Leses nå
IWC-Porsche Design ref. 3510 «Kompassuhr»

IWC-Porsche Design ref. 3510 «Kompassuhr»

Porsche Designs elleville kompassklokke skulle redde IWC fra kvartskrisen.

I 1978 gikk det dårlig med IWC. Kvartskrisen hadde slått pusten ut av det historiske manufakturet. Samtidig prøvde sveitserne seg på et samarbeid med tyskerne hos Porsche Design. Resultatet ble et særdeles uvanlig mekanisk ur – med integrert kompass.

IWC-Porsche Design ref. 3510 «Kompassuhr». (Foto: IWC)

Bak det spenstige designet til ref. 3510 “Kompassuhr” stod Ferry Porsche selv. Håpet var at dette skulle få ungdommen til å drømme om en IWC – slik de gjorde om en Porsche 911. Tro det eller ei, dette samarbeidet – og dette spesielle uret – var en substansiell del av planen for å redde IWC fra den sikre kvarts-død.

En Porsche 911 fra samme tidsperiode. (Foto: Porsche)

Resultatet var en todelt kasse i aluminium – senere også titan. Valget av materiale ble gjort av to grunner: Det skulle være lett og antimagnetisk. Som lokket på et lommeur kunne du åpne opp kassen for å se kompasset, som lå under urverket. På innsiden fant du også et speil. For å matche urets sportslige bruksområde ble kassen PVD-behandlet sort. Til tross for den intrikate konstruksjonen målte uret bare 12 mm i høyden.

I tillegg til å være tilgjengelig ved å flippe opp den øverste delen av kassen, kunne kompasset også tas ut av uret. Dette for å lettere håndtere det over f.eks. kart. Kompasset kreve ei heller vedlikehold og skulle være vanntett ned til 30 meter.


ANNONSE


En gammel reklame viser kompassets funksjon. (Bilde: IWC)

På innsiden tikket IWCs kaliber 375, basert på ETA 2829, med 42 timer kraftreserve. Valget av urverk er også interessant i denne konteksten. Under kvartskrisen hadde ikke IWC råd til å utvikle egne automatiske urverk, så deres rimeligere ur ble utstyrt med urverk basert på ETA-referanser. Den dyrere delen av kolleksjonen fikk Jaeger-LeCoultres tynne kaliber 889 (som du på denne tiden også kunne finne i ur fra Vacheron Constantin).

Lenken i aluminium var også utenom det vanlige, samt den første av sitt slag i industrien. Ved låsen var det en dedikert knapp som enkelt delte lenken i to. Det gjorde at du kunne legge uret over et kart for å bruke kompasset.

IWC-Porsche Design ref. 3510 «Kompassuhr». (Foto: IWC)

Ut fra den første referansen, 3510, utviklet det seg en hel kolleksjon rundt det nye designet. Blant annet fikk den senere månefaseindikator. Blant de mest populære hos samlere er spesialutgaven i olivengrønn (NATO grün) titan. Som et bevis på det er det nettopp denne versjonen du finner i samlingen til tungvekteren John Goldberger. 3510 var også den første klokken i samarbeidet mellom Porsche Design og IWC, som skulle vare i flere tiår.

Om du er fysen på et “kompassuhr” starter prisene på rundt 20.000 kroner. Også her er tilgangen i Norge svært liten, så det er best å lete utenfor landegrensene. På Chrono24 er det alltid et godt utvalg – til noe høye priser. Ur i meget god stand kan være vanskelig å komme over, grunnet at aluminiumskonstruksjonen – spesielt i de tidligste lenkene – ikke håndterte bruk så godt som IWC trodde.


ANNONSE