Zenith Stratos Flyback

Det ENESTE poenget mitt var at jeg synes det blir tullete å påstå at El Primero er verdens mest nøyaktige serieproduserte urverk uten å kunne dokumentere dette på noen som helst måte..

Jeg er den mest nøyaktige posteren på tidssonen.no.

Hmmmm Kan det være at Mr Ur mener at verket er mest nøyaktig - mht å vise tidsintervall - altså det UJU er inne på med at de fleste verk har 28800 bph og dermed viser et sekund delt opp i åtte mens zenith med sine 36000 bph viser tidelssekund? Dette kan han sikkert svare på best selv, men det er slik jeg forstod posten hans :mrgreen:

Urverkene får seg en "Accuracy test" i forskjellige posisjoner: Jeg kjenner ikke alle detaljer men man får deg mer å bitte på der
Valentin Blank — The star is rising again — Pictorial essay and in-depth interview with Zenith CEO Jean-Frédéric Dufour

Litt bonus om Zenith der: Just Watching with James Dowling: "The Attic", a trip into watchmaking history.

Om Zenith første priser? En del der...
About Zenith - The history of zenith watch

El Primero
"The El Primero legend is still being written
Such an exceptional caliber deserved to be exceptionally tested. In 1970, El Primero took the Air France AF015 flight from Paris to New York – but not comfortably installed on a traveller’s wrist. Instead, the El Primero crossed the Atlantic fixed to the landing gear of the Boeing 707.
The temperature stood at 4°C on the tarmac in Paris, whereas 20 minutes later, at an altitude of 10,000 meters, it had dropped to -62° and atmospheric pressure was four times lower.
After the landing in New York, during which it was subjected to terrible jolting, the watch showed it had remained accurate to the nearest second apart from the inevitable time-zone difference. El Primero had kept running at 36,000 vibraitons per hour and required no adjustment."

Zenith Information and History

Og mer der:
Zenith El Primero - Follow your own star - WtheJournal - all about high-end watches

Hva er den ultimat bevis om at El Primero er den beste masseproduserte krono-urverk som fins?
Vel, jeg tror at historien snakker av seg selv...

Hmmmm Kan det være at Mr Ur mener at verket er mest nøyaktig - mht å vise tidsintervall - altså det UJU er inne på med at de fleste verk har 28800 bph og dermed viser et sekund delt opp i åtte mens zenith med sine 36000 bph viser tidelssekund? Dette kan han sikkert svare på best selv, men det er slik jeg forstod posten hans :mrgreen:

Det er jeg isåfall enig i :)
Bare ikke det jeg forbinder med begrepet "nøyaktighet" når det gjelder urverk, men nok om det :)

Edit: var igrunn også derfor jeg spurte @Mr. Ur om hva han la i begrepet nøyaktighet, men jeg fikk aldri noe svar.

Redigert av en moderator:
Det er vel ganske allment kjent at Rolex lager de mest nøyaktige verkene...? For eksempel Patek og Audemars når jo ikke Rolex til anklene engang. Patek har jo heller ikke den samme historien og tradisjonene som Rolex.

Pass deg ellers blir jeg sint fordi du ikke stoler på min helt udokumenterte påstand.

Har hørt det er sant før altså.

Hva er dette kynisk oppførsel du kommer med? Helt seriøs...
Det er nok vel kjent at El Primero har en veldig tungt fortid på pålitelighet og performanse som er ut av det vanlige for en masseprodusert urker. Og dette siden 1969.
Zenith vant nok 2333 kronometri konkuranser og er den mest "dekorert" varemerke i området.

http://www.nytimes.com/2013/02/26/fashion/26iht-acaw-zenith26.html?pagewanted=all&_r=0
"Since its founding, Zenith has registered more than 300 patents and earned 2,333 watchmaking awards, including more than 1,500 first-place awards for precision."

Trenger du en offisiel melding fra Zenith med 1565 PDF om sine "awards" ?
Alt av det der ligger over hele internet og alle bøker du kan finne.
"Udokumentert påstand" liksom...

Ja, nå ble det bråk her. :p

Som Greg nevner, så tenker vel Herr Ur på frekvensen - vi har vel tidligere også diskutert om en høyere frekvens gjør et ur mer nøyaktig uten å bli helt enige om den saken heller. Så vidt jeg husker fra historien så hadde de fleste urene som ble laget til Chronometer-konkurranser på 50&60-tallet lav frekvens fordi de var lettere å regulere.

Uansett. Chronometerkonkurransene forsvant på 70-tallet da japanske ur begynte å vinne alle prisene. :) Sveitsiske urprodusenter sluttet rett og slett å delta. Etter quartzkrisen var det ikke lenger SÅ nøye med nøyaktigheten. I og med at de som var pinlig opptatt av nøyaktighet bare kunne kjøpe seg et digitalur, markedsførte produsentene urene sine ut i fra andre kriterier. Ser man på urannonser fra 80-90&00-tallet, så er det ikke nøyaktigheten som blir frontet.

Men dette er i ferd med å snu litt. Særlig siden tourbillons, constant-force-løsninger og avansert materialbruk har gjort at gode mekaniske ur er i ferd med å kunne begynne å konkurrere med quartzur igjen.

International Chronometry Competition har for eksempel siden 2009 latt produsenter konkurrere med sine salgsklare ur (og tester ikke bare urverket slik tilfellet er med COSC) - annen hvert år. Tissot har vunnet to ganger. Resultatene ut over seierspallen er hemmelige, også hvem som har meldt seg på, så produsenter ikke skal risikere at deres skal få et dårlig rykte.

SKILLE

Til trådstarter må det bare sies at begge urene er flotte ur. Striking 10th er nok et ur som appelerer til de som er interessert i det tekniske. Rent praktisk kan man ikke se for seg så mange bruksmuligheter for en Striking 10th som ikke en vanlig El Primero-kronograf kan gjøre like godt. Men komplikasjonen er jo utrolig kul da. :)

Redigert:
Det er vel ganske allment kjent at Rolex lager de mest nøyaktige verkene...? For eksempel Patek og Audemars når jo ikke Rolex til anklene engang. Patek har jo heller ikke den samme historien og tradisjonene som Rolex.

Jeg leste faktisk i Rolex bibelen at gud skapte våres verden i helt akkurat 7 dager eller 604800 sekunder: Og det kronometrerte han med sin Rolex daytona for å bli sikkert at han skulle treffe helt riktig, til og med i alle tidsdimensjoner som fins gjennom alle galakser han hadde skapt før. For stabilitetens skyld i alle tidsrom selvfølgelig.
Men ikke nok med det: Et svart hul som kom forbi fikk å smake tidsberegnings forskell han trengt mellom sin dannelse og sin sammenbrud hver gang gud pekket sin Rolex på det. Hvem er sjefen ikke sant?
For historiens skyld(dette leste jeg også i Rolex sin bibel):
Gud sin Daytona hadde faktisk en El Primero i maggen: Modifisert til 28800 Bph i sted av 36000 Bph.
Hvorfor? Fordi gud bestemmer uansett...

Jeg leste faktisk i Rolex bibelen at gud skapte våres verden i helt akkurat 7 dager eller 604800 sekunder: Og det kronometrerte han med sin Rolex daytona for å bli sikkert at han skulle treffe helt riktig, til og med i alle tidsdimensjoner som fins gjennom alle galakser han hadde skapt før. For stabilitetens skyld i alle tidsrom selvfølgelig.
Men ikke nok med det: Et svart hul som kom forbi fikk å smake tidsberegnings forskell han trengt mellom sin dannelse og sin sammenbrud hver gang gud pekket sin Rolex på det. Hvem er sjefen ikke sant?
For historiens skyld(dette leste jeg også i Rolex sin bibel):
Gud sin Daytona hadde faktisk en El Primero i maggen: Modifisert til 28800 Bph i sted av 36000 Bph.
Hvorfor? Fordi gud bestemmer uansett...

Ooops! Det ver nok ikke en Daytona han hadde der og da men en Cosmograph.
Den Daytona brukte han for å kalkulere lengden av Melkeveien...
Nå er det helt riktig.:cool:

Som nevnt tidligere skal det være mulig å justere et 36000bph mer nøyaktig enn et 28800bph.

Noe som ikke er nevnt er behovet for service. Mener å ha lest at disse high-beat verkene trenger et noe hyppigere serviceintervall.
Noen som kan bekrefte dette?:confused:

Edit: Ja nå vil jo selvsagt materialvalget spille en stor rolle for hvor ofte slitedeler må byttes ut. Men, er det noen som har erfaring med serviceintervaller på Zenith?

Ja, nå ble det bråk her. :p

Som vanlig. Kjenner at jeg begynner å bli litt lei...:rolleyes:

Redigert:
Noe som ikke er nevnt er behovet for service. Mener å ha lest at disse high-beat verkene trenger et noe hyppigere serviceintervall.
Noen som kan bekrefte dette?:confused:

Edit: Ja nå vil jo selvsagt materialvalget spille en stor rolle for hvor ofte slitedeler må byttes ut. Men, er det noen som har erfaring med serviceintervaller på Zenith?

Jeg har også hørt at de trenger hyppigere serviceintervaller. Jeg har også hørt at det er et rykte satt ut av urprodusenter med mer saktegående ur... Det som er sikkert er at de fleste av delene i et El Primero-urverk beveger seg i samme tempo som i et urverk med lavere frekvens, og til de delene som beveger seg raskere, bruker Zenith en helt egen type olje som er laget for å tåle et høyere tempo. Jeg mener å ha lest at gjennombrudd på dette området var en av faktorene som gjorde El Primero mulig på slutten av 60-tallet. Zenith hadde jo da også mye erfaring med andre "high-speed" urverk.

Jeg vil tro at nettopp disse oljene var en av grunnene til at Rolex modifiserte El Primero-merkene til sine Daytona-modeller på 80&90-tallet til å gå med en lavere frekvens - men her er jeg på litt tynn is.

Min egen erfaring er at det er individuelt fra ur til ur og El Primero til El Primero hvor ofte de trenger service. I instruksjonsmanualene så har de ikke hintet noe kortere intervaller enn andre ur jeg har hatt.