Ypperste high-end (tradisjonell horologi)

@Celter Enig i at Dufours finish er superb og i det absolutte tetskikt, og så skrev jeg "blir ikke *stort* bedre", så selv om jeg er enig i at Dufours finish er bedre så er ikke FPJ så langt unna. Og så er det noe hypnotisk med det visuelle inntrykket av en Journe. Både forsiden og baksiden. En følelse av gjennomført kvalitet.

Mye bra svar her, konsensus er vel at det i stor grad er subjektivt, med noen unntak. Jeg har ikke eid mye "eksotisk" på min korte horologiske reise (noen Longines, Omegaer, Rolexer, Seikoer osv..), men jeg merker allerede en lyst til å gå uten om de mest normale merkene og modellene, selv om jeg bare har vært innom et knippe Rolex- og Omega modeller. Jeg er enda ung og har fem år igjen av studiet mitt, så blir ingen F.P Journe eller H. Moser & Cie med det første. Kanskje en av innstegsmodellene når jeg er ferdig med graden og i første jobb, om økonomien tillater dette :D

• Liker
Reaksjoner: sjuli_123 og uret
Det er jo det som er spennende med hobbyen.
Jakten, studiene, realiseringen av drømmene og gleden ved å bruke klokkene. En brukshobby. Det er glede både før, etter og under eierforholdet.

Min neste klokke blir; Jeg vet ikke enda!!
Jo. Jeg holder på med planer om "bygge-klokkene" og vil sette sammen noen slike. Teller det her? Uansett er jeg ikke ferdig med ferdigprodusert heller. Panerai? En Rolex til eller en Planet Ocean?

8

• Liker
Reaksjoner: Andreaskh
I denne klassen så blir det mye synsing og smak og behag, men jeg synes urverkene fra Kari Voutilainen alltid har en fantastisk finish. Intervjuer om metodene han bruker for å oppnå disse resultatene er også facinerende lesning.

kari-voutilainen-vingt-8R-movement01.jpg

Alt handler vel om følelser og personlige preferanser når man kommer opp i denne typen ur. Personlig faller jeg ikke helt for Phillipe Dufour, er ikke spesielt glad i romertall og synes kanskje de ser litt kjedelige ut (hvis det er lov å si). Stilen til Kari Voutilainen faller jeg heller ikke for, mye romertall og veldig spesielle lugs, samt at visere og skive ikke treffer meg.

H.Moser & cie derimot synes jeg ser helt smashing ut, stilren og enkel, nær perfekt. Et nydelig eksemplar unboxet av @FMS for noen dager siden er et godt eksempel på dette:)
Jeg forstår også godt fasinasjonen av FPJ som brer om seg her inne. Bleu er en nydelig klokke og de "vintage" (?) FPJ som stadig postes;) er også klokker jeg kan like.

Nå skal det sies at mine betraktninger kun er basert på bilder da dette ikke er klokker jeg har tafset på eller sett in real life. Det nærmeste jeg kommer da er ALS og VC som lager veldig mye vakkert og jeg undrer stadig på om disse små independed merkene er verdt det lille ekstra. Men igjen så handler vel dette om følelser:)

Jeg synes dette er en grei oppsummering:

Both François-Paul and Kari are proper geeks, using their head and hands to create movements and to design watches themselves. These watches are showing two great conceptions of ultra-high-end watchmaking, but they are intrinsically and emotionally different.

• Liker
Reaksjoner: Edzilla og FMS
Det er vel knapt noen her på sonen, meg selv inkludert, som har kompetanse til å vurdere kvalitetsforskjellen på de ulike high-endmerkene, både hva gjelder tekniske løsninger og finish. De fleste leter etter meningene til sannhetssigere med pondus, som regel kjente klokkebloggere og klokkejournalister, og deretter gjengir disse som sine egne med varierende hell. Når mange nok klokkejournalister etc. har hyllet den ene eller den andre (kostbare) modellen, skapes den "comforten" som trengs for at den menige klokkeentusiast tør gå til innkjøp. Og det er for så vidt vel og bra og ikke noe å skamme seg over. Problemet er når enkelte - som regel på totalt sviktende og misforstått grunnlag - etter kort tids klokkeinteresse og eierskap plutselig blir ekspert og føler seg kompetent til å rakke ned på merker man (heller) ikke har peiling på. Rolex og Patek er spesielt populært å avkle for nyslåtte "eksperter". Det er lett å la seg rive med. Å være en "ydmyk entusiast" bør kanskje heller være målet. Litt kunnskap er ofte mye farligere enn ingen kunnskap. Klokkediskusjon generelt (dvs. ikke denne tråden spesielt) synes jeg ofte bærer preg av mye meninger og lite kunnskap.

Mange typer high-end.
Dette er vel low-end, men jeg ble ganske fornøyd.
Jeg vil imidlertid lage ny skive uten skyer...
WP_20160601_16_39_38_Pro - Copy.jpg
(Detaljer er også viktig. Legg merke til trådsiktene i viserne!)

8

Med fare for å bli seriøst misforstått vil jeg komme med noen kommentarer.
- Hva er det ypperste i vår klokkeverden? Komplikasjoner, håndarbeid, finish, nøyaktighet eller ergonomi.
- Er det et "Dressur" som ikke tåler væromslag. Er det mulig å vaske hendene uten å ta av seg uret ?
- To the point - snakker vi om et smykke som helst bør ligge i en bankboks ?

Da er jeg superfornøyd med mine hverdagsur som kan bæres til alt, i tillegg slipper jeg å få rykninger hvis klokka får en ripe eller 10. Herlig å være enkel. ;)

Tom

Der er du inne på kjernen, @Tom Henriksen. Den helheten er den som er vanskelig å treffe. Hva gir kicket?

Jeg har i mange år prøvd å finne hva som må til for å gjøre noe perfekt. Det må til en balanse. Selv er jeg svak for finish og innsyn.

8

På samme måte som jeg ikke synes det er noe godt argument mot å kjøpe fin frakk, at man ikke kan bruke den når man hugger ved, synes jeg i alle fall for min del ikke at det er noe godt eller relevant kriterium at alle klokker man eier skal kunne brukes til "alt". Det er absolutt fint og nødvendig å ha klokker som tåler en støyt, men det er også morsomt også å ha klokker som krever eller fortjener litt bedre behandling enn en hvilken som helst dykkerklokke (f.eks.).