Leses nå
Baselworld gjenoppstår som HourUniverse

Baselworld gjenoppstår som HourUniverse

Vil et nytt navn være nok til å gjenopplive Baselmessen og fordums storhet?

I mai ble det klart at Covid-19 ble siste spiker i kista for ærverdige Baselworld og dens over hundre år lange historie. Klokke- og smykkemessen mistet sine siste store støttespillere da navn som Rolex, Tudor og Patek Philippe tok hatten og dro, mens arrangøren MCH satt igjen i de tomme messehallene og lette febrilsk etter veien videre. Med et nytt navn og flotte ord om fokus på markedets behov, forsøker man nå å gjenopplive Baselmessen under nytt navn.

Flere pressemeldinger har blitt sluppet de siste månedene, men de inneholder på mange måter lite nytt – kanskje med unntak av det nye navnet HourUniverse. Mange års stigende misnøye ga nok Baselworld-navnet et såpass negativt vedheng at MCH så endringen som nødvendig, før man nå altså lanserer første skritt på veien videre.

MCH håper å fylle messehallene i Basel atter en gang (Bilde: Baselworld)

HourUniverse presenteres som en ny helårs «digital plattform» som skal samle produsenter, forhandlere og kunder på tvers av flere industrier. Klokker og smykker/juveler er fortsatt hovedfokus, men pressemeldingene er tydelig på at konseptet vil forsøke å favne også utenfor disse kategoriene, herunder underleverandører og de som selger varer fra annenhåndsmarkedet.

Alt virker egentlig mistenkelig kjent, både fra Baselworlds tidligere fremtidsplaner – og fra Watches & Wonders lignende idé.


ANNONSE


«By defining one’s professional profile, presenting one’s activity, unveiling one’s innovations, creating new opportunities, widening one’s field of action and identifying the best partners, a whole ecosystem will be able to come together on the platform. Thanks to a wide range of services and functionalities, this new digital universe will be a business and networking platform, as well as a space for information, content and conferences with livestreaming; a platform also designed to serve brands, permitting them to push their content such as product launches, press conferences, keynotes and seminars – live and/or interactive, commercial or PR – in their own corporate environment if they wish, with selective access.«

Slik ser HourUniverse for seg den fysiske messen (Bilde: HourUniverse)

Gjennom alt (foreløpig) tomprat om digitale økosystemer og teknisk innovasjon er den mest «spennende» nyheten at en fysisk messe vil avholdes årlig i Basel. Første utgave er lagt til 8. – 12. april 2021 – samme tidsrom som det ryktes at Watches & Wonders Genève vil finne sted. Her loves en ny «urban tech»-atmosfære som en festival av opplevelser og moderne innovasjoner. Ja, og en lovnad at Basel by og dets innbyggere er med på et kostnadsbilde som ikke flår de besøkende, uten at jeg helt tør å tro på akkurat det.

Klokelig sies det ingenting om aktuelle utstillere – og selv om corona skulle slippe taket før april, mistenker jeg at MCH neppe vil få bruk for alle messehallene sine det første året.

Mer på houruniverse.com.


ANNONSE