk herlig kreasjon som først og fremst minner oss alle på at klokker kan (og skal) være gøy. Samtidig er utførelsen upåklagelig, med tydelige nikk til Gérald Gentas velkjente retrograde-visninger, jumping hours og Disney-inspirerte klokker fra midten av 1990-tallet.

Herlig retro fra en «dabende» Mikke Mus, Gerald Genta og Bulgari. Bilde: Jørgen Erdahl

Dessverre har Bulgari valgt å kun produsere 150 eksemplarer av klokken, til den nette sum av 16.500 amerikanske dollar. Det førte til at den ble rapportert utsolgt, allerede før pressen fikk lagt sine klamme hender på klokken med den dansende musen fra Disneys univers.

Et imponerende arrangement

Da jeg satte meg på flyet mot Genève, var jeg ærlig talt usikker på hva jeg ville møte. Geneva Watch Days hadde kun vært arrangert en gang tidligere, og med en merkeportefølje som i mange tilfeller er relativt nisjepreget, visste jeg ikke helt hvor matnyttig turen ville være. Både i redaksjonell sammenheng og som klokkeentusiasten jeg tross alt er.

Genève. Bilde: Jørgen Erdahl

Skepsisen skulle imidlertid vise seg ubegrunnet, for Geneva Watch Days imponerte fra første stund og fortsatte med det gjennom alle dagene jeg tilbrakte i byen. Arrangementet var ekstremt velorganisert, og som klokkepresse en perfekt anledning for å komme tett på både klokkene og produsentene.

Timeavtaler uten det vante tidspresset, presentasjoner gjort av selskapenes dyktigste folk og arrangementer hvor man lett kunne slå av en prat med kjente bransjefolk og toppsjefer som Edouard Meylan fra Moser, Max Büsser fra MB&F, Georges Kern fra Breitling eller nevnte Antoine Pin fra Bulgari.

Dette gir kanskje ikke alltid redaksjonelt stoff på direkten, men representerer en unik mulighet til å stille spørsmålene som gir en langt dypere innsikt i bransjen enn man får gjennom en digital presentasjon eller pressemelding. Informasjon som forhåpentligvis kan gi oss enda bredere grunnlag for å komme med seriøse betraktninger og kunnskap i fremtidige artikler.

I tillegg fikk jeg tid til å besøke Rexhep Rexhepi – men mer om det senere.


ANNONSE